رضایت دولت از روند بررسی بودجه در مجلس

عکس: خبرگزاری مهر، رئوف‌محسنی غلامحسین الهام اعلام کرد

رضایت دولت از بودجه

سخنگوی دولت دیروز در نشست خود با خبرنگاران ضمن ابراز رضایت دولت از روند کار بودجه در کمیسیون تلفیق، هر گونه فشار به کمیسیون تلفیق مبنی بر پذیرش پیشنهادهای دولت را رد کرد و گفت که الحمدالله روابط بین قوا در این کشور روابطی کاملا منطقی، مبتنی‌بر قانون و کار کارشناسی و مصالح و منافع کشور و توام با آزادی نظر، گفت‌وگو و تعامل سازنده است و این گونه ادبیات‌ در کشور ما جایی ندارد که خدای ناکرده روزی دولت به مجلس فشار بیاورد یا برعکس آن.

به گزارش ایسنا، غلامحسین الهام افزود: این مسائل در فرهنگ دیکتاتوری یا جایی که رشد سیاسی و فرهنگی مناسبی نداشته باشد وجود دارد، اما در کشور ما این گونه نیست و تجربه‌ سی ساله‌ ما نشان داده تعامل قوا در این کشور بر اساس تعامل سازنده بوده است و این گونه بحث‌ها و صحبت‌ها درست نیست. وی با اعلام رضایت دولت از روند پیگیری امور مربوط به بودجه از سوی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته توقع دولت از مجلس به دلیل ابعاد کارشناسانه و مردمی طرح تحول بیش از اینها است، ضمن آنکه این موضوع هنوز نهایی نشده و در صحن مجلس نیز فرصت برای بحث‌های بیشتر در این خصوص وجود دارد که دولت آنها را پیگیری می‌کند و به هر حال چنانچه مجلس به لایحه دولت برسد روند آغاز شده را تکمیل کرده است. الهام در عین حال از روند بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی اعلام رضایت کرد.

دولت هیچ محدودیتی برای فعالیت کاندیداها ایجاد نمی‌کند

غلامحسین الهام همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه «گفته می‌شود برای آقای خاتمی و کروبی در ارتباط با فعالیت‌های انتخاباتی محدودیت‌هایی ایجاد شده، سیاست دولت در برگزاری انتخابات و ایجاد فضا برای فعالیت کاندیداها چیست؟» افزود: به نظرم برای همه روشن است که این دولت با یک نگاه وسیع و سعه صدر مناسب و فراتر از انتظار، شاهد بسیاری از دیدگاه‌های مخالفان و منتقدان در نزدیک ۴۰ ماهی که از عمرش گذشته، بوده است؛ چنان‌که خیلی از اظهارنظرهای تند، شدید و حتی بدون استدلال علیه دولت و اشخاص صورت گرفته و حتی از حد قانونی نیز فرا رفته و حاوی برخی افتراها و اهانت‌ها هم بوده است؛ اما دولت برای ایجاد فضا برای طرح مسائل و دیدگاه‌ها هیچ واکنش منفی و بازدارنده‌ای نداشته و حتی بارها افراد را به نقد و بررسی دعوت کرده و بر اصل آزادی بیان تاکید و به آن اعتقاد دارد. الهام با بیان اینکه از ناحیه دولت هیچ محدودیتی برای فعالیت‌ها وجود نداشته و ندارد، اظهار کرد: ما از ایجاد چنین فضایی برای نقد و بررسی حمایت و آن را تشویق هم می‌کنیم. همچنین از طرف دولت و شخص رییس‌جمهور تاکید شده که هیچ مدیر اجرایی حق مداخله در امور انتخابات را ندارد و نباید فرصت کار برای خدمت‌رسانی را به خاطر بحث و مناقشات حزبی و گروهی تلف کند. وی افزود: از ناحیه دولت هیچ محدودیت و اقدام بازدارنده‌ای برای فعالیت‌های کاندیداها و فضای نقد و بررسی صورت نگرفته و نخواهد گرفت، بلکه دولت مشوق شفاف‌سازی امور و فعالیت‌ها است.

سیاست خارجی، ماموریت وزارت خارجه است نه مجمع

در ادامه این نشست الهام در پاسخ به خبرنگاری درباره سفر اخیر هاشمی رفسنجانی به عنوان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به عراق گفت: سیاست خارجی، ماموریت وزارت خارجه و دولت است و در اختیار مجمع نیست. الهام همچنین گفت: بحث‌های مربوط به نظارت اجرایی و خرد اصلا وظیفه مجمع نیست و این مجمع در صورت ارجاع رهبری وظیفه نظارت بر سیاست‌های کلی نظام را دارد. وی افزود: در ارتباط با اجرای بودجه مجمع تشخیص مصلحت نظام و نظارت بر هزینه‌ها، مجلس محترم مساله را از طریق تفریغ انجام می‌دهد. سخنگوی دولت اظهار کرد: استفاده از هواپیمای آشیانه نیز در اختیار مسوولان قواست و در این ارتباط معیارها و ضوابطی در ارتباط با اشخاص وجود دارد.وی در عین حال گفت: من از جزئیات، همراهان و هزینه‌های سفر آقای هاشمی خبری ندارم. این سوال را از خودشان بپرسید.