دیدار نمایندگان تهران و واشنگتن در توکیو

ریچارد‌هالبروک، فرستاده ویژه آمریکا دیروز (شنبه) مدعی شد که در کنفرانس کمک کنندگان به پاکستان با منوچهر متکی گپ و گفت کوتاهی داشته است.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز، با اعلام این خبر افزود: این آخرین اشاره از ذوب شدن احتمالی یخ‌های روابط دو جانبه ایران و آمریکا است. باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا از سیاست جورج بوش که مبتنی بر منزوی ساختن ایران بود، فاصله گرفت و مقامات آمریکایی در نشست‌های بین‌المللی اخیر به دنبال دیدار با نمایندگان ایران بوده‌اند.

ریچارد‌ هالبروک، فرستاده ویژه آمریکا در کنفرانس کمک‌کنندگان به پاکستان که در توکیو برگزار شد، در پاسخ به این سوال که آیا با منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران در نشست روز جمعه گفت‌وگویی داشته است گفت: خیر گفت‌وگویی نداشتیم؛ در حالی که در حال گشتن اطراف بودیم من به وزیر امور خارجه (ایران) برخورد کردم و گفتم «سلام» و حدود یک یا دو دقیقه با هم گپ زدیم.

هالبروک هم چنین در کنفرانسی خبری گفت که ایران قول ۳۰۰‌میلیون دلار از پنج‌میلیارد دلاری را که قرار است برای کمک به پاکستان اعطا شود داده است.

در نشست توکیو اعلام شد که کشورهای شرکت‌کننده در نشست مذکور به اعطای بیش از پنج‌میلیارد دلار کمک به پاکستان برای برقراری ثبات متعهد شدند.

هالبروک گفت: از این واقعیت که سخنرانی روز جمعه متکی لحن بسیار مثبتی در قبال مسائل پاکستان داشت بسیار تحت تاثیری قرار گرفته و خرسند شدیم.

سخنان ‌هالبروک درباره گفت‌وگوی بسیار کوتاه با متکی در حالی منتشر می‌شود که وزیر امور خارجه ایران پیش از این اعلام کرده بود دستور کار اصلی ما پاکستان است.