تلویزیون پول ندارد سریال «الف ویژه» بسازد؟!

فریبرز عرب‌نیا در مختار نامه به کارگردانی داود میرباقری

آن چه کسری بودجه در سازمان صدا و سیما طی سال گذشته و امسال خوانده می‌شود، باعث کاهش چشمگیر ساخت سریال‌های «الف ویژه» شده‌است؛ به نحوی که در حال حاضر آن چه به عنوان سریال‌های تاریخی «الف ویژه» تلویزیون شناخته می‌شود، اغلب در چند سال‌ گذشته کلید خورده‌ و تنها سریال تاریخی که آغاز آن به سال ۸۷ برمی‌گردد، مجموعه «سرزمین کهن»(متعلق به شبکه سه) سیما است.

به گزارش ایسنا، معاون سیما هم سال گذشته در این خصوص هشدار داده بود که کسری بودجه سازمان صدا و سیما باعث شده که تلویزیون فعلا پروژه الف ویژه‌ دیگری نسازد؛ هر چند که توانایی انجام این کار را دارد و می‌تواند در طول سال ۱۰ پروژه الف ویژه را هم آغاز کند. با این حال سال گذشته تنها شاهد آغاز به کار یک سریال تاریخی بودیم و چهار سریال «الف ویژه» دیگر که هم اینک در تلویزیون ساخته می‌شوند به سیما فیلم و شبکه اول تعلق دارند و تمامی آن‌ها طی سال‌های گذشته کلید خورده‌اند.

سرزمین کهن

«سرزمین کهن» که پیش از این «کاسه‌های سفالین» نام داشت، محصول شبکه سه سیما است و توسط کمال تبریزی کارگردانی می‌شود؛ کارگردانی که اخیرا اعلام کرده با سازمان صداوسیما بر سر بودجه‌ این سریال چالش دارد. تبریزی اشاره داشته که بر اساس زمان‌بندی تعیین شده، دکورهای بهارستان باید حداکثر تا شهریورماه آماده شود تا بتوانند سکانس‌های مربوط به این دکور را فیلمبرداری کنند و با وارد شدن به فصل سرما، سکانس‌های زمستانی را هم به تصویر بکشند. با این حال تبریزی پیش‌بینی کرده که با توجه به شرایط کنونی بودجه، این دکور‌ها به موقع آماده نشوند.

او از نیمه‌ آذرماه ۸۷ «سرزمین کهن» را کلید زد و تدوین سریال هم توسط بهرام دهقان مدتی است که آغاز شده‌است. محمد مسعود تهیه‌کنندگی این پروژه را برعهده دارد و اعلام کرده که گروه تا پایان اردیبهشت ماه امسال در لوکیشن تهران مستقر هستند. در این مجموعه بیتا فرهی، میترا حجار، فرهاد قائمیان، پژمان بازغی، جعفر دهقان، ثریا قاسمی، الهام حمیدی، امیر آقایی و پرویز پورحسینی به ایفای نقش می‌پردازند. این مجموعه در سه فاز ضبط می‌شود و داستان زندگی پسربچه‌ای از زمان یک سالگی (همزمان با تبعید رضاشاه از ایران) را به تصویر می‌کشد که مراحل مختلف زندگی او با بسیاری از حوادث سیاسی و اجتماعی ایران همراه می‌شود.

نردبام آسمان

سریال «نردبام آسمان» که از دیگر تولیدات الف ویژه سازمان صدا و سیما است، از تولیدات مرکز سیما فیلم محسوب می‌شود و توسط محمد‌حسین لطیفی ساخته می‌شود. صدا‌گذاری این سریال همزمان با تصویربرداری آن مدتی است که ‌آغاز شده‌ و تصویربرداری این سریال نیز هم اینک در اطراف قزوین در حال انجام است. گروه سازنده سریال تاریخی «نردبام آسمان» از حدود ۲۰ روز دیگر عازم اصفهان می‌شوند و در مسجد جامع این شهر تصویربرداری خواهند داشت. ضمن اینکه استفاده از جلوه‌های ویژه تصویری باعث شد که سفر لطیفی و همراهانش به ازبکستان لغو و اعلام شود که تصویربرداری «نردبام آسمان» اواخر اردیبهشت ماه به پایان می‌رسد، اما قضاوت درباره اینکه آیا استفاده از جلوه‌های ویژه تصویری با هدف کاهش هزینه‌ها صورت گرفته یا تمهیدی برای بهتر شدن سریال است، مقوله‌ای است که باید آن را به پس از پخش نخستین مجموعه‌ تاریخی محمد حسین لطیفی موکول کرد.

مختارنامه

فیلمبرداری سریال «مختارنامه» که از هفته دوم تعطیلات آغاز شده‌است، با گرفتن صحنه‌های مربوط به آوردن آب توسط حضرت ابوالفضل العباس(ع) در شاهرود ادامه دارد. گروه سازنده سریال «مختارنامه» به سرپرستی و کارگردانی داوود میرباقری از زمان ساخت این سریال تاکنون برای دومین‌بار است که به شاهرود می‌روند و هم‌اینک صحنه‌های مربوط به نهرعلقمه را در روستای طرود در ۱۲۵ کیلومتری شاهرود فیلمبرداری می‌کنند. این صحنه‌ها به آوردن آب توسط حضرت عباس(ع) اختصاص دارد. نقش حضرت عباس(ع) را یک نابازیگر بازی می‌کند که تابه‌حال مقابل هیچ دوربینی نرفته است. این بازیگر که کاوه فتوحی نام دارد، نقش جوانی حضرت عباس (ع) را بازی خواهد کرد. در این صحنه‌ها همچنین محمد سیلی به ایفای نقش می‌پردازد و نقش شمر را بازی خواهد کرد. پیش‌بینی شده‌است که فیلم‌برداری صحنه‌های مربوط به نهر علقمه ظرف چند روز آینده به طول بیانجامد؛ ضمن اینکه سریال «مختارنامه» به‌زودی با بازدید رییس سازمان صدا و سیما و برخی از مدیران این شبکه در شاهرود همراه می‌شود و در این سفر جمعی از خبرنگاران نیز ضرغامی را همراهی خواهند کرد. سریال «مختارنامه» از تولیدات مرکز سیما فیلم است و داوود میرباقری پیش از این اعلام آمادگی کرده که پخش این سریال از پاییز ۸۸ آغاز شود.

در چشم باد

مجموعه تلویزیونی «در چشم باد» که مدتی است در سکوت خبری ساخته می‌شود، گفته شده که آخرین روزهای ساخت را می‌گذراند؛ این سریال توسط مسعود جعفری جوزانی کارگردانی می‌شود و پس از اینکه اعلام شد قرار است گروه در آمریکا فیلمبرداری را ادامه دهند تا به امروز خبری قابل توجه از این سریال منتشر نشده، اما آن‌طور که اخیرا اعلام شده، جعفری جوزانی در حال تدوین این سریال است؛ ضمن اینکه همزمان، صداگذاری «در چشم باد» نیز در حال انجام است. مجموعه تلویزیونی «در چشم باد» توسط مسعود جعفری‌جوزانی و عباس اکبری(مدیر گروه حماسه و دفاع) در ۵۰ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای برای پخش از شبکه اول سیما تهیه می‌شود. این سریال تاریخی قصد دارد وقایع سیاسی و اجتماعی سه دوره از تاریخ در سال‌های ۱۳۰۰، ۱۳۲۰و ۱۳۶۰ را بررسی کند که دوره اول پایان دوره قاجار و دوره پهلوی و دوره دوم جنگ جهانی دوم و دوره سوم یک دوره زمانی خاص در بعد از انقلاب را که دوره فتح خرمشهر است، در بر می‌گیرد. در این پروژه بازیگرانی چون پارسا پیروزفر، اکبر عبدی، کامبیز دیرباز، سعید نیک‌پور، سحر جعفری جوزانی، لاله اسکندری، جهانگیر الماسی، محمود پاک نیت، محمد رضا هدایتی و هومن سیدی ایفای نقش کرده‌اند و حسین علیزاده موسیقی متن آن را ساخته‌است.

کلاه پهلوی

سریال «کلاه پهلوی» که گفته می‌شود به زودی ساخت آن در فرانسه ادامه می‌یابد، هم اینک در لوکیشن دبیرستان دخترانه واقع در شهرک سینمایی غزالی فیلمبرداری می‌شود؛ در این بخش تنها خانم‌های بازیگر از جمله مریلا زارعی که به تازگی به گروه ملحق شده، بازی دارند؛ ضمن اینکه از هفته آینده مابقی بخش‌های بازار با حضور امین حیایی، داریوش فرهنگ و محمدرضا شریفی‌نیا در شهرک سینمایی غزالی فیلمبرداری خواهد شد. مجموعه تلویزیونی «کلاه پهلوی» که پیش تولیدی بسیار طولانی را پشت سر گذاشته، توسط محمدرضا تخت‌کشیان در شبکه یک تهیه می‌شود و ماجرای جوانی به نام فرخ را دنبال می‌کند که پس از ادامه تحصیل در فرانسه به ایران می‌آید و در شهری کوچک فرماندار می‌شود. در همین زمان با صدور فرمان کشف حجاب از سوی رضاخان او موظف به اجرای این فرمان است.داریوش فرهنگ، امین حیایی، امیرعلی دانایی، داریوش کاردان، محمدرضا شریفی نیا، شقایق فراهانی، گوهر خیراندیش، ماه‌چهره خلیلی، فرهاد آئیش، جمشید شاه‌محمدی، رضا فیاضی، بهاره افشار، صالح میرزاآقایی، آناهیتا نعمتی، کاظم افرندنیا، شهره لرستانی، سیروس گرجستانی، فرشید ابراهیمیان، داود رشیدی، بیوک میرزایی و نادر سلیمانی دیگر بازیگران این مجموعه هستند.