۳۰سال-۳۰ فیلم - چهارشنبهسوری: اصغر فرهادی: ۱۳۸۴
درام خیانت
دختری به نام روحی به عنوان کارگر در شب چهارشنبهسوری وارد خانه زوجی میشود و متوجه روابط آن زوج و ارتباط آنها با همسایگانش۴ان میشود.
علیرضا مجمع
دختری به نام روحی به عنوان کارگر در شب چهارشنبهسوری وارد خانه زوجی میشود و متوجه روابط آن زوج و ارتباط آنها با همسایگانش۴ان میشود. اصغر فرهادی فیلم به فیلم رشد چشمگیری از خود نشان داده است. رقص در غبار و شهر زیبا به عنوان دو فیلم اجتماعی که به معضلات طبقه پایین اجتماع میپردازد نشان از ظهور فیلمسازی با استعداد را در سینمای ایران داد. چهارشنبهسوری فیلم سوم فرهادی عملا از قالب یک درام اجتماعی به عنوان یکی از معدود فیلمهایی که به مسائل طبقه متوسط جامعه میپرداخت تبدیل شد. این رشد البته در فیلم آخرش «درباره الی» هم سرعت بیشتری گرفت که به عنوان آخرین فیلم این ستون به وقتش به آن خواهم پرداخت. اما چهارشنبهسوری یک درام خانوادگی با محوریت خیانت مرد به زن بود. فیلم در صحنههایی به جهت واقعگرایی بیشائبهاش به سینمای مستند پهلو میزند، ولی چارچوب درام را کاملا رعایت میکند. مراحل تولید فیلم البته با مسائلی همراه بود. یکی از این مسائل که به شدت ناگوار بود، فوت برادر ترانه علیدوستی بازیگر نقش روحی بود که در کولهپشتیاش وسائل آتشبازی شب چهارشنبه سوری را حمل میکرد و با انفجار این مواد فوت کرد، اما علیدوستی به شدت حرفهای عمل کرد و با گروه همساز شد تا فیلم به سرانجام برسد. اصغر فرهادی در یادداشتی درباره چهارشنبهسوری اینچنین مینویسد: « زندگی در محیطی که اعتماد نکردن شرط عقل است و اعتماد ورزیدن بیاحتیاطی، آرام آرام ناامنی روانی را باعث خواهد شد. کشور ما هنوز در میزان جرم، جنایت و ناهنجارهای اجتماعی با این که نسبت به یک جامعه مدعی اخلاق وضع به شدت نامطلوبی دارد، اما در بین کشورهای دیگر دنیا از ما نامطلوبتر زیادترند و به نسبت ما وضع بهتری داریم، اما ظاهر و شکل جامعه به گونه دیگری است. انگار در یکی از جرم خیزترین نقاط دنیا زندگی میکنیم. چهارشنبه سوری داستان یک خانواده از طبقه متوسط در یکی از این چاردیواریها، در یک روز ایرانی است.»
فیلم با این که قصهاش را روان روایت میکند، اما بازیهای هدیه تهرانی و حمید فرخ نژاد، به شدت جذاب است. به خصوص هدیه تهرانی که در نقش زنی مشکوک به همسرش توانسته بار نقش را درست بکشد. صحنهای در فیلم هست که او برای خواهرش قصه شکستن را بیان میکند. این صحنه و صحنههای دیگر چنان به استادی بازی شده است که میارزد به خاطر این صحنهها فیلم را چند باری ببینیم. تا یادم نرفته یک بازی مکمل دیگر هم در فیلم هست که حیرت انگیز است، نقشی برای پانتهآ بهرام در نقش زن همسایه که میشود تصور کرد «بدمن» ماجرا است.
ارسال نظر