کاهش تهدیدات نظامی علیه ایران

عکس: پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری

مراسم رژه روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در جوار مرقد مطهر حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با حضور محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور و فرماندهان عالیرتبه نیروهای مسلح و برگزاری رژه یگان‌های نمونه‌ نیروی زمینی، هوایی و دریایی ارتش همچنین دژبان ارتش و یگان‌های نمونه وزارت دفاع برگزار شد. به گزارش ایسنا، در این مراسم بخشی از توانمندی‌های جهاد خودکفایی ارتش نظیر تانک مبارز، نفربرهای آبی خاکی رزمی چرخدار، نفربر BTR ۸۲، نفربر براق و اورال تجهیز شده با توپ ۲۳میلی‌متری، تانک سبک اسکورپیون، خودروی اورال حامل کاتیوشا، انواع هواپیماهای بدون سرنشین از جمله شاهین ۱، مهاجر ۲، مهاجر۴، صاعقه ۲ و اوابیل، یگان ۸۴۰ موشکی، انواع تجهیزات مخابراتی پیشرفته، انواع تجهیزات جنگ‌های الکترونیک به نمایش گذاشته شد.

موشک‌های مرصاد و مهاجر، تانک‌بر ببر ۴۰۰، تانک T۵۵ بهینه‌سازی شده، مینکوب تفتان، توپ ۵۷ میلیمتری خودکششی، توپ ۲۳ میلیمتری زوبین ۱، موشک سهند ۳، موشک استرلا ۳، یگان توپخانه موشکی، موشک میثاق، خودروی سفیر محمول بی‌سیم HF، انواع خودروهای شنود، رادار تاکتیکی نبو، رادار تاکتیکی کاستا از جمله دیگر توانمندی‌های به نمایش گذاشته شده ارتش در رژه دیروز بودند.

در این مراسم همچنین سامانه موشکی متحرک شاهین، سامانه موشکی دوربرد اس ۲۰۰، سامانه موشکی بهینه‌سازی شده راپیر، سامانه اسکایگارد بهینه‌سازی شده، سامانه کنترل آتش توپ ۳۵ میلیمتری صافات ۱، سامانه ارتباط متحرک پدافند هوایی ساخت داخل، سامانه فرماندهی و کنترل تاکتیکی، سامانه تمام مکانیزه دیده‌بانی و ارسال دیتا و نیز سامانه مقابله با موشک کروز به نمایش گذاشته شد.

نمایش موشک‌های سجیل، لانچر ۹۹، زلزال ۱، نازئات ۱۰ و همچنین تفنگ ۱۰۶ میلی‌متری، انواع راکت‌انداز، موشک‌انداز تاو، قایق هجومی رعد، زیردریایی مرطوب الصابحات ۱۵، ناوشکن جماران، ناوچه موشک‌انداز کلاس سینا، زیردریایی سبک کلاس غدیر، اژدر والفجر ۲، مین چسبان و موشک سطح به سطح نصر یک از جمله دیگر بخش‌های ویژه‌ این مراسم بودند. بزرگ‌ترین رژه بالگردهای هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران به استعداد ۱۵۰ بالگرد از جمله بخش‌های قابل توجه این رژه بود. ده‌ها تن از چتربازان تیپ ۶۵ نیروی زمینی ارتش نیز در این مراسم به اجرای نمایش پرداخت. این گزارش همچنین حاکی است: پرواز هواپیماهای نیروی هوایی ارتش جهموری اسلامی ایران قرار بود همزمان با روز ارتش و نیروی زمینی بر فراز آسمان کشور انجام شود که به دلیل دید کم خلبانان و نامساعد بودن وضعیت هوا از لحاظ دید انجام نشد.

دشمنان دیگر جرات تهدید ندارند

رییس‌جمهور در این مراسم گفت: قوای مسلح ایران ضامن امنیت منطقه است و امروز ملت ایران به واسطه برجستگی‌های خود و برخورداری از قوای مسلح مکتبی آماده مشارکت گسترده در مدیریت جهانی و برقراری امنیت بر پایه عدالت در نقاط مختلف جهان است.

احمدی‌نژاد اظهار کرد: ۲۹ فروردین سالروز تولد ارتش نوین جمهوری اسلامی ایران است و من این روز را به ملت بزرگ ایران، نیروهای مسلح، تمام دلسوزان و عدالت‌خواهان جهان تبریک می‌گویم. ۲۹ فروردین یک روز بزرگ در تاریخ ملت ایران است.

وی یادآور شد: ۳۰ سال قبل با فرمان الهی یک مرد مجاهد به خدا پیوسته، امام راحل، و با اطاعت همه‌جانبه و پرشور ارتش، دوران جدیدی از حیات بالنده و متعالی در نیروهای مسلح ایران و ارتش آغاز شد. تولد یک ارتش بی‌نظیر و استثنایی، ارتشی که در تبعیت از امام(ره) و دلدادگی به خدا و دلبستگی به ملت مومن و انقلابی ایران پایه‌گذاری شد و در طول این ۳۰ سال یک حرکت رو به رشد و رو به کمال را ادامه داده‌اند.

وی افزود: امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است. ایمان به خدا، خدمتگزاری به ملت، پیگیری آرمان‌های بلند الهی و پیوستگی و دلدادگی به خط ولایت و امامت از ویژگی‌های ممتاز و منحصر به فرد ارتش جمهوری اسلامی ایران است. رییس‌جمهور اظهار کرد: امروز ارتش ما نه تنها از طریق استفاده گسترده از پیشرفته‌ترین تجهیزات و امکانات دفاعی در ارتقای امنیت ملی کشور نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند، بلکه به واسطه اقتدار ذاتی که برخواسته از همان ویژگی‌هاست نقش بازدارندگی بسیار بالایی را ایفا می‌کند. امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران مظهر قوای مسلح مردمی، ایمانی و مجاهد در راه خدا است. باور ما این است که ارتش الگو است، البته به فضل الهی این ویژگی‌ها در تمام نیروهای مسلح و نظامی و انتظامی ما سرشار است و موج می‌زند.

وی اظهار کرد: ارتش جمهوری اسلامی ما و همه نیروهای آن به ویژه نیروی زمینی در دوران جدید حیات خود، افتخارات فراوانی را آفریدند و لحظه به لحظه مجاهدت‌های ارتش جمهوری اسلامی در دوران دفاع مقدس برگ‌های زرین و پرافتخار ملت ما را شکل می‌دهند و پس از آن هم در برقراری امنیت و صیانت از مرزها و پشتیبانی از ملت و تقویت اقتدار ملی نقش ممتازی را ایفا کرده است. صف طولانی شهدا و جانبازان و مجاهدان ارتش در دوران دفاع مقدس همه و همه پایه اقتدار امروز ارتش و پایه‌های اقتدار ملت ایران است.

وی گفت: تردید نداریم که به فضل الهی و با وحدت و یکپارچگی ملت و با اقتدار نیروهای مسلح و ارتش، امروز ملت ایران مقتدرترین ملت‌های منطقه و بخش وسیعی از جهان است و برای همیشه جرات تهدید از ناحیه دشمنان برداشته شده است. امروز ارتش و قوای مسلح موجب عزت، امنیت خاطر و سرافرازی ملت بزرگ ایران هستند و باید صمیمانه از همه مجاهدت‌ها و فداکاری‌ها و از همه دلسوزان نیروهای مسلح به ویژه ارتش جمهوری اسلامی تقدیر کنیم و ملت ایران قدردان این فداکاری‌ها و ایثارگری‌ها است. قوای مسلح ایران ضامن امنیت منطقه هستند و امروز ملت ایران به واسطه برجستگی‌های خود و برخورداری از قوای مسلح مکتبی آماده مشارکت گسترده در مدیریت جهان و برقراری امنیت بر پایه عدالت در نقاط مختلف جهان است.

احمدی‌نژاد تاکید کرد: اقتدار ملت ایران، قوای مسلح ایران و ارتش ایران یک اقتدار صالح و در خدمت ملت‌ها و در خدمت عدالت و کرامت انسانی است و ملت ایران به داشتن چنین قوای مسلحی افتخار می‌کند.

وی همچنین تاکید کرد: دنیا بداند ملت ایران یک ملت آرمانی است و طرفدار صلح و امنیت برپایه عدالت برای همه ملت‌ها است و در مسیر آرمان‌های خود پیوسته و یکدل تا آخر ایستاده است.

اوباما حرف حساب نشده نگفته است

سرلشگر سیدحسن فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز در جمع خبرنگاران حاضر در این مراسم گفت: قدرت و اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران قدرت و اقتدار اسلام و مسلمانان است.

سرلشگر فیروزآبادی در پاسخ به سوالی درباره اقتدار نیروهای مسلح ادامه داد: به حمدالله تمام کشورهای همسایه ما مسلمان هستند؛ به جز ارمنستان که ما از باب فرهنگی، تفاهم کامل داریم و بیش از ۱۰ سال است که در اطراف ایران دشمن و تهدیدی نداریم. ما هیچ یک از همسایگان خود را در منطقه چه در دور و چه نزدیک تهدید نمی‌کنیم. همه را دوست داریم و علاقه‌مندیم به همه کمک کنیم تا امنیت در منطقه به خوبی برگزار شود و همه ملت‌ها در آسایش و رفاه باشند.

وی در پاسخ به سوالی درباره کاهش تهدیدات آمریکا علیه ایران بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفت: خطر جدی آمریکا بسیار کم شده است؛ ولی هیچ ربطی به انتخابات جدید آمریکا ندارد. آمریکایی‌ها تجربه کرده و آموخته‌اند که در برابر اقتدار نیروهای مسلح ایران امکان حرکتی ندارند. وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اظهارات رییس‌جمهور در مراسم روز ارتش با بیان این‌که «ایشان دلیل صحبت‌هایشان را خودشان می‌دانند» خاطرنشان کرد: ما سرباز و نظامی هستیم؛ اما به عنوان یک سیاست‌مدار جمهوری اسلامی نظرم این است که ما در شرایطی هستیم که نمی‌خواهیم چالش ایجاد کنیم. ایران در سکوی پرش به سمت پیشرفت همه‌جانبه است. دولت آمریکا در زمان ریاست جمهوری جدید حرف حساب نشده‌ای نگفته است. رییس‌جمهور ما هیچ وقت برای دعوا و درگیری با کشورهای دنیا سخن نگفته است، هرگاه دیگران پرخاش کرده و حرف ناحساب و غیرقانونی می‌زنند، آقای احمدی‌نژاد پاسخ آن‌ها را داده است.

آمادگی ارتش برای مقابله با تهدیدات

امیرسرلشگر صالحی، فرمانده‌ ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در حاشیه مراسم روز ارتش در جمع خبرنگاران گفت: ما همواره با تهدیدهای سخت و نرم علیه کشورمان مواجه بوده‌ایم که در هر مقطعی یکی از آنها جدی‌تر شدند؛ اما ارتش برای مقابله با انواع تهدیدها اعم از سخت ‌و نرم آماده است. امیرسرلشگر صالحی گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۳۰ساله‌ خود نشان داده است که همواره دوستدار همسایگان و مستضعفان جهان بوده و آمادگی نظامی‌اش تنها برای مقابله با تهدیدها است.

وی درباره‌ خودکفایی در ارتش نیز گفت: «دستاوردهایی که امروز در ساخت تجهیزات و سلاح‌هایی که در ارتش به کار می‌رود، می‌بینیم حاصل تلاش‌ها و خودباوری‌های نیروهای ارتش است. ارتش همواره خود را از درون ساخته است و تلاش دارد که تجهیزات مورد نیاز خود را خود بسازد.

در همین چارچوب امیر سرتیپ احمد پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز از آماده‌سازی طرح تحول این نیرو متناسب با تهدیدات خبر داد.»

پوردستان در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: طرح تحول نیروی زمینی در حال طی کردن مراحل نهایی خود است و هر زمان به تایید مقام معظم فرماندهی کل قوا برسد، طی روزهای آینده از طریق رسانه‌ها به مردم اعلام خواهد شد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش، با اشاره به برگزاری رژه‌ روز ارتش افزود: تلاش این بود که خودکفایی نیروی زمینی را در این رژه به نمایش بگذاریم. گوشه‌ای از توانمندی‌های نیروی زمینی در این رژه در بخش تعمیرات بالگرد بود که پرواز ۱۵۰ فروند بالگرد از جمله این توانمندی‌ها بود. در این رژه نشان دادیم که نیروی زمینی ارتش در بخش توانمندی‌های دفاعی و آماده به کار بودن تجهیزات، از توان بسیار بالایی برخوردار است. پوردستان با اشاره به رژه «ورژن‌»های بالاتر تانک ذوالفقار و نفربر صیاد با ایجاد تغییرات در سیستم آتش آنها در مراسم امروز اظهار کرد: تجهیزات به نمایش گذاشته شده، عمدتا تجهیزاتی بودند که سال گذشته نیز رژه رفتند. البته «جمر»ها و سلاح‌های «کامپوزیتی» را در این رژه نمایش ندادیم، ولی در نیروی زمینی آماده شده‌اند و بهره‌برداری خواهند شد.

خودکفایی کامل نیروهای مسلح

سردار سرلشگر، سیدیحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا نیز در جمع خبرنگاران گفت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعم از ارتش، سپاه، نیروی مقاومت بسیج و نیروی انتظامی هم‌اکنون بعد از سی سال که از انقلاب می‌گذرد، در بهترین وضعیت از نظر دفاعی و اقتدار قرار دارند.

سردار صفوی افزود: نیروهای مسلح در تامین امنیت و صلح پایدار نقش اساسی دارند و در ساخت انواع تجهیزات هوایی، دریایی و زمینی مانند موشک‌های بالستیک، زمین به زمین و زمین به هوا از خودکفایی کامل برخوردار هستند.

وی درباره‌ استراتژی دفاعی ایران گفت: استراتژی دفاعی ایران در خدمت صلح و امنیت منطقه است. حتی در دفاع مقدس نیز با وجود این‌که آمریکا در سال ۶۵ به سکوهای نفتی ایران حمله و هواپیمای مسافربری ایران را سرنگون کرد، ایران هیچ‌گاه از استراتژی دفاعی خود عدول نکرد.

وی اظهار کرد: قوای مسلح ایران براساس استراتژی بازدارندگی و دفاعی خود در مقابل هر نیروی مهاجم خارجی آمادگی دفاع همه جانبه را دارد و با دشمن در زمین، هوا و دریا مقابله می‌کند. دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا با اشاره به وضعیت بحرانی آمریکا گفت: آمریکا در دو جبهه‌ بزرگ عراق و افغانستان توان اقتصادی، نظامی و سیاسی خود را درگیر کرده است و نمی‌تواند وارد جنگ دیگری شود.