فعلا کاندیدا نیستم

عکس دنیای اقتصاد، نسیم گلی

شهردار تهران با خبرگزاری مهر به گفت‌وگویی تفصیلی نشسته است که در آن به بررسی مسائل سیاسی روز کشور و به ویژه بحث انتخابات پرداخته و تاکید کرده است که با جمع‌بندی شرایط موجود فعلا داوطلب دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نیستم. قالیباف البته ابراز امیدواری کرد، کسانی که در برابر تلاش شهرداری تهران برای خدمت بیشتر و بهتر به شهروندان به اتهام انتخاباتی بودن مقاومت می‌کردند، با این جمله پاسخ خود را گرفته باشند. شهردار تهران در این گفت‌وگو همچنین بار دیگر به صورت تلویحی و بدون آن که نامی از دولت ببرد، از برخی اقدامات دولت به دلیل این که آن را نقطه مقابل اصولگرایی می‌نامید، انتقاد کرد.

قالیباف در این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که به نظر شما کدامیک از دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب توانایی بیشتری برای تحقق راهبرد مورد نظر شما دارند؟ گفت که البته در نحوه طرح سوال اشتباهی رایج وجود دارد؛ چرا که هیچ یک از جریان‌های موجود سیاسی به تنهایی قادر به تحقق آرمان‌ها و شعارهای انقلاب نیستند. پایایی انقلاب اسلامی نتیجه اصولگرایی و پویایی آن محصول اصلاح‌طلبی است. معتقدم درک مفهوم اصولگرایی و اصلاح‌طلبی برای مدیریت کشور دارای اهمیت راهبردی است و مهم‌ترین شاخص‌های آن را می‌توان در فرمایشات صریح رهبر معظم انقلاب یافت. مرور مولفه‌های اصولگرایی و اصلاح‌طلبی از منظر ایشان اهمیت این تاکید معظم له که «راه صحیح، اصولگرایی اصلاح‌طلبانه است» را به عنوان «فرمول حل» مشکلات روشن می‌کند.

وی در ادامه افزود: بر این اساس اصولگرایی جریانی مقابل

هر یک از جریان‌های سیاسی نیست و تقسیم‌بندی گروه‌های سیاسی به اصولگرا و اصلاح‌طلب اشتباه است، چرا که هر کس و هر جریانی که به مبانی انقلاب پایبند باشد، هر نامی که داشته باشد یک اصولگرا است. وی تصریح کرد: حرکتی که در جهت تحکیم پایه‌های انقلاب و اعمال قانون اساسی مترقی و مدرن ما انجام شود، بی‌شک یک حرکت اصلاحی است. لذا باور ما این است که آنچه مقتضای اصولگرایی اصلاح‌طلبانه یا اصلاح‌طلبی اصولگرایانه است، تداوم اندیشه‌ها و آرمان‌های حضرت امام (ره)، پیروی عملی از مجموعه فرامین رهبر معظم انقلاب، قانون‌پذیری و تکیه بر خرد جمعی در اداره امور است؛ رویکردی که ظرفیت‌های لازم و کافی برای بقا، بالندگی و تعالی جامعه و توسعه پایدار کشور را در بر دارد و قادر است تا نیازها و آرمان‌های اصیل نسل‌های ایران اسلامی را تامین نماید. همچنین ما باید بتوانیم از تمام تجربه‌های غیر‌منافی با عقل و شرع برای اداره خوب جامعه استفاده کنیم چرا که در ستیز بودن با تجربه‌های مثبت دیگران عقلانی نیست.

شهردار تهران در ادامه در پاسخ به این سوال که در آستانه انتخابات دهم ریاست‌جمهوری هستیم، تحلیل شما از شرایط این انتخابات و الزامات آن چیست؟ گفت: در برهه حساس دیگری هستیم و علاوه‌بر الزامات دهه چهارم انقلاب، دهه «پیشرفت و عدالت»، شرایط مختلف داخلی و پیرامونی همه ما را در معرض امتحان قرار داده است. انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان مهم‌ترین شاخص اداره امور کشور به اتکای آرای عمومی در پیش است و طبعا مهم‌ترین وظیفه همگانی حفظ و حراست از اصول انقلاب اسلامی، تحقق آرمان‌های امام راحل (ره) و پیروی از کلیه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به منظور تحقق حضور حداکثری و آگاهانه و آزادانه مردم برای انتخاب است.

در نگاهی کلی بر این باورم که مهم‌تر از حضور افراد و جریان‌های سیاسی در صحنه رقابت و کسب قدرت، پایداری نظام جمهوری اسلامی، همبستگی ملی و اصل مشارکت عمومی است. نکته‌ای که دشمن آن را هدف گرفته و هوشیاری کلیه دلسوزان را ضروری می‌سازد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به انتساب شما به جریان اصولگرایی و مطرح شدنتان به عنوان یکی از مهم‌ترین کاندیداهای انتخابات آینده، وضعیت رقابتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ تاکید کرد:تاکید می‌کنم با تعریفی که رهبر معظم انقلاب از اصولگرایی و اصلاح‌طلبی دارند، تلاش می‌کنم اصولگرایی اصلاح‌طلب و متعهد به راهبرد «خدمت صادقانه و کارآمدی خردمندانه» باشم.

بدیهی است که خود محوری و به انحصار‌طلبیدن جریان گسترده اصولگرایی، گام زدن در جهت مخالف این جبهه است. مهم‌ترین آفت اصولگرایی نگاه فصلی، ابزاری و انحصار‌طلبانه به آن است و هیچ اصولگرایی مصلحت جمعی را فدای سلیقه فردی نمی‌کند. از بین بردن اعتماد مردم به نیروهای امتحان پس داده کشور و محروم کردن جامعه از ظرفیت مدیریتی نخبگان توانمند و وفادار به نظام، آن هم با انگ و تخریب، در نقطه مقابل «پیشرفت و عدالت» و اصولگرایی است.

وی افزود: از نظر من اصولگرایی واقعی محیطی پرنشاط برای رقابتی تمام عیار و سالم است. رقابت سلیقه‌های مدیریتی نه اختلاف، بلکه زمینه‌ساز پایداری اقبال مردم به اصولگرایی است و لذا رو در رو قرار دادن چهره‌های اصولگرا جهت گیری به سمت خواست جریان‌های غیر‌ارزشی و غیر‌مردمی است.

وی ادامه داد که همچنین از بین بردن اعتماد مردم به نیروهای امتحان پس داده کشور و محروم کردن جامعه از ظرفیت مدیریتی نخبگان توانمند و وفادار به نظام، آن هم با انگ و تخریب، در نقطه مقابل «پیشرفت و عدالت» و اصولگرایی است. حمایت و تقویت ارکان نظام و دولت جمهوری اسلامی نیز وظیفه‌ای شرعی و همگانی است، اما نباید تفاوت مشی، روش و نظر را مخالفت وانمود یا از آن ابزار تفرقه ساخت.

قالیباف در ادامه جواب این سوال را که با توجه به مطالب مختلفی که در خصوص کاندیداتوری جنابعالی مطرح می‌شود، صریحا بفرمایید آیا باید نام محمد باقر قالیباف را در فهرست قطعی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده نوشت یا خیر؟ این گونه گفت: می‌خواهم یکبار دیگر مانند دوران دفاع مقدس و به یاد دوستان و همرزمان شهیدی نظیر شهید باکری، شهید خرازی، شهید کاوه و شهید کاظمی ثابت کنم که فرزندان امام و انقلاب شیفته خدمتند نه تشنه قدرت و تنها موقعی زیر بار سنگین مسوولیت می‌روند که راه دیگری برای ادای دین خود نداشته باشند.

بنابراین با توضیحاتی که دادم، جواب شما روشن است. بنده هیچ گاه داوطلب مقام و مسوولیت نبوده ام و همواره بر اساس وظیفه

عمل کرده ام. کارنامه عملکردم نیز در پیشگاه ملت شریف ایران روشن است. لذا اگر چه برای اداره کشور و تحقق جامعه ارزشی و برخوردار یا به عبارتی زندگی برازنده ایرانیان مدل طراحی شده و برنامه مدون دارم، اما حضورم در نهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بر تحلیل و تکلیفی استوار بود که در موقعیت فعلی وجود ندارد. بنابراین با جمع‌بندی شرایط موجود فعلا داوطلب دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نیستم. فقط امیدوارم کسانی که در برابر تلاش شهرداری تهران برای خدمت بیشتر و بهتر به شهروندان به اتهام انتخاباتی بودن مقاومت می‌کردند، پاسخ خود را گرفته باشند.