اوباما و مدودف تکذیب کردند

باراک اوباما گفت: به مسکو گفته است که سست شدن عزم ایران در دنبال کردن سلاح‌های اتمی، باعث می‌شود از نیاز به طرح آمریکا برای ایجاد سپر دفاع ضدموشکی در اروپای شرقی کاسته شود، اما او ارائه پیشنهاد معامله‌ای مستقیم با روسیه در این زمینه را انکار کرد. روز سه‌شنبه روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز گزارش داده بود که حدود سه هفته پیش، اوباما در نامه‌ای محرمانه به همتای روسی خود، پیشنهاد داده است که در ازای چشم‌پوشی آمریکا از استقرار سپر موشکی خود در اروپای شرقی، روسیه متعهد شود که کمک‌های فنی خود به ایران را متوقف خواهد کرد.

به گزارش بی‌.بی.سی اوباما در ملاقاتی با گوردون براون نخست‌وزیر بریتانیا که در حال دیدار از واشتگتن است، گفت: گزارش نیویورک تایمز نامه او را «با دقت توصیف نمی‌کند» و افزود: «آنچه من در نامه گفته‌ام همان چیزی است که علنا بیان کرده‌ام که این است که هدف (سیستم) دفاع موشکی که درباره استقرار آن صحبت کرده‌ایم نه روسیه بلکه ایران است.»

او افزود: «این همیشه نگرانی ما بوده است- اینکه به طور بالقوه موشکی از سوی ایران، آمریکا یا اروپا را تهدید می‌کند.»

رییس‌جمهور آمریکا گفت که سست کردن عزم ایران در دستیابی به سلاح‌های اتمی «از فشار یا نیاز به یک سیستم دفاع موشکی می‌کاهد.»

پیشتر در روز سه‌شنبه ولادیمیر مدودف، رییس‌جمهور روسیه، برای اولین‌بار به طور علنی درباره نامه سه هفته پیش اوباما اظهارنظر کرد و با لحن مثبتی درباره آن سخن گفت او نیز همچون آقای اوباما پیشنهاد معامله‌ای در این نامه بر سر ایران را تکذیب کرد.

وی گفت: شرکای آمریکایی ما آماده بحث درباره این مشکل هستند و این خود یک امر مثبت است... چند ماه پیش ما علائم متفاوتی را می‌دیدیم.

وی گفت: هیچ‌کس این مسائل را به نوعی دادوستد ربط نمی‌دهد، به خصوص در مورد مساله ایران. ما تماس‌های نزدیکی با همتایان آمریکایی خود در مورد مساله اتمی ایران داریم که از قبل شروع شده است.