سوالات صریح درباره اقتصاد

عکس: ایسنا

دنیای اقتصاد- پرویز داوودی، معاون اول رییس‌جمهور در همایشی که از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت با موضوع «عملکرد دولت در حوزه‌ اقتصادی» برگزار شد، گفت: جای انتقاد برای هر دولت و در هر جایی باز است و کسانی که دنبال این دید هستند، همواره می‌توانند انتقاد کنند، اما ما وظایفی داریم که باید انجام دهیم و جلو برویم و نمی‌توانیم کسی را که خود را به خواب زده بیدار کنیم.

در این همایش که بیشتر به جای ارائه آمار و ارقام از سوی داوودی به طرح سوالات و انتقادات از دولت و سیاست‌هایش تبدیل شد، دانشجویان از وضعیت دانشگاه، ارائه عیدی از سوی رییس دانشگاه به جمعی از دانشجویان خوابگاهی و چرایی این مساله، علل تورم، تحریم‌های اقتصادی و....... از داوودی سوال کردند. پرویز داوودی، در این همایش به توضیحاتی درباره‌ نظام‌های کمونیستی و سرمایه‌داری و تاثیرات این دو نظام بر جهان و علل شکست آن‌ها نیز پرداخت. در این بخش از سخنان داوودی، اعتراضات تعدادی از دانشجویان که پلاکاردهایی را با مضمون انتقاد به برخی سیاست‌های دولت به ویژه در حوزه اقتصادی، در دست داشتند، جلسه را برای دقایقی با تنش همراه کرد. معاون اول رییس‌جمهور در واکنش به این اقدام گفت: تعجب می‌کنم اگر ما از فجایع آمریکا حرف می‌زنیم، شما چرا اعتراض می‌کنید؟ شما صبر داشته باشید، ما همه‌ مسائل را مطرح خواهیم کرد. داوودی گفت: اگر برنامه چهارم را نگاه کنیم و به برنامه سوم هم توجه داشته باشیم، می‌بینیم که اقتصاد را نمی‌توان جدا از اقتصاد بین‌الملل تفسیر کرد و اگر علمی و دانشگاهی هستید، گوش کنید تا بدانید روابط چگونه است. کاری ندارد که من تابلویی در دست بگیرم و اعتراض خود را عنوان کنم، اما در محیط علمی انتظار می‌رود تحمل بحث علمی وجود داشته باشد. معاون اول رییس‌جمهور سپس تصریح کرد: زمانی کسانی می‌گفتند خدا باید از اقتصاد کنار رود. می‌توان در کتاب مبانی نظری برنامه چهارم که در سال ۸۳ منتشر شده واژه‌های به کار برده شده را بررسی کرد؛ به طوری که عنوان شده کسی که برای وطن جهاد کرده است، یک ستیزه‌جوست، کسی که از دین صحبت می‌کند یک ایده‌آلیست است و ولایت فقیه معنی ندارد و لازم نیست هواپیمای جنگی یا موشک داشته باشیم. وی اضافه کرد: در مبانی نظری برنامه چهارم که در سازمان بودجه‌ وقت در سال ۸۳ منتشر شده، آمده ما نیازی به سلاح، هواپیما و موشک نداریم و سلاح در حد فردی کفایت می‌کند و بحث دین و اسلام و ولایت فقیه را کنار می‌گذاریم. پس دولت صرفا باید از مردم مالیات بگیرد و اسلام هم در کارها نباید دخالت کند و روحانیت و کسانی که از اسلام دم می‌زنند تمامیت‌طلب و دیکتاتور هستند.

به ما چه ربطی دارد؟

بر اساس این گزارش زمانی که داوودی به ارائه آماری از رشد اقتصادی و کسری بودجه‌ آمریکا، انگلیس، فرانسه و رشد منفی اقتصادی آمریکا اشاره کرد، با اعتراض تعدادی از دانشجویان مواجه شد که «به ما چه ربطی دارد؟». داوودی در پاسخ گفت: مثل این‌که نمی‌دانید کسری بودجه یعنی چه. بگذارید من بگویم تا بدانید. کسری بودجه همان است که آفریقا را زیر سلطه می‌کشد، با دلارهایش پدر دنیا را در می‌آورد و هنوز در برخی کلاس‌ها این دست اقتصادها پرستیده می‌شود.در این هنگام تعدادی از دانشجویان از داوودی خواستند ارقام و اعداد مربوط به کشور را اعلام کند که معاون اول رییس‌جمهور گفت: برای حل مشکلات اقتصادی باید به سمت شریعت و مباحث اسلامی برویم. وی پس از ارائه توضیحات خود در این زمینه خطاب به این دانشجویان گفت: «گویی شما علاقه‌مند به صحبت کردن هستید. بیایید بالا و سوالات خود را بپرسید. در این هنگام یکی از دانشجویان به نمایندگی از تعدادی دانشجویان معترض به جایگاه رفت.»

نقش این دولت در اقتصاد کجاست؟‌

این دانشجو خطاب به داوودی گفت: آقای داوودی من چند سوال در مورد کشور خودمان از شما می‌پرسم. سوال اول من این است که آقای احمدی‌نژاد شعار عدالت را مطرح می‌کرد، ولی ضریب «جینی» گویای این مساله نیست و نشان‌دهنده این است که دولت در جهت برعکس حرکت کرده است، آیا این عدالت اسلامی است که از آن صحبت می‌شد؟ (داوودی گفته این دانشجو را این‌گونه اصلاح کرد: این ضریب «جینی» است.)

این دانشجو در ادامه به داوودی گفت: شما گفتید در کتاب برنامه چهارم توسعه گفته شده است ما به جای هواپیما باید سلاح فردی داشته باشیم، چرا انرژی هسته‌ای و پیشرفت‌های هوایی که در قبل در کشور ما صورت گرفته و ساخته شده است به خود نسبت می‌دهید و می‌گویید مربوط به دولت شماست؟ این دانشجو افزود: در سال ‌۷۶ خاتمی حساب ذخیره را ایجاد کرد تا زمانی که کشور با مشکل روبرو شد بتواند از این حساب برای حل مشکلات استفاده کند، ولی اکنون گفته می‌شود این حساب خالی است. وی هم‌چنین گفت: در کشور ما رشد سهام کاهش پیدا کرده است و مردم ما چون سهام ندارند در جریان آن نیستند. از طرف دیگر ما شاهد افزایش واردات غیرنفتی هستیم و رشد اقتصادی کشور نیز به شدت کاهش پیدا کرده است، در حالی که درآمد نفتی ما افزایش پیدا کرده است. از طرف دیگر به نظر می‌رسد دولت در راستای چشم‌انداز حرکت نکرده است و اکنون بعد از چهار سال به این نتیجه رسیده‌اید که باید شریعت اسلامی را اجرا کرد. وی اظهار عقیده کرد:‌ این دولت، دولت فردمحور است و تصمیم‌گیری‌ها توسط فرد صورت می‌گیرد، وقتی تورم بالا رفت، گفته شد تورم نداریم، بعد گفته شد تورم علت خارجی دارد، در حالی که میزان تورم در خارج از کشور خیلی زیاد نبود و هیچ‌گاه آقای احمدی‌نژاد و دولت وی مسوولیتی در برابر افزایش تورم نپذیرفتند. نقش این دولت در اقتصاد کجا است؟‌ آیا قبول دارید دولت عملکرد ضعیفی داشته است؟ داوودی در ابتدای توضیح خود خطاب به دانشجویان گفت: من میان صحبت‌های شما داد نزدم و بی‌ادبی هم نکردم. وی سپس به ارایه ارقام و اعداد و مقایسه بین سال‌های مختلف پرداخت. در هنگامی که داوودی در حال توضیح دادن این مسائل بود، برخی از دانشجویان فریاد زدند که «بحث تورم را توضیح دهید» که داوودی خطاب به این دانشجویان گفت: من وسط حرف زدن شما صحبتی نکردم و شما می‌توانید بیایید بالا و صحبت کنید. من جواب شما را در ارتباط با تورم نیز خواهم داد.

افزایش درآمد نفتی کجاست؟

در ادامه همان دانشجویی که سوالات خود را از داوودی پرسیده بود بار دیگر پشت جایگاه آمد و خطاب به او گفت: ما شاهد افزایش درآمد نفتی بودیم، ولی این افزایش درآمد نفتی کجا رفته است؟ مساله دیگری که می‌خواستم به شما آقای دکتر بگویم این است که از دو شب قبل در خوابگاه دخترانه شروع کردند به عیدی دادن و به دانشجویان کارشناسی ‌۵۰‌هزار تومان، ارشد ‌۷۵‌هزار تومان و دکتری ‌۱۰۰‌هزار تومان. این به چه معنی است. داوودی بعد از شنیدن صحبت‌های این دانشجو گفت: سوال‌های قبلی‌تان را جواب می‌دهم و به جواب این‌ سوال‌هایتان نیز خواهیم رسید. شما گفتید بحث انرژی هسته‌ای و تولید هواپیما و مسائل اینچنینی از دولت‌های قبل بوده است. در بحث انرژی هسته‌ای می‌دانید که قبل از روی کار آمدن دولت نهم به خاطر فشارها حتی می‌خواستند در آزمایشگاه‌های سازمان انرژی اتمی و دانشگاه‌های ما را ببندند، کار غنی‌سازی و مسائل مربوط به آن نیز تعلیق شده بود و ما حتی نمی‌توانستیم سانتریفیوژ در حوزه آزمایشگاهی داشته باشیم و ما شاهد تعلیق و توقف فعالیت‌ها بودیم. در این هنگام یکی از دانشجویان فریاد زد «عوضش تحریم نشده بودیم» که داوودی در پاسخ به این دانشجو گفت: ما همیشه در تحریم بوده‌ایم، بله، اکنون حجم تحریم‌ها زیادتر شده است. وی گفت: در مقطعی اجازه نمی‌دادند حتی یک سانتریفیوژ داشته باشیم، اکنون شش‌هزار سانتریفیوژ داریم، شما خود انصاف دهید. مشاهده کردیم که چندین بار دشمنان ما را تهدید به حمله نظامی کردند. مسوولان برخی کشورها می‌آمدند و پیام‌های تهدید را برای ما می‌آوردند. من به پاکستان رفته بودم. آقای مشرف به من گفت به مقام رهبری و احمدی‌نژاد بگویید من اطلاع دقیق دارم که می‌خواهند شما را بزنند و به شما حمله کنند که من به وی گفتم حرف ما همان است که گفتیم. داوودی گفت: این همه ما را تهدید می‌کردند که به شما حمله می‌کنیم، چه اتفاقی افتاد؟ چرا حمله نکردند؟ ما اکنون شش‌هزار سانتریفیوژ داریم. در این هنگام یکی از دانشجویان از وسط سالن اعتراض کرد که داوودی گفت: هیچ کس اینجا سازشکار نیست. داوودی گفت: سوال این است که چرا آن‌ها حمله نکردند، آیا زور نداشتند؟ چرا، امکانات داشتند، ولی حمله نکردند. وی افزود:‌ در این قضیه تاکید ما بر ایستادگی و شجاعت این دولت است، نه پروسه علمی آن. اینکه این دولت ایستاد و پوشالی بودن این تهدیدات را نشان داد. بله تحریم شدیم، تحریم شدیدتر شده است، ما در دفاع مقدس نیز تحریم بودیم ولی به خاطر این تحریم‌ها تحولی در حوزه دفاعی ما رخ داد و بسیاری از تجهیزات را خودمان ساختیم. وی هم‌چنین به پرتاب ماهواره امید اشاره کرد و گفت: این موفقیت جوانان و متخصصان ما است.