اعلام حداقل دستمزد کارگران تا هفته آینده

وزیر کار و امور اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر دستمزد کارگران برای سال جدید مشخص نیست، گفت: هفته آینده با ادامه برگزاری جلسات شورای‌عالی کار مشخص و اعلام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری برنا، محمد جهرمی با بیان این مطلب افزود: برای ایجاد امنیت شغلی کارگران از ابتدای سال ۸۸ تمامی کارفرمایان موظف به تکمیل فرم قرارداد با کارگر شدند. به گفته وزیر کار و امور اجتماعی، کارفرمایان این فرم را می‌توانند از طریق سایت وزارت کار دریافت کنند. وزیر کار و امور اجتماعی گفت: در حال حاضر ۲میلیون و ۲۵۰هزار نفر بیکار در کشور وجود دارد که سالانه یک‌میلیون نفر وارد بازار کار می‌شوند. وی در خصوص دستمزد کارگران در سال جدید توضیح داد: در حال حاضر دستمزد کارگران برای سال جدید مشخص نیست، اما تا ۲ هفته آینده با در ادامه برگزاری جلسات شورای‌عالی کار مشخص و اعلام می‌شود. از سویی همچنین در شرایطی که همه منتظر برگزاری جلسات شورای‌عالی کار هستند، نمایندگان کارگران همچنان در تکاپو هستند که بتوانند حداقل مزدشان را متناسب با تورم و سبد هزینه خانوار افزایش دهند.

علی دهقان‌کیا، عضو هیات‌مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلای کار تهران، در گفت‌وگو با «ایسنا» در مورد افزایش مزد کارگران عنوان می‌کند که پیشنهاد کارگران برای مزد سال بعد آنها افزایش ۲۶ یا ۲۷درصدی است.

او این رقم را با توجه به نرخ تورم ۹/۲۵درصدی بهمن‌ماه امسال بیان می‌کند که البته در شورای‌عالی کار تورم ماه آخر را در نظر می‌گیرند که چون در ماه اسفند کاهش تورم شروع شده است، بنابراین میزان تورم کمتری را در شورای‌عالی کار نمایندگان هر سه شریک اجتماعی پیش‌روی خود خواهند داشت.

دهقان‌کیا که اعتقاد دارد طبق پیش‌بینی‌های مقامات دولتی تورم سال بعد کشورمان بیش از ۳۶درصد است، در مورد حداقل مزد کارگران تاکید می‌کند: با توجه به تورم ۹/۲۵درصدی ماه بهمن امسال، پیشنهاد کارگران افزایش مزد ۲۶ یا ۲۷درصدی است.

وی تصریح می‌کند: در غیر این صورت فاصله بیشتری میان مزد کارگران و سبد هزینه خانوار آنها به وجود خواهد آمد.