بیانیه مشترک اوباما و مدودف درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران

دنیای اقتصاد - باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در یک پیام ویژه به مناسبت فرارسیدن نوروز، خواستار تجدید مناسبات ایران و آمریکا شد. اوباما در پیام خود عید نوروز را به زبان فارسی به ایرانیان تبریک گفت. وی همچنین در بیانیه مشترکی با دیمیتری مدودف رییس‌جمهور روسیه خواستار حل دیپلماتیک پرونده هسته‌ای ایران شده است. اوباما، در یک پیام ویژه به مناسبت فرارسیدن نوروز، خواستار تجدید مناسبات ایران و آمریکا شد. برخلاف سیاست دولت بوش، که ایران را جزو «محور شرارت» به حساب می‌آورد، اوباما در پیامی دوستانه خود از «ملت بزرگ ایران» یاد کرد و در پایان پیام خود عید نوروز را به زبان فارسی به ایرانیان تبریک گفت.

پیام غیرمنتظره اوباما در خطاب به مردم ایران و رهبران جمهوری اسلامی بود، بی‌آنکه از سیاستمدار مشخصی نام ببرد. وی در این پیام گفت: آمریکا خواستار آن است که ایران به جایگاه راستین خود در جامعه بین‌المللی دست یابد. وی با اشاره به مسوولیت ایران در راه رسیدن به این هدف، عظمت ملت ایران و تمدن آن را در به‌کارگیری اقدامات مسالمت‌جویانه و شاخص بزرگی ایران را به‌کارگیری سازندگی و آفرینش دانست. کاخ سفید پیام نوروزی اوباما برای مردم ایران را در اختیار رسانه‌های مختلفی در خاورمیانه قرار داد. این پیام به همراه زیرنویس فارسی در اینترنت نیز انتشار یافت.

اوباما در بخشی از پیام خود به رهبری سیاسی در ایران، نوروز را فرصتی مناسب برای آغازی نو دانست. وی منکر اختلافات کنونی نشد‌، اما به تلاش‌های دولت خود مبنی‌بر یک دیپلماسی متعهد تاکید ورزید و خواستار پیوندی سازنده میان ایران، آمریکا و جامعه جهانی شد. این برای نخستین بار است، که مسوولان سیاسی آمریکا به‌طور مستقیم از تجدید روابط با ایران سخن می‌گویند.

اوباما به صراحت خواستار برقراری مناسبات صادقانه و مبتنی‌بر احترام متقابل میان آمریکا و ایران شد. وی با اشاره به تیرگی روابط در سه دهه گذشته، از ارزش‌های مشترک انسانی یاد کرد و خطاب به ایرانیان افزود: «نوروز تنها بخشی از فرهنگ بزرگ و پرآوازه شماست. در خلال چندین سده‌، هنر، موسیقی، ادبیات و نوآوری‌های شما جهان را به مکانی زیباتر و بهتر بدل ساخته است.» اوباما با بیانی روشن به افزایش اختلافات میان دو کشور اشاره کرد، ولی تعهد دولت خود برای به‌کارگیری دیپلماسی در طیف کاملی از موضوعات را نیز یادآور شد.

وی در بخش پایانی پیام خود آینده‌ای را ترسیم کرد که در آن مبادلات میان مردم دو کشور گسترش یافته و مشارکت و بازرگانی بدل به فرصت‌های واقعی شده‌اند. اوباما اضافه کرد: «این آینده‌ای است که در آن اختلافات دیرینه برطرف شده‌اند، آینده‌ای که در آن شما، تمام همسایگانتان و در مقیاسی وسیع‌تر، تمام جهان می‌توانند در صلح و امنیت بهتری زندگی کنند.»

اوباما در پیام خود با نقل ابیاتی از سعدی، شاعر بزرگ ایران، گفت: بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند. وی نوروز و آغاز فصلی نو را یادآور انسانیت گرانبهایی دانست که همه ما در آن سهیم هستیم.

بیانیه مشترک مدودف و اوباما

سران روسیه و آمریکا با انتشار بیانیه‌ای، حل دیپلماتیک مساله هسته‌ای ایران را خواستارند.

به گزارش ایسنا، در بیانیه مشترکی که در پایان دیدار دیمیتری مدودف و باراک اوباما، سران روسیه و آمریکا منتشر شد، تاکید شده است که روسیه و آمریکا حق ایران را برای توسعه انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز به رسمیت شناخته، اما از تهران دعوت می‌کند که به طور کامل قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را رعایت کرده و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

افزون‌بر این، محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج شنبه از توافق آمریکا و روسیه برای برگزاری دور جدید گفت‌وگوها در خصوص کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای‌شان استقبال کرد و گفت که این اقدام به تقویت رژیم منع اشاعه کمک خواهد کرد.

آژانس در بیانیه‌ای اعلام کرد که البرادعی از بیانیه مشترک رییسان‌جمهور روسیه و آمریکا، استقبال می‌کند و بسیار دلگرم شده است.