امیدواری مسکو به آغاز مذاکرات تهران - واشنگتن

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که این کشور به آغاز گفت‌و‌گوی کامل میان آمریکا و ایران امیدوار است. به گزارش ایسنا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه‌ فدراسیون روسیه در مصاحبه‌ای با روزنامه رسمی «راسیسکایا گازیتا» گفت: «امیدوارم که آمریکایی‌ها بر اساس سیاست جدید خود آماده باشند که با ایران، در شرایطی برابر با همه‌ ما، برای مذاکراتی کامل پشت میز بنشینند.»

بنا بر گزارش خبرگزاری نووستی،‌ وزیر امور خارجه‌ روسیه در این مصاحبه موضع باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در پیام وی به ملت ایران، در رابطه با قصد وی برای عادی سازی روابط با ایران در تمامی عرصه‌ها را «علامتی مثبت» نامید. وی تاکید کرد: «ما طی چند سال اخیر خواستار همین امر بودیم.»

لاوروف ابراز امیدواری کرد که طرف ایرانی نیز به نوبه‌ خود «به پیشنهاداتی که مدت‌ها قبل مطرح شده بودند، واکنشی مثبت نشان دهد که آغاز مذاکرات پیرامون برنامه‌ هسته‌ای ایران با تمامی شرکت‌کنندگان (در این روند) و نیز در رابطه با همکاری‌های تجاری و اقتصادی و نیز امنیت منطقه ای را در نظر دارند».

وزیر امور خارجه‌ روسیه گفت: «ضرورت دارد که گفت‌وگوی موضوعی را درباره‌ اینکه چگونه می‌توان به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کمک کرد تا تمامی مسائل را برطرف ساخته و اعتماد نسبت به ماهیت مطلقا صلح آمیز برنامه‌ هسته‌ای ایران را احیا کند، آغاز کرد. در این صورت، ایران از تمامی حقوقی که اعضای غیرهسته‌ای معاهده‌ منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان.پی.تی) بهره‌مند هستند، استفاده خواهد کرد.»