کاردان: ته کوچه طنز سیما، عطاران است
مهر- داریوش کاردان از هنرمندانی است که نسل بعد از انقلاب از او خاطره زیاد دارد؛ «عصرانه» در رادیو، «نوروز ۷۲» در تلویزیون و ... از کارهای ماندگار این چهره طناز است که میگوید کارش را با اجرا آغاز کرده. گزیدهای از گفتوگوی این هنرمند طنزپرداز را میخوانید: * در این سالها فعالیتهای مختلفی در مطبوعات، رادیو و تلویزیون داشتم، اما هیچ یک به اندازه «عصرانه» و «نوروز ۷۲» نبود. نویسندگی و کارگردانی «نوروز ۷۵» را هم به عهده داشتم. اولین اخبار عربی آنجا پخش شد. «نوروز ۷۶» را هم ساختم. تا اینکه سال ۸۳ هم تولید برنامه «صندلی داغ» شروع و از من به عنوان مجری دعوت شد. قبل از پذیرفتن اجرای «صندلی داغ» با آنها شرط کردم این صندلی باید داغ باشد و تا زمانی که صندلی داغ باشد در خدمتتان هستم، ولی متاسفانه این صندلی به یخی گرایید و مسوولان نیامدند یا دعوتشان نکردند، به همین دلیل من هم از برنامه رفتم.
بعد از رفتن من از «صندلی داغ» جو بدی درست شد و حتی به گوش ضرغامی رساندند که من پول زیادی میخواهم و مدیر وقت شبکه دو هم همین حرف را به آقای ضرغامی گفته بودند، اما در ملاقاتی که با ضرغامی داشتم از من پرسیدند چرا «صندلی داغ» را ترک کردم، گفتم مساله پول نیست، چراکه این برنامه غیر از من چیزی نداشت، فقط دو صندلی داشت، نه کارگردانی، نه گریم و ... گزارشهای مردمی را هم از رفیقهایشان تهیه میکردند.
* بعد از ساخت برنامه شبکه سه و نیم از کار تلویزیونی توبه کردم، چرا که مدیران تحمل برخی مطالب را ندارند و هر شب که برنامه پخش میشد ۲۰ تا ۳۰ فاکس میآمد. ما عادت کردیم برنامههایی را ببینیم که نخود بخورند و عشق در کنند. اتفاقا یکی از مدیران شبکه به من گفت طنز بسازم، گفتم طنز کوچهای باریک و بنبست است که ته آن عطاران است و دیگر نمیتوان از آن رد شد. من ماندهام سال بعد تلویزیون میخواهد در عرصه طنز چه بکند؟ متاسفانه از برخی طنزها در مجموعهها استفاده میشود که نمیتوان در یک جمع عمومی استفاده کرد. نمیدانم چرا با فحش میخواهند مردم را بخندانند؟ من اهل اینطور خنداندن مردم نیستم.
از بین شاگردانم حسین رفیعی خوبه، بیژن بنفشهخواه کمی مثل خودش مانده، علی سلیمانی خیلی خودش را خوب حفظ کرد و برای بازی در هر فیلمی نرفت. کیهان ملکی خیلی خوب بود، اما محو شد. مهران غفوریان خودش را بدبخت کرد و ... «زیر آسمان شهر» خیلی خوب بود. فقط چند اشکال کوچک داشت، چرا که هر روز به یکی از معضلات میپرداخت. همان زمان هم گفتم بهتر است سریهای بعدی این مجموعه ساخته نشود، اما ادامه پیدا کرد و متاسفانه داغون هم شد. متاسفانه دور باطل حرکت در صداوسیما است. من خودم در هر برنامه که رفتم شرط گذاشتم، الان هم به من میگویند، چرا نمیآیی؟ میگویم نمیشود ۲۴ ساعت جلو دوربین باشید. باید برای هر برنامه زمان کافی گذاشت.
ارسال نظر