ایسنا- «افسانه‌ جومونگ» سریالی است که با استقبال مخاطبان از پخش هفتگی در سال گذشته به دوبار در هفته در سال‌جاری رسیده است و بینندگان تا شش‌ماه آینده بیننده آن خواهند بود.

علیرضا باشکندی مدیر دوبلاژ و صداپیشه نقش جومونگ است که این بار در دوبله‌ این سریالی کره‌ ترکیبی از گویندگان را به کار گرفته که برای بیشتر نقش‌ها جوان و کمتر شناخته شده هستند.




سعید مقدم‌منش از جمله نقش‌گویان «افسانه‌ جومونگ» است که به‌جای «امپراتور گوموا» صحبت می‌کند. او از سال 63 دوبله را به طور حرفه‌ای‌ آغاز کرده است. صدای مقدم‌منش به عنوان صدایی جوان اما غمگین شناخته می‌شود.
او نقش امپراتور را بسیار دوست دارد و می‌گوید که هنگام دوبله‌ این سریال برای گویندگی به‌جای «گوموا» لحظه شماری می‌کند.
این گوینده که اغلب جای نقش‌های کمدی حرف می‌زند، به تفاوت «گوموا» با آنها اشاره و اظهار می‌کند: این نقش بسیار جدی اما در عین حال بسیار بااحساس است و من از نوع حرف زدنش برای گویندگی الهام می‌گیرم. «جون کوانگ ریول» بسیاری از احساسات امپراتور را با نوع نگاهش منتقل می‌کند درحالی که بیشتر بازیگران کره‌ حرکات بدنی زیادی دارند.



فاطمه نیرومند «بانو یومی یول» افسانه‌ جومونگ است که به عنوان گوینده‌ تیپ‌های مختلف جوان و بچه شناخته می‌شود اما در این سریال با صدایی مقتدر گویندگی می‌کند. او که گوینده‌ رادیو ایران نیز است، در سال 63 به‌طور حرفه‌‌ای وارد عرصه‌ دوبله شده است و درباره‌ نقش گویی به‌جای «بانو یومی‌یول» می‌گوید: او زن قدرتمندی است که ادعا دارد از نیروهای ماورایی برخوردار است و صحبت‌های او مهم تلقی می‌شود بنابراین لازم است که قدرت موجود در صدای او را من نیز هنگام دوبله داشته باشم تا آن چه را بازیگر با بازی خود قصد القا به بیننده دارد، در صدای من نیز وجود داشته باشد تا به تکمیل شخصیت «بانو یومی‌یول» کمک شود.




اما شاید تاثیرگذارترین نقش در «افسانه‌ جومونگ» به‌رغم حضور اندکش در سریال، «هه موسو» باشد. غلامرضا صادقی به جای او صحبت می‌کند و از سال 70 دوبله را به‌طور حرفه‌‌ای آغاز کرده است. او مهم‌ترین ویژگی‌های«هه موسو» را شهامت و عشق به همسرش می‌داند و می‌گوید: او فردی با اندیشه و درونگر است و من با این نقش هنگام دوبله انس زیادی گرفتم.
«افسانه‌ جومونگ» در حالی پس از پخش ۳۸ قسمت به میانه‌های خود می‌رسد که مریم رادپور آخرین گوینده‌ است که تاکنون به گروه دوبله‌ این سریال اضافه شده است و به جای نقش ناجی جومونگ«سویا» گویندگی می‌کند. علیرضا باشکندی، رزیتا و آزیتا یاراحمدی،ظفر گرایی،کامبیز شکوفنده، عباس نباتی، شهروز ملک آرایی، امیرمحمد صمصامی و امیر حکیمی از دیگر نقش گویان این سریال ۸۱ قسمتی کره‌ هستند.
«افسانه‌ جومونگ» که سال گذشته هفتگی پخش می‌شد نوروز هر روز مهمان خانه‌های مردم شد و اکنون شنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود.