نماینده ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت توقیف محموله کشتی مونچه گورسک را دارای مبنایی غیر‌حقوقی خواند. به گزارش ایسنا، این نامه را محمد خزاعی، نماینده ایران در سازمان ملل در واکنش به اتهاماتی علیه ایران در رابطه با کشتی «مونچه گورسک» به شورای امنیت ارائه کرده است که پرچم قبرس را حمل می‌کرد. ماه گذشته در یکی از نشست‌های شورای امنیت سازمان ملل ادعا شد که این محموله در ژانویه گذشته ردگیری شده و ناقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است. بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه از مقر سازمان ملل، در این قطعنامه آمده است که ایران نباید هیچ گونه تسلیحات یا مواد مربوطه را تامین کرده، بفروشد یا از طریق قلمرواش منتقل کند و همه کشورها باید از تهیه چنین اقلامی از طریق ایران خودداری کنند. در نامه نماینده ایران آمده است: به رغم برخی اتهامات دارای انگیزه‌های سیاسی که برخی رسانه‌ها و دیگران در خصوص محموله کشتی «مونچه گورسک» مطرح کرده‌اند، ما تمایل داریم تاکید کنیم که محموله کشتی مذکور در چارچوب تبادلات تجاری عادی بوده است و هرگونه اتهاماتی برخلاف این مساله بی‌پایه و اساس است.

در این نامه آمده است: براین اساس، تدابیری که برای ردگیری محموله کشتی و توقیف محموله کشتی یاد شده انجام گرفته هیچ گونه مبنای حقوقی ندارد و حق طلب خسارت از طریق مکانیزم‌های مقتضی در این راستا هم چنان حفظ شده است.

خزاعی در این نامه تاکید کرد که برنامه هسته‌ای ایران، کاملا صلح‌آمیز است و هیچ تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌الملل مطرح نمی‌سازد.