پرفروش‌های سال کتاب
نگاه سوم- بازار نشر آن قدر محصول دارد که دیگر نشود به این نقل‌قول قدیمی اعتماد کرد که می‌گوید: «هر کتاب ارزش یکبار خواندن را دارد.» از طرف دیگر سلیقه شخصی در داوری آثار ادبی همچنان مهم‌ترین فاکتور است و چه بسا منتقدان بنام نظری متناقض و ناهمگون درباره کتاب‌های منتشر شده داشته باشند.

اما سلیقه عمومی که خود متاثر از اطلاع‌رسانی رسانه‌ها و نظرات منتقدان هم هست، یکی از فاکتورهای یاری‌دهنده مناسب در انتخاب کتاب است. با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، سراغ لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های سال در کتابفروشی‌های بزرگ و معتبر رفته‌ایم. لیست پیش‌رو، پرفروش‌های کتابفروشی نشر چشمه است.

۱-کافه پیانو
نویسنده: فرهاد جعفری
ناشر: نشر چشمه
ویراستار:
مهدی یزدانی خرم
نوبت چاپ: چاپ سوم
تعداد صفحه: ۲۶۰
قیمت: ۳۸۰۰ تومان
کتاب «کافه پیانو» نوشته فرهاد جعفرى اولین کتاب قصه چاپ شده از این نویسنده است که داستانش از زبان یک روزنامه‌نگار و صاحب ورشکسته یک مجله ناموفق بیان مى‌شود. راوى مردى میانسال است که پس از شکست در کار و فروش نرفتن نشریه‌اش، براى گذراندن زندگى و پرداختن مهریه همسرش «پرى سیما» که با او اختلاف‌هایى دارد و مى‌خواهند از یکدیگر جدا شوند یک کافى‌شاپ تاسیس مى‌کند.


بیشتر کتاب نقد‌ها و برداشت‌ها و توصیف‌هاى شخصى راوى است از مشترى‌هاى کافى‌شاپ و بستگان و اطرافیان صاحب کافه.این کتاب داستان در چند ماهى که از انتشارش مى‌گذرد، بسیار مورد توجه مخاطبان واقع شده به طورى که اکنون به چاپ هفتم رسیده و با توجه به فضاى معمول فروش کتاب در ایران، که مردمش چندان به کتاب خوانى شهرت ندارند، به رکورد‌هاى فروش قابل توجهى دست پیدا کرده و به روایتى پرفروش‌ترین کتاب ماه پیش بوده است. دلیل‌هاى مختلفى را براى چرایى این نکته مى‌توان برشمرد و مورد بررسى قرار داد، اما به نظر مى‌رسد واقعى و ملموس بودن فضاها و شخصیت‌ها و احساس آشنایى خواننده با تیپ‌هاى مختلفى که در داستان نقش دارند ونیز نثر ساده و روان و نیمه محاوره‌اى کتاب از جمله نکته‌هایى است که باعث ایجاد نوعى ارتباط سبک و آسان با آن مى‌گردد. فرهاد جعفرى در سال ۱۳۴۴ در مشهد به دنیا آمده است؛ لیسانس حقوق قضایی دارد و تا به حال به عنوان روزنامه‌نگار سوابق کارى زیادى داشته است. جعفرى درباره نحوه شروع نگارش این کتاب مى‌گوید، دوستى از او داستان‌هاى کوتاهى را که سال‌ها پیش نوشته بوده درخواست کرده و چون او نمى‌دانسته که آن قصه‌ها را کجا گذاشته، به دوستش پیشنهاد مى‌کند که اگر علاقه دارد مى‌تواند داستان‌هاى تازه‌اى بنویسد و در اختیارش بگذارد.

۲-خـرده جنایــت‌هـای زناشوهری
نویسنده:
اریک امانوئل شمیت
مترجم: شهلا حائری
ناشر: قطره
نوبت چاپ: چاپ چهارم
تعداد صفحه: ۸۸
قیمت: 1000 تومان


ژیل بر اثر حادثه‌ای مرموز دچار فراموشی می‌شود. همسرش نیز او را به خانه می‌آورد، اما ژیل حافظه‌اش را از دست داده است و سعی می‌کند از صحبت‌ها و تعریف‌های همسرش گذشته را بازسازی کند و هویت خود را بازیابد.
اما آیا لیزا به او دروغ نمی‌گوید تا تصویر دیگری از زندگی زناشویی‌شان ارائه دهد؟ اصلا این زن کیست؟ آیا حقیقت دارد که همسر اوست؟ «خرده جنایت‌های زناشوهری» داستان زوجی است در پی حقیقت. در این نمایشنامه اریک امانوئل شمیت با طنزی سیاه تحلیلی ظریف از دلدادگی و زندگی زناشویی ارائه می‌دهد.
اریک امانوئل اشمیت، یکی از خلاق‌ترین قلم‌های دنیا را در دست خویش دارد. کوتاه می‌نویسد. بیشتر کتاب‌هایش حدود هشتاد، نود صفحه بیشتر نیستند. از زبانی ساده استفاده می‌کند. جمله‌ها و دیالوگ‌های کوتاه دارد. حداقل توصیف را به کار می‌برد. با این حال، چه رمان بنویسد و چه نمایش و چه داستان، اثری که خلق می‌کند تا عمق وجود خواننده اثر می‌گذارد، مثل یک تکان، که در رگ‌هایت رشد می‌کند. خواندن نوشته‌های اشمیت یک یادآوری است؛ یادآوری زند‌گی که فراموشش کرده‌ایم.

3-دوست داشتم کسی جایی منتظرم باشد
نویسنده: آناگاوالدا
مترجم: الهام دارچینیان
ناشر: نشر قطره
نوبت چاپ: دوم
قیمت: ۲۴۰۰ تومان


آنا گاوالدا، نویسنده‌ای‌ است که به ساد‌گی از آنچه در دور و برمان می‌گذرد می‌نویسد؛ بی‌حذف و اضافه. البته برای شرح صدای موتور اتومبیل گلف و پت‌پت موتور‌ هارلی دیویدسن و زیپو (نام تجاری یک موتورسیکلت) نیاز دارد به خیابان برود و صدای آن را خوب بشنود. علاوه بر آن لازم است از این که زن‌های باردار این روزها کتاب‌هایی نظیر «منتظر یک کودک هستم» و «عکس‌های حیات پیش از تولد» را می‌خوانند یا نه، مطمئن شود، و بدون شک پیش از قدم زدن دختری که روزی چهار بار از خیابان اوژن گونن عبور می‌کند، خود باید از آن خیابان عبور کند. این کارها برای این است که زند‌گی را عینا به تصویر بکشد. گاوالدا در اغلب داستان‌های کتاب «دوست داشتم کسی جایی منتظرم باشد» تلاش نمی‌کند شگفت‌زده‌مان کند. در واقع «آنِ» این داستان‌ها، همین بی«آن» بودن‌شان است. روزمر‌گی‌هایی که اگر تلخ، یا اگر شیرین، همین‌اند که هستند؛ صادقانه و حقیقی. روزنامه‌ ماری فرانس در باره‌ این کتاب نوشته است: «داستان‌ها هم خارق‌العاده‌اند هم گزنده و در عین حال، غم‌انگیز. گلی زیبا با خارهای زیاد.» من فکر می‌کنم اینها صفاتی ا‌ست که به زند نیز می‌توان نسبت داد. از این‌رو باید گفت داستان‌ها عین زندگی‌اند. یا شاید به قول خود گاوالدا، «واقعیات ناخوش‌آیندی که به آرامی از آنها سخن رفته است»، هر چند که کتاب داستان‌های خوشایند هم دارد.

۴-مردی که گورش گم شد
مجموعه ۷ داستان کوتاه
نویسنده: حافظ خیاوی
ناشر: نشر چشمه
تعداد صفحه: ۹۰
نوبت چاپ: چاپ اول
قیمت: ۱۸۰۰ تومان


«مردی که گورش گم شد» داستان مرگ است؛ مرگ کسی که چند غریبه می‌گیرندش، پشت وانت می‌اندازند، می‌برند، می‌کشند و دفنش می‌کنند و او پس از مرگ هم، از داخل قبرش به خاطره‌گویی‌ چنین ادامه می‌دهد: «هوا داشت روشن می‌شد. حالا جایی را که مرده‌بودم، بهتر می‌دیدم. تا جایی که می‌توانستم ببینم، بیابان بود. صاف بود. از آن‌جاهایی که می‌گویند، درست عین کف دست. نه کوهی تا دوردست‌ها دیده می‌شد و نه حتی تپه‌ای. کشتزار هم نبود…» این کتاب، برنده‌ جایزه ادبی روزی روزگاری شد.

۵-ها کردن؛ نوشته پیمان هوشمندزاده؛ نشر چشمه


۶-عطر سنبل عطر کاج؛ نوشته فیروزه جزایری دوما؛ نشر قصه


۷- هوا را از من بگیر خنده‌ات را نه؛ نوشته پاپلو نرودا؛ نشر چشمه


۸- تارک دنیا مورد نیاز است؛ نوشته میک جکسون؛ نشر چشمه


۹- دم را دریاب؛ نوشته سال بلو؛ نشر چشمه


۱۰-دوقدم این ور خط؛ نوشته احمد پوری؛ نشر چشمه

0

پرفروش‌های سال کتاب