بررسی دوباره لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها در دولت و مجلس

عکس: نگار متین‌نیا

سخنگوی کار گروه تحول اقتصادی گفت: بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس و دولت روز دوشنبه از سر گرفته می‌شود. محمدرضا فرزین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: در روال اجرایی کردن طرح تحول اقتصادی هیچ تغییر خاصی ایجاد نشده و کار گروه تحول اقتصادی کار خود را در سال جاری ادامه می‌دهد.

وی با بیان اینکه یکی از محورهای مهم طرح تحول اقتصادی «هدفمند کردن یارانه‌ها» است، گفت: سال گذشته کلیات لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در کمیسیون ویژه تحول اقتصادی مجلس به تصویب رسید و اکثر کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز به کلیت لایحه رای دادند.

وی افزود: جلسات منظم بررسی جزئیات لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها نیز در کمیسیون ویژه برگزار می‌شد و در نهایت قرار شد ادامه جلسات به سال جدید موکول شود.

فرزین تصریح کرد: بر این اساس نخستین جلسه کمیسیون ویژه تحول اقتصادی مجلس در سال جدید امروز برگزار شده و مباحث روز چهارشنبه ادامه پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: جلسات مشترک مجلس و دولت ادامه خواهد یافت تا در نهایت بتوانیم در بررسی جزئیات لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها نیز مصوبه کمیسیون ویژه و در نهایت مجلس را دریافت کنیم.

سخنگوی کار گروه تحول اقتصادی با ابراز خوشبینی نسبت به تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در سال جاری خاطرنشان کرد: تاکید مقام معظم رهبری بر اصلاح الگوی مصرف نشان داد باید برای تمامی حوزه‌های مصرف و بهره‌وری در کشور طرح ویژه داشت و از آنجا که طرح تحول بر اصلاح الگوی مصرف در بخش حامل‌های انرژی و بهره‌وری تاکید خاصی دارد، فضای مناسبی ایجاد شده تا مصوبات لازم را هر چه سریع‌تر در سال جاری اخذ کنیم.

وی ادامه جلسات کار گروه تحول اقتصادی در دولت را نیز مورد اشاره قرار داد و افزود: جلسه کار گروه و طرح تحول درباره کار گروه‌های تخصصی نیز امروز صبح در ریاست‌جمهوری برگزار شده و برنامه خود را با همکارانمان در کار گروه‌های تخصصی نهایی خواهیم کرد. وی تاکید کرد: جلسات دولت درباره طرح تحول اقتصادی ادامه دارد و چندان متاثر از فضای سیاسی کشور نخواهد بود.

فرزین ادامه داد: طرح تحول اقتصادی طرحی ملی است و تاکید رییس‌جمهوری نیز این است که کار تا آخرین لحظات ادامه یابد تا شاهد آثار مثبت آن در اقتصاد کشور باشیم.

خبرنگار فارس پرسید: مجلس سال گذشته با صدور احکامی چون منطبق کردن تولید و مصرف گازوئیل در کشور با کارت هوشمند یا فروش بنزین تولید داخل به شکل سهمیه‌بندی و بنزین وارداتی با قیمت آزاد به گونه‌ای وارد بحث هدفمند کردن یارانه سوخت شد، تکلیف تداخل به وجود آمده چیست؟

فرزین پاسخ داد: آنچه در کمیسیون ویژه تحول اقتصادی مجلس تصویب می‌شود، مبنای هدفمند کردن یارانه‌ها خواهد بود.

وی با بیان اینکه احکام بودجه هیچ یک در کمیسیون ویژه تصمیم‌گیری نشده است، افزود: نگاه لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها برخلاف بودجه یکساله نیست، بلکه یک برنامه میان‌مدت برای اقتصاد است؛ بنابراین آنچه مبنای کار قرار خواهد گرفت مصوبات کمیسیون ویژه و پیشنهادهایی است که این کمیسیون به صحن علنی مجلس خواهد داد.

فرزین در پاسخ به این پرسش که آیا تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها احکام بودجه درباره بنزین و گازوئیل را لغو خواهد کرد یا روند تدوین آیین‌نامه‌های اجرای قانون را به سال آینده موکول می‌کند، گفت: پیش‌بینی من این است که در سال جاری مصوبه مجلس را خواهیم داشت. حال اینکه زمان اجرای قانون کی باشد، مساله‌ای است که باید در کمیسیون ویژه درباره آن تصمیم‌گیری شود.