کمیته صیانت از آرا قانونی نیست

عکس: ایسنا

دنیای اقتصاد- شورای نگهبان با تشکیل کمیته صیانت از آرا از سوی کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری مخالفت کرد. یک هفته پس از آن‌که مهدی کروبی طی نامه‌ای به شورای نگهبان از مواضع انتخاباتی دبیر این شورا انتقاد و نسبت به حفظ سلامت انتخابات آینده ریاست جمهوری هشدار داد و در حالی که علیرضا بهشتی از نزدیکان میرحسین موسوی اخیرا از تشکیل کمیته صیانت از آرا در ستاد انتخاباتی وی خبر داده بود، سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته در اولین نشست خبری خود در سال ۸۸ درباره بحث تشکیل کمیته صیانت از آرا که از سوی برخی از گروه‌های سیاسی مطرح شده است، گفت: هر نهاد جدیدی که بخواهد شکل بگیرد نیاز به تصویب قانون دارد. تشکیل و ایجاد این کمیته‌ها خلاف قانون است و شورای نگهبان در طول ۳۰ سال اخیر نشان داده که بی‌طرف بوده و همه اسناد و مدارک نشان‌دهنده این موضوع است. به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی با بیان این مطلب افزود: در این رابطه شکایات افراد مورد بررسی قرار گرفته و رسیدگی شده است و به نظر ما هیچ نیازی برای ابراز نگرانی در این‌گونه موارد وجود ندارد و شورای نگهبان با رعایت بی‌طرفی وظایف خود را انجام می‌دهد.

عبدا... نوری هم می‌تواند ثبت‌نام کند

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از این نشست خبری با تاکید بر این‌که شورای نگهبان چنین رویه‌ای را نداشته و ندارد که به کسی بگوید ثبت‌نام کند یا نکند، تصریح کرد که تمامی افرادی که توان اداره کشور را در خود می‌بینند، می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنند. خبرنگاری پرسید با توجه به این‌که دو خانم برای حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرده‌اند، آیا در تفسیر واژه رجل سیاسی تغییری ایجاد شده است؟ که کدخدایی پاسخ داد: هیچ تغییری ایجاد نشده و رویه شورای نگهبان مثل سابق است، در گذشته نیز بانوان ثبت نام می‌کردند و هیچ منع قانونی برای ثبت نام وجود ندارد. وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره ارزیابی سخنگوی شورای نگهبان درباره افرادی مثل عبدا... نوری که برای کاندیداتوری ریاست جمهوری مطرح شده‌اند و مساله سیاسی داشته‌اند، پاسخ داد: شورا هیچ‌گونه پیش‌داوری نسبت به هیچ‌کس نداشته و ندارد. حق هر شهروندی است که اگر در توان می‌بیند، ثبت‌نام کند.

انتشار متن کامل سخنان جنتی

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره شائبه حمایت شورای نگهبان از یک کاندیدای خاص، خطاب به خبرنگار سوال‌کننده گفت: خبر را مطرح کنید تا پاسخ دهم. چنین خبری را ما نشنیده‌ایم. هم مقامات شورای نگهبان تاکید کرده و هم بنده می‌گویم که اصل اساسی در وظایف شورای نگهبان رعایت بی‌طرفی و اخلاق انتخاباتی است.

سخنگوی شورای نگهبان، در رابطه با اظهارات اخیر آیت‌ا... جنتی و نامه حجت‌الاسلام و المسلمین کروبی در این مورد گفت: در این رابطه روابط عمومی شورا پاسخی را منتشر کرد. آنچه حضرت آیت‌ا... جنتی صحبت کردند به هیچ‌وجه طرفداری از شخص خاصی نبوده است و روند کلی را بیان کردند.

وی افزود: ما نیز از نامه‌ای که در پاسخ به این صحبت‌ها منتشر شد تعجب کردیم. ان‌شاءا... در روزهای آینده متن کامل اظهارات دبیر شورای نگهبان را منتشر خواهیم کرد.

سه مرحله از انتخابات رایانه‌ای است

کدخدایی با اشاره به اقدامات این شورا در مورد انتخابات پیش رو خاطرنشان کرد: برای انتخابات ریاست جمهوری چون انتخابات برای ایرانیان مقیم خارج از کشور داریم، هیات نظارت بر انتخابات خارج از کشور نیز تشکیل شده است. وی با اشاره به جلسات کارشناسی برگزار شده میان شورای نگهبان و وزارت کشور در مورد رایانه‌ای برگزار کردن انتخابات پیش رو تصریح کرد: در نهایت به این نتیجه رسیدند که در سه مرحله ثبت نام، ثبت کدملی و تجمیع آرا، انتخابات به صورت رایانه‌ای برگزار شود که این موضوع در جلسه اخیر شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اعضای شورا نیز موافقت خود را در این رابطه اعلام کردند. سخنگوی شورای نگهبان با بیان این‌که ۴۶‌میلیون و دویست هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند، گفت: ثبت نام داوطلبان انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی در یکی دو روز گذشته به اتمام رسید و همان طور که پیش از این اعلام شد در دو حوزه تهران و گلستان انتخابات میان دوره‌ای خبرگان را داریم و در شش حوزه انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی را خواهیم داشت.

۳۰ اردیبهشت؛ اعلام اسامی نامزدها

کدخدایی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به تقویم انتخاباتی انتخابات ریاست جمهوری، خاطرنشان کرد: شورای نگهبان فرصتی ۵ روزه از ۲۰ اردیبهشت ماه تا ۲۴ اردیبهشت ماه برای بررسی صلاحیت‌ها دارد و مجددا یک فرصت ۵ روزه از ۲۵ اردیبهشت ماه تا ۲۹ اردیبهشت ماه برای بررسی صلاحیت‌ها در صورت اعتراض دارد و در نهایت ۳۰ اردیبهشت ماه اسامی اعلام می‌شود.