دفاع قاطع احمدی‌نژاد از طرح یارانه نقدی

عکس: خبرگزاری مهر، مجید عسگری‌پور

رییس‌جمهور: هدفمند‌کردن یارانه‌ها دقیق‌ترین طرح اقتصادی دولت نهم ‌است. رییس جمهور در جمع مردم اصفهان تاکید کرد

هدفمند کردن یارانه‌ها، دقیق‌ترین طرح اقتصادی دولت نهم

رییس‌جمهور صبح روز گذشته در پنجاه و پنجمین سفر استانی خود به اصفهان در دیدار با مردم این استان طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را دقیق‌ترین و مهمترین طرح در بخش اقتصاد و مدیریت منابع تا امروز دانست که از سوی دولت تهیه شده و قصد دارد سهم مردم را در اختیار آنها قرار دهد تا به تشخیص خود یارانه‌ها را مصرف کنند.

محمود احمدی‌نژاد در این سخنرانی در زمینه حفظ منابع عمومی کشور تاکید کرد: احدی حق ندارد منابع عمومی را تخریب و یا از آن استفاده انحصاری کند و باید از این منابع به گونه‌ای مناسب استفاده شود تا بهره‌وری و نسل‌های پی در پی از آن بهره‌مند شوند و اگر افراد خاص یا اقشاری از این منابع بهره‌مند می‌شوند، باید حقوق ملت را به بیت‌المال تادیه‌کنند تا صرف پیشرفت و رفاه عمومی شود.

احمدی‌نژاد گفت: دولت جمهوری اسلامی موظف است از اسراف جلوگیری کرده و تلاش کند که حقوق ملت به بیت‌المال باز گردد و شرایط استفاده از این منابع تدوین و عملیاتی شود. حفظ و استفاده درست و هدایت منابع ملی یک وظیفه قطعی دولت اسلامی و آحاد ملت است و البته منابع ملی به آب و منابع طبیعی و انرژی منحصر نمی‌شود بلکه منابع مالی و انسانی و فرهنگی و میراث تاریخی حتی وقت آحاد ملت جزو منابع ملی است و صیانت از آن بر عهده همگان است.

رییس‌جمهور گفت: طرح هدفمند کردن یارانه‌ها دقیق‌ترین و مهمترین طرح در بخش اقتصاد و مدیریت منابع تا امروز است که از سوی دولت تهیه شده و قصد دارد سهم مردم را در اختیار آنها قرار دهد تا به تشخیص خود یارانه‌ها را مصرف کنند.

احمدی‌نژاد با تقدیر از تدبیر و ابتکار عمل رهبر معظم انقلاب برای نامگذاری سال ۸۸ به عنوان سال اصلاح الگوی مصرف اظهار کرد: صیانت از منابع عمومی نیازمند تغییر در الگوی مصرف و ارائه برنامه جامع در این زمینه است.

وی افزود: دولت در چند عنوان مهمترین مصارف کشور و منابع را که امروز دستخوش اسراف و بهره‌برداری نامناسب است، طبقه‌بندی و برای اصلاح الگوی مصرف برنامه مناسبی تهیه کرده است.

رییس‌جمهور ازجمله مهمترین محل‌های هزینه منابع عمومی را دولت عنوان کرد و گفت: هزینه‌های دولت در ۳ بخش صرف می‌شود که بخشی از آن برای حقوق و مزایای کارکنان دولت و بخشی از آن برای ارائه خدمات گوناگون دولتی است.

احمدی‌نژاد گفت: در زمینه حقوق و مزایای کارکنان دولت روندی را طی کرده که دیگر محل اسراف و تبذیر نیست و در زمینه خدمات دولتی نیز این خدمات گسترش یافته اما در انجام خدمات و اجرای پروژه‌های عمرانی باید به سوی صیانت از منابع و اصلاح روش‌ها و صرفه‌جویی حرکت کنیم.

وی هزینه‌های مصرفی دولت را سومین بخش از محل هزینه منابع عمومی در دولت عنوان کرد و متذکر شد: دولت نهم مصمم است هزینه‌های خود را به حداقل ممکن کاهش دهد و در این زمینه برنامه‌هایی نیز در حال اجرا است.

رییس‌جمهور اظهار داشت: اگر قیمت نفت را با همین قیمت امروز فرض کنیم که هر بشکه ۵۰ دلار می‌شود، ۴‌میلیون بشکه روزانه رقمی بالغ بر ۲۰۰‌میلیون دلار و ماهانه ۶‌میلیارد دلار را در بر می‌گیرد که اگر این مبلغ به طور مستقیم در اختیار مردم قرار گیرد، به هر نفر از ۷۰میلیون جمعیت ۸۵هزار تومان ماهانه می‌رسد.

احمدی‌نژاد متذکر شد که اگر قرار باشد ماهانه ۸۵هزار تومان فقط در اختیار ۵۰‌میلیون نفر از ۷۰‌میلیون جمعیت و تنها به کسانی که باید مورد حمایت دولت قرار گیرند و از یارانه‌ها بهره‌مند شوند اختصاص یابد، رقمی بالغ بر ۱۲۰هزار تومان را تشکیل ‌می‌دهد که با احتساب صرفه جویی ۴۰‌درصدی و کاهش هزینه‌های روز بیش از این رقم خواهد بود.

رییس‌جمهور گفت: دولت با مطالعه دقیق و علمی و استفاده از تجربه دیگر کشورها و بررسی قوانین موجود و سوابق طرح بزرگ هدفمند کردن یارانه‌ها را تهیه و در قالب لایحه به مجلس ارائه کرد که در این طرح پیش‌بینی شده ۷۰‌درصد مردم که فقط ۳۵‌درصد یارانه‌ها را استفاده می‌کنند از ۶۰‌درصد یارانه‌ها استفاده کنند تا زندگی آنها بچرخد و سطح معیشت آنها ارتقا یابد.

رییس‌جمهور با اشاره به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری دهم گفت: در آینده نزدیک انتخابات ریاست جمهوری دهم در کشور ما برگزار می‌شود و این انتخابات مهم‌ترین و بالاترین صحنه حضور و تصمیم‌گیری و اعمال اراده ملت و مردم ایران است.

احمدی‌نژاد با تاکید بر مطرح شدن نظر همه افراد حاضر در عرصه انتخابات گفت: همه باید در همه اجتماعات و سخنرانی‌های خود نظرات خود را مطرح کنند؛ چرا که انتخابات برای همه مردم یکسان است و همه یک حرف و یک رای دارند و هیچ کس حق ندارد مانع سخنرانی یک نفر با دیگران شود و همه باید تلاش کنیم تا بهترین و بالاترین و به فضل خدا پرشورترین انتخابات را در کشور داشته باشیم.

احمدی‌نژاد تاکید کرد: هیچ کس در دولت حق ندارد یک ریال هم از بیت‌المال و یک ثانیه از بیت‌المال را برای انتخابات یا برای یک فرد خاصی یا این و آن صرف کند و بنده همیشه تاکید می‌کنم باید از ثانیه‌ها برای خدمت به مردم استفاده کنیم.

رییس‌جمهور تاکید کرد: امروز تقریبا همه روابط خارجی دولت آمریکا و مناسبات این کشور با دیگر کشورها متاثر از تعامل او با ایران است.

احمدی‌نژاد خطاب به دنیا گفت: دنیا بداند که ملت ایران همواره خواهان صلح، عدالت و پیشرفت برای خود و همه ملت‌های جهان است و ملت ایران دوستدار و معتقد به تعامل و احترام متقابل و بر اساس عدالت با دیگر ملت‌های جهان است.

وی افزود: ملت ایران اهل گفت‌وگو و تعامل با سایر کشورها است، اما این تعامل و گفت‌وگو را بر پایه عدالت، احترام و منافع ملی خود و منافع ملی ملت‌های دیگر می‌داند.

رییس‌جمهور با اشاره به پیام نوروزی اوباما، رییس‌جمهور جدید آمریکا که در نوروز خطاب به ملت ایران صادر شد، گفت: رییس‌جمهور جدید آمریکا در پیام نوروزی خود به چند نکته و ویژگی‌های ملت ایران از جمله داشتن تاریخ و تمدن غنی و شایسته و همچنین جایگاه بلندمرتبه ایران در میان سایر ملت‌های جهان اشاره و اعلام کرد که جامعه آمریکا از حضور ایرانیان مقیم این کشور بهره‌مند است و این افراد نقش مهمی در پیشرفت و توسعه‌ این کشور دارند. احمدی‌نژاد با اشاره به یکی دیگر از بخش‌های سخنان اوباما و لحن توهین‌آمیز وی گفت: آقای اوباما در بخش دیگری از پیام خود اعلام کرد که ایران باید با جهان تعامل سازنده داشته باشد و به جایگاه اصلی خود در دنیا برسد، اما این جایگاه از مسیر کار نظامی و بمب اتمی به دست نمی‌آید. اما من به ایشان می‌گویم که شما حرف از زبان ما می‌گویید و ملت ایران ۳۰ سال است که به تمام دنیا و زورگویان آن اعلام کرده است که چرا انبارهای سلاح هسته‌ای تشکیل می‌دهید و برای حفظ آن تلاش می‌کنید؟ چرا برای تامین منافع خود به کشورهای مختلف لشکرکشی می‌کنید؟

وی افزود: دولت‌های گذشته شما تلاش کردند با تهدید، لشکرکشی، جنگ و تحریم اقتصادی،‌ اجازه رسیدن فریاد حق‌طلب ملت ایران را به گوش ملت‌های جهان ندهند، اما شما باید ادبیات خود را و روش و منش خود را عوض کنید.

رییس‌جمهور با طرح این سوال که در کجای تاریخ، ملت ایران به کشوری لشکرکشی کرده است، گفت: این دولت آمریکا بوده که برای حفظ منافع آمریکا به خاورمیانه و اروپا لشکرکشی کرده است، لذا شما باید راه و روش خود را عوض کنید.

احمدی‌نژاد با اشاره به مساله هسته‌ای ایران و نگاه غرب به این مساله گفت: اخیرا برخی از غربی‌ها اعلام کردند که ملت ایران می‌تواند از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده کند و حق ندارد سلاح هسته‌ای تولید کند. اما خطاب به آنها می‌گوییم که هیچ گاه ملت ایران به دنبال بمب اتم نبوده و معتقد است آنها که در انبارهای خود بمب اتم ذخیره کرده‌اند، از نظر درک سیاسی عقب‌مانده هستند، چرا که دیگر دوران بمب اتم، تهدید، ‌زورگویی و لشکرکشی گذشته است.

وی تاکید کرد: ما امروز مساله هسته‌ای را یک مساله پایان یافته برای ملت ایران تلقی می‌کنیم اما شما باید حرف زدن خود را اصلاح کنید چرا که شما نمی‌توانید برای ملت‌های دیگر به ویژه ملت ایران بایدها و نبایدها و راه و مسیر حرکت تعیین کنید و شما تنها این حق را دارید که برای ملت آمریکا و ملت خود تعیین تکلیف و باید و نباید مشخص کنید. رییس‌جمهور به ویژگی ملت ایران در دوستی و روابط صمیمانه و همراه با عدالت و احترام متقابل با دیگر ملت‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: ملت ایران اگر دستی حقیقتا و با صداقت به سویش دراز شود از آن استقبال می‌کند اما اگر دستی ظاهرش صداقت باشد و در باطن خود بی‌صداقتی داشته باشد، ملت ایران همان پاسخی را که به جورج بوش داد، به آن افراد نیز می‌دهد؛ لذا باید تغییر در عمل و نه در کلام مشاهده شود. احمدی‌نژاد با اشاره به سرنوشت بوش و اقدامات و کارهای او گفت: سرنوشت جورج بوش یک آینه عبرت برای همه سیاستمداران دنیا است که به خودخواهی،‌جنگ‌افروزی، تحریم و تهدید عادت کردند و اگر اساس کار را تغییر ندهند، سرنوشت آنها بهتر از جورج بوش نخواهد بود. اما ما همچنان منتظر تغییرات در عمل و نه در گفتار افراد هستیم.به گزارش فارس، همزمان با سفر رییس‌جمهور به اصفهان طبقه دوم بزرگراه امام خمینی (ره) به طول ۳ هزار و ۶۰۰ متر افتتاح شد. طبقه دوم خیابان امام خمینی که فاز اول و دوم آن به دست رییس‌جمهور افتتاح می‌شود نخستین خیابان دو طبقه در سطح کشور است. بودجه برای تکمیل فاز اول و دوم این بزرگراه ۵۰۰‌میلیارد ریال بوده است.رییس‌جمهور در بدو ورود به فرودگاه اصفهان با اشاره به برگزاری جشن هسته‌ای در این شهر گفت: از تاسیسات هسته‌ای بازدید خواهم کرد.