نظارت وزارت رفاه بر تعرفه‌های پزشکی غیرقانونی است

قائم مقام سازمان نظام پزشکی گفت: وزارت رفاه هیچ شان و جایگاهی در نظارت بر تعرفه‌های پزشکی ندارد و نباید به تخریب جامعه پزشکی بپردازد. به گزارش خبرگزاری فارس، علیرضا زالی افزود: بر اساس قانون وزارت رفاه و تامین اجتماعی هیچ شان و جایگاهی برای نظارت بر تعرفه‌های پزشکی ندارد و ورود وزیر رفاه در این عرصه، شبهه افکنی و توهین وی به جامعه فرهیخته پزشکی غیر قانونی است. وی اضافه کرد: مسوولان وزارت رفاه در ۳ سال اخیر همواره رفتاری جبرآمیز و موهن علیه جامعه پزشکی داشته‌اند و امروز هم تلاش آنها برای استفاده از ابزارهای چماقی و مطرح کردن دادگاه تعرفه‌های پزشکی نیز در همین راستاست، این رفتار جز بی اعتبار کردن گویندگان آن هیچ ثمری ندارد.

وی گفت:‌ سازمان نظام پزشکی بر اساس قانون وظیفه دارد از حیثیت جامعه پزشکی و اختیارات قانونی خود دفاع کند به همین علت اجازه دخالت در این امور را به هیچ نهادی نمی‌دهد،‌ اینکه وزارت رفاه ادعا کرده است ظرف یک ماه می‌تواند مشکل تعرفه‌های پزشکی کشور را حل کند مانند این است که سازمان نظام پزشکی هم ادعا کند اگر اختیارات وزارت رفاه را داشت ظرف یک ماه همه مشکلات این وزارتخانه را حل می‌کرد.

وی افزود: وزارت رفاه بهتر است به جای شبهه افکنی و فرافکنی به این اجرای مسوولیت‌های بر زمین مانده خود که بر اساس قانون رفاه و تامین اجتماعی از انجام آن ناتوان مانده است یا وظایفی را که بر اساس قانون برنامه توسعه چهارم موظف به انجام آن است بپردازد و پاسخ بدهد چرا نتوانسته است مشارکت عادلانه مردم را از هزینه‌های سلامت از ۸۳/۰ به یک نزدیک کند، چرا جمعیتی که با هزینه‌های سلامت به زیر خط فقر می‌روند مطابق برنامه از ۲/۳‌درصد جمعیت کشور به یک‌درصد کاهش نیافته و چرا سهم مردم از هزینه‌های سلامت به کمتر از ۳۰درصد کاهش پیدا نکرده است.

زالی ادامه داد: وزارت رفاه حتی از اعلام و تعریف خط فقر هم طفره رفته است و به همین علت بسیاری از معادلات اقتصادی کشور دچار ابهام و سردرگمی شده است، در چنین شرایطی چطور وزیر رفاه به خود اجازه می‌دهد که در اموری که بر اساس قانون وظیفه‌ای در قبال آن ندارد، دخالت کند. زالی اضافه کرد:‌ وزیر رفاه بهتر است نگاهی هم به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی بیندازد و ببیند که چقدر در این مراکز پول زیرمیزی از مردم می‌گیرند و مردم برای یک ویزیت چند دقیقه چقدر معطل و تحقیر می‌شوند و چند ماه باید برای یک عمل جراحی پشت نوبت بمانند.