مخالفت معاون اوباما با اقدام علیه ایران

عکس: Corbis

آمریکا ۶ شرکت ایرانی دیگر را تحریم کرد

دنیای‌اقتصاد- همزمان با تحریم شش شرکت ایرانی توسط ایالات‌متحده آمریکا، جوبایدن معاون رییس‌جمهور این کشور به اسرائیل هشدار داد تا از هرگونه ماجراجویی علیه ایران پرهیز کند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، «استوارت لوی» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی با اعلام این که آمریکا شش شرکت ایرانی را به اتهام فعالیت در برنامه هسته‌ای ایران تحریم کرد، مدعی شد: ما امروز بر اساس تعهدات خود در شورای امنیت و سایر تعهدات بین‌المللی اقدام کردیم و مانع از این شدیم که برخی افراد از سیستم مالی جهانی برای رسیدن به تکنولوژی سانتریفیوژها و موشک‌ها به نفع ایران استفاده کنند.

در این گزارش اشاره‌ای به نام شرکت‌های تحریم شده نشده است. افزون بر این، یک شرکت چینی نیز به اتهام ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران و انتقال تجهیزات مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای به ایران محکوم شد. روزنامه گاردین دیروز در مطلبی مدعی شد که ایران از شرکت‌های چینی برای خرید تجهیزات هسته‌ای استفاده می‌کند. روزنامه گاردین این ادعا را به نقل از «رالف ویرتز» صاحب یک شرکت آلمانی فعال در امر تولید پمپ‌هایی که در سانتریفیوژهای مربوط به غنی‌سازی اورانیوم استفاده می‌شوند، گزارش کرده است.

به اعتقاد ناظران این اقدام آمریکا در واقع اثبات می‌کند که مساله تغییر سیاست آمریکا که اوباما هر روز از آن سخن می‌گوید واقعی نیست و حربه‌ای جدید برای پیشبرد سیاست یکجانبه واشنگتن است.

اما در تحولی دیگر، بایدن در مصاحبه با سی.ان.ان اعلام کرد : تلاش «بنیامین نتانیاهو» برای حمله به ایران غیرعاقلانه خواهد بود.

معاون رییس‌جمهور آمریکا افزود: وی گمان نمی‌کند کابینه جدید اسرائیل دست به این اقدام بزند زیرا در غیر این صورت شکاف‌های اساسی میان اوباما و تل آویو در موارد متعددی همچون صلح با فلسطینی‌ها و ایران به وجود می‌آید.

بدین ترتیب بایدن اولین مقام بلند پایه دولت جدید آمریکا است که به رژیم صهیونیستی درباره هرگونه ماجراجویی علیه ایران هشدار می‌دهد.

روزنامه لس‌آنجلس تایمز در این‌باره نوشت: بسیاری از مقامات ارشد حاضر در دولت اوباما اعلام کرده‌اند که به اعتقاد آنها هزینه‌های یک جنگ دیگر برای آمریکا بسیار بیشتر از فواید آن خواهد بود و از همین‌رو، دولت جدید آمریکا در مقایسه با دولت بوش تمایل چندانی برای استفاده از گزینه نظامی ندارد.به گزارش مهر، از زمان جدی شدن بحث روی‌کار آمدن راستگراها در رژیم صهیونیستی، اختلافات میان تل آویو و واشنگتن نیز بیشتر شده است؛ در همین رابطه روزنامه واشنگتن پست چندی پیش در مطلبی با اشاره به همین اختلاف‌ها نوشته بود: تحولات موجود در اسرائیل ممکن است منجر به بروز اختلافاتی بین کابینه نتانیاهو و ایالات متحده شود.

واشنگتن پست در این تحلیل با اشاره به سابقه روابط حزب لیکود با دولت‌های آمریکا و همچنین اختلافاتی که بنیامین نتانیاهو در دوره قبلی تصدی‌گری خود در پست نخست‌وزیری با بیل کلینتون رییس‌جمهوری سابق آمریکا داشته پیش‌بینی کرده بود: احتمالا سیاست‌هایی که ائتلاف جدید اسرائیل در پیش خواهد گرفت، سبب تنش در روابط با آمریکا خواهد شد.افزون بر معاون اوباما، جان بولتون سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل طی مقاله‌ای در یک روزنامه آمریکایی در هشدار به رژیم اسرائیل اعلام کرد: اسرائیل در صورت تعرض به ایران قادر نیست به تنهایی در برابر ایران از خود حمایت کند.به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از پایگاه خبری تحلیلی فرانسه‌زبان آلتراینفو، بولتون در روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در هشدار به رژیم صهیونیستی درباره هرگونه تلاش برای مقابله و مبارزه با جمهوری اسلامی ایران نوشت: «چنانچه اسرائیل قصد ضربه زدن به برنامه هسته‌ای ایران را دارد، باید بداند که قادر نیست در برابر این کشور از خود حمایت و حفاظت کند.»

بولتون که به داشتن مواضع طرفدار اسرائیل در زمان فعالیت خود در شورای امنیت سازمان ملل معروف است، همچنین ضمن درخواست از مقامات صهیونیست برای عبرت و درس گرفتن از این وضعیت، آنها را از تکیه کردن بر باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا نهی کرد و گفت: «چنانچه تل‌آویو برای دفاع از خود آماده نیست، قطعا نباید منتظر اوباما باقی بماند تا وی کاری انجام دهد.»

وی همچنین با اشاره به پایان یافتن و سرآمدن دوران فشار بر ایران تصریح کرد: «روسیه و چین هم‌اکنون بیش از هر زمان دیگری از جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کنند و تهران در حال حاضر با دقت بسیار رفتار اوباما را زیرنظر دارد.»

این همه در حالی است که برخی از رسانه‌های صهیونیستی‌ خبر داده‌اند که بنیامین نتانیاهو با آغاز دوره نخست‌وزیری خود توجه خاصی در سیاست خارجه‌ تل‌آویو به موضوع ایران از خود نشان داده است.به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه صهیونیستی معاریو در شماره دیروز خود با اشاره به اقدامات و فعالیت‌های اخیر بنیامین نتانیاهو درباره تعامل با ایران نوشت: نخست‌وزیر اسرائیل در هفته‌های اخیر بارها به گزارش‌های مقامات امنیتی و نظامی تل‌آیو درباره ایران گوش فرا داده است.

معاریو با اشاره به آنچه آن را گزینه نظامی اسرائیل در برابر برنامه هسته‌ای ایران خواند، نوشت: نتانیاهو از فعالیت‌ها و آمادگی‌ها در این زمینه ابراز خرسندی کرده است.

این روزنامه صهیونیستی افزوده است که نتانیاهو در هفته‌های اخیر لااقل سه بار با «گابی اشکنازی» رییس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی و سایر مقامات امنیتی این رژیم دیدار کرده و گزارش‌های آنان را درباره ایران دریافت کرده است.