تشکیل «گروه 2» برای ایجاد نظام جدید در جهان

مراسم افتتاح بانک مشترک در سفر چاوز به تهران-عکس: ایسنا، مونا هوبه‌فکر توسط احمدی‌نژاد و هوگو چاوز اعلام شد

تولد گروه ۲ در تهران

دنیای اقتصاد- تازه‌ترین کنفرانس مطبوعاتی مشترک رییسان جمهور ایران و ونزوئلا که شامگاه شنبه در تهران صورت گرفت، متفاوت‌ترین کنفرانس خبری مشترک محمود احمدی‌نژاد و هوگو چاوز ارزیابی می‌شود؛ چرا که طی آن از تشکیل گروه دو با عضویت احمد‌ی‌نژاد و چاوز به عنوان نماینده تمام ملت‌ها در برابر گروه ۲۰ و نظام سرمایه‌داری سخن به میان آمده است.

در کنفرانس مطبوعاتی یاد شده، رییسان جمهور دو کشور با ارتباط دادن بحران اقتصادی جهان به نظام سرمایه‌داری از تشکیل گروه دو در برابر گروه ۲۰ خبر دادند. گروه ۲۰ از ۲۰کشور مهم دنیا که از اقتصاد قوی برخوردار هستند، تشکیل شده است. ترکیه و عربستان نیز در این گروه حضور دارند. این گروه اخیرا در لندن نشستی برگزار کردند و برای خروج اقتصاد جهانی از بحران کنونی رقمی معادل هزار میلیارد دلار اختصاص دادند؛ اما روسای جمهور ایران و ونزوئلا در کنفرانس مطبوعات مشترک دیروز خود، به گروه ۲۰ و نظام سرمایه‌داری تاختند و چنین کمک‌هایی را بی‌تاثیر در حل بحران جهانی اقتصاد دانستند. در این کنفرانس مطبوعاتی مشترک احمدی‌نژاد با بیان این‌که «روابط دو کشور ایران و ونزوئلا بر پایه عشق، ایمان و برادری شکل گرفته است» گفت: ‌این روابط هر روز عمیق‌تر و محکم‌تر می‌شود و ما در یک مسیر کاملا روشن در حال حرکت هستیم.

به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که «در نظام سرمایه‌داری ارزش‌های الهی و انسانی منزوی شد» خاطرنشان کرد: بسیار طبیعی است که در چنین نظامی دروغ، فریب و تجاوز جاری خواهد شد و خوشبختانه امروز این نظام به پایان آن رسیده است و آثار این نظام به مرکز نظام ظلم و چپاول برگشته است.

رییس‌جمهور با بیان این‌که «جهان در آستانه تحول است» اظهار کرد: نظامات اقتصادی و سیاسی مبتنی بر لیبرالیسم به پایان راه رسیده است و جهان نیازمند نظامات جدیدی است؛ نظاماتی که بر پایه تعریف درست از انسان بنا شده باشد و روابط بین انسان‌ها بر پایه عشق و برادری باشد و این چیزی است که ما به دنبال آن هستیم و بر آن تفاهم داریم و این راه روشن حرکت آینده بشریت است.

وی افزود: ما مصمم هستیم که در این راه با استحکام حرکت کنیم و این تعهد مشترک ماست و مطمئن هستم که خداوند متعال ما را یاری می‌کند و پیروزی از آن ماست.

وی با بیان این‌که «با تکیه بر اندیشه سرمایه‌داری جهان قادر نخواهد بود که از این وضعیت کنونی نجات پیدا کند» گفت: این اشتباهی است که در تجمعاتی که امروز در دنیا انجام می‌شود، صورت می‌گیرد. در گروه بیست یا غیر بیست آن‌ها می‌خواهند بر اساس شرایطی که وضعیت امروز را ایجاد کرده، حرکت کنند و نتیجه از هم‌اکنون معلوم است؛ شکست قطعی. این کار مثل آب ریختن با یک سطل در یک چاه بی‌انتها و بی‌آب است.

احمدی‌نژاد افزود: ما امروز می‌دانیم که در دنیای سرمایه‌داری یاس و ناامیدی حاکم است، البته از این‌که مردم در فشار هستند ناراحتیم و علاقه‌مندیم که به مردم کمک کنیم؛ حتی به مردمی که تحت سیطره نظام سرمایه‌داری هستند؛ اما از این‌که نظام سرمایه‌داری به انتهای راه رسیده است، خوشحالیم.

وی در مورد گروه دو متشکل از ایران و ونزوئلا که به پیشنهاد چاوز مطرح شده است نیز گفت: گروه دو یک حرکت نمادین است و در واقع نماد خواسته تمام ملت‌ها است که گروه چاوز و احمدی‌نژاد آن را با صدای بلند فریاد می‌زنند. خودخواهی باید برود و عشق و برادری باید جایگزین شود. ناپاکی و تبعیض باید برود و پاکی و عدالت جایگزین شود. پیام گروه دو ساختن دنیای جدیدی است با ویژگی‌هایی که گفته شد، است و مصمم است که این راه روشن را دنبال کند.

رییس‌جمهور ونزوئلا نیز در این نشست خبری تاکید کرد: دو کشور ایران و ونزوئلا با توجه به ظرفیت‌های‌شان می‌توانند تبدیل به دو قطب جهانی شوند.

وی همچنین با اشاره به پیشنهاد خود مبنی بر ایجاد گروه «دو» متشکل از احمدی‌نژاد و چاوز گفت: گروه دو یک گروه تازه متولد شده است و امیدواریم که به پیروزی‌های بزرگ دست پیدا کنیم و به نتیجه برسیم.

احمدی‌نژاد و چاوز در تازه‌ترین دیدار خود بیانیه مشترکی نیز صادر کردند بر اساس این بیانیه هر دو رییس‌جمهور، با بررسی شرایط بین‌المللی، منطقه‌ای و روابط دوجانبه و با توجه به دستاوردهای خوب دو کشور و در نظر گرفتن اهداف و ارزش‌های دو ملت انقلابی، توافق کردند مبانی و نقشه راه روابط دوجانبه برای دهه منتهی به سال ۲۰۲۰ میلادی توسط کمیته‌های تخصصی مربوطه تهیه و جهت تصویب نهایی ارائه شود.

این بیانیه می‌افزاید: طرفین ضمن ابراز خرسندی از افتتاح بانک مشترک دو کشور در تهران، بر لزوم افتتاح هر چه سریع‌تر صندوق مشترک استراتژیک در کاراکاس تاکید کردند.

همچنین طرفین بحران مالی اقتصادی جاری را قبل از هر چیز دارای ماهیت غربی و برخاسته از نظام نادعالانه سرمایه‌داری دانسته و تاکید کردند این نظام کارآیی و تاریخ مصرف خود را از دست داده است. بر این اساس ایران و ونزوئلا از ملت‌ها و دولت‌های مستقل و آزاده جهان دعوت می‌کنند تا با مشارکت یکدیگر مکانیزم‌ها و موسسات مالی جدیدی مبتنی بر اصول اخلاقی، انسان دوستانه و برابری ایجاد کنند.

عکس: پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری