توصیه‌های افشا نشده نوری مالکی به اوباما

نخست وزیر عراق در سفر چند ساعته اخیر باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا به بغداد درباره گفت‌وگو‌ با ایران به وی تأکید کرده است که نمی‌توان نفوذ ایران را در منطقه نادیده گرفت. به گزارش خبرگزاری فارس‌، منابع نزدیک به دولت عراق یک هفته پس از دیدار چند ساعته و فشرده نوری مالکی نخست وزیر عراق با رییس جمهور آمریکا در بغداد، اعلام می‌کنند که نوری‌المالکی ضمن استقبال از تغییر سیاست‌های آمریکا به رهبری اوباما نسبت به ایران، به او توصیه کرده است که این اقدامات باید خیلی زودتر آغاز می‌شد، نمی‌توان ایران را به دلیل موقعیت استراتژیک و نفوذی که در منطقه دارد، نادیده گرفت و فرصت‌های زیادی در این خصوص از دست رفته است.

وی همچنین یادآور شده است: اکنون زمان آن رسیده که از طریق گفت‌وگوهای نزدیک و متوالی با ایران به مرزهای امنیت در منطقه دست یابیم.

نخست وزیر عراق تاکید کرده است: ریشه تروریسم در خاورمیانه در جا‌های دیگری است که ایران نیز از آنها لطمه دیده و باید تلاش شود تا این ریشه‌ها شناسایی و به کمک کشورهایی همچون جمهوری اسلامی ایران از بین برود.

این منابع نزدیک به دولت عراق در ادامه سخنان خود به نقل از مالکی اظهار کردند: مالکی ایران را خیرخواه مردم و دولت عراق و منطقه خوانده و تأکید کرده است که به تبلیغات ضد ایرانی به هیچ عنوان اعتقاد ندارد.

دولت عراق معتقد است برخی از مقامات سفارت آمریکا در بغداد با گزارش‌های جعلی قصد وارونه جلوه دادن برخی از این حقایق را دارند که از جمله زمینه‌سازی برای بازگشت بعثی‌ها را می‌توان نام برد.

همچنین دولت عراق اعتقاد دارد که برخی از کشورهای عربی با دادن رشوه و اعمال نفوذ از مجاری مختلف از طریق سفارتخانه‌های آمریکا در کشورهای خود زمینه این جو‌سازی‌ها را در عراق ایجاد می‌کند و فضای عمومی عراق را بر ضد دولت و ملت آن می‌شوراند.