فوریت اصلی کشور مساله اقتصاد است

رییس‌جمهور سابق کشورمان با بیان اینکه تفرقه در بین اصلاح‌طلبان امر مذمومی است، گفت: با بررسی کامل همه جهات پا به عرصه انتخابات نهادم و احساس کردم که در این عرصه مجالی برای تعارف وجود ندارد و با احترام به همه کاندیداها مصمم به ماندن در عرصه انتخابات هستم. به گزارش ایلنا، سیدمحمد خاتمی که در ادامه سفرهای انتخاباتی خود در استان کهکیلویه ‌و بویراحمد سخن می‌گفت، با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: هدفم این است که در نهایت به تفرقه آرا نرسیم و در این بین هر کاری که از دستم بر بیاید، انجام می‌دهم و حتی اگر نیاز باشد هزینه هم پرداخت می‌کنم و حاضرم در این خصوص فداکاری هم از خود نشان دهم و جریان اصلاحات به اجماع برسد و مطمئن باشید که با درایت و تدبیری که در بین جریان اصلاحات وجود دارد، انشاء‌الله به اجماع خواهیم رسید.

خاتمی فوریت اصلی کشور را مساله اقتصادی دانست و گفت: در این عرصه نیاز به اقدامات جدی و فوری وجود دارد.

وی تصریح کرد: در دوره من دو مساله وجود نداشت؛ یکی سیاست‌های اصل ۴۴ و دیگری درآمد سرشار نفتی و اگر این دو مساله در دولت من وجود داشت، می‌توانم بگویم که پیشرفت‌های موثری در عرصه‌های اقتصادی داشتیم.

وی در خصوص اجماع در اصلاح‌طلبان گفت: این نگرانی در جامعه وجود دارد که بین اصلاح‌طلبان تفرقه وجود دارد که البته این نگرانی بجایی است و تفرقه در بین اصلاح‌طلبان امر مذمومی است. خاتمی به رد صلاحیت‌های صورت گرفته در انتخابات گذشته اشاره کرد و گفت: بهتر است عرصه برای حضور همه افراد فراهم شود و انتخابات آزادی برگزار شود و از این رهگذر انتخابات پرشوری داشته باشیم.وی با بیان اینکه در همه ادوار ممکن است اشتباهاتی صورت گیرد، گفت: اصلاح‌طلبان هم اشتباهات بزرگی داشته‌اند، ولی برگزاری انتخابات سالم وظیفه همه است؛ به خصوص اصلاح‌طلبان که باید در این زمینه تلاش کنند.

رییس دولت اصلاحات درباره مباحثی که در خصوص شبیه‌سازی ترور بی‌نظیر‌ بوتو و نیز احتمال رد صلاحیتش مطرح شده است، تصریح کرد: بحث ترور من را نباید زیاد جدی گرفت. من۳۰ سال زیادی زندگی کرده‌ام، زیرا بعد از سال ۵۹ که ترورها از سوی منافقین زیاد شده بود همه ما وقتی از خانه بیرون می‌آمدیم، خیلی انتظار نداشتیم که برگردیم و من هم جزو‌ کسانی بودم که در لیست ترور قرار داشتم و باید ترور می‌شدم. بحثی هم که در خصوص این شبیه‌سازی صورت گرفت را زیاد جدی نمی‌دانم، اما اگر هم صورت گرفت فدای سر مردم!

خاتمی همچنین طی سخنانی در جمع خبرنگاران در خصوص بحث رد صلاحیت خود گفت: در مقطع فعلی بعید می‌دانم چنین کاری صورت بگیرد و من از یک چیز متاسفم که رفتاری که شورای نگهبان کرده است، به‌گونه‌ای شده که رد صلاحیت دیگر یک نقطه‌ضعف به شمار نمی‌آید، زیرا در نظام جمهوری اسلامی رد صلاحیت‌ها باید یک نقطه ضعف به حساب آید، ولی آنقدر انسان‌های خوب و مومن رد صلاحیت شده‌اند که دیگر اعتبار این موضوع بی‌اهمیت شده است.

رییس جمهور سابق کشورمان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه معنای عدالت گسترده‌تر از عدالت اقتصادی است و نباید عدالت را منحصر به بحث اقتصادی کرد، گفت: هر حقی که از فردی گرفته شود، ظلمی در حق اوست و اگر حق تعیین سرنوشت از انسان‌ها گرفته شود، ظلمی مضاعف است و عدالت هم در عرصه سیاسی و هم در عرصه علمی و نیز در عرصه اقتصادی وجود دارد. وی تاکید کرد: شعار عدالت نباید به قیمت تحقیر انسان‌ها تمام شود. خاتمی همچنین در مسیر حرکت به بوشهر در جمع مردم قائمیه از توابع شهرستان کازرون که به استقبال وی آمده بودند با اشاره به لزوم خدمتگزاری بی‌منت به مردم گفت: مردم ما نیاز به ترحم و صدقه ندارند. مردم می‌خواهند از نعمت‌هایی که خداوند به این مملکت داده و از فرصت‌هایی که به دست می‌آید، به بهترین نحو استفاده شود.