وزیر کار: وظیفه دولت تنها پرداختن کمک مالی نیست

وزیر کار و امور اجتماعی گفت: وظایف هر دولت و جامعه‌ای حمایت از سرمایه‌های انسانی است و حمایت تنها پرداختن مبالغ و کمک‌های مالی نیست. کمک زمانی تجلی پیدا می‌کند که منابع انسانی توانمند و روی پای خودشان بایستند که هدف کمیته امداد نیز همین توانمندسازی است. به گزارش خبرگزاری مهر، محمد جهرمی‌ گفت: بهترین اقدام این است که توانمندسازی را از ابتدا تا زمان خودکفایی ادامه دهند. زمانی که یک کسب و کار راه‌اندازی شود سال اول و دوم نیاز به حمایت دارد که ادامه حیات آن نیز محتاج به حمایت‌های دائم است.

وزیر کار با اشاره به اینکه تا زمانی که زنجیره تولید سامان نیابد پایداری درستی صورت نمی‌گیرد، گفت: باید ظرف مدت ۵ تا ۱۰ سال آینده ۴۰۰هزار واحد به حدود ۴ تا ۵میلیون نفر جمعیت شاغل برسد.

وی با اشاره به اینکه در اصل ۴۳ قانون اساسی دولت موظف به توانمندسازی افراد مستعد است، گفت: در اوایل مسوولیت خود در وزارت کار نزدیک به ۳میلیون نفر بیکار وجود داشت که براساس آخرین آمار در حال حاضر ۲میلیون و ۲۵۰هزار نفر وجود دارند.

جهرمی‌ تصریح کرد: زمانی که در بخش تامین اجتماعی بیمه‌ها را بررسی می‌کنیم ظرف سه سال گذشته به‌رغم اینکه ۳۰درصد مجموعه بخش‌های فعال در تامین اجتماعی حضور داشته‌اند، حدود ۲میلیون و ۴۰۰هزار نفر نیز از طرف بیمه‌های اجباری اضافه شده‌اند. وزیر کار در جمع خبرنگاران درباره وضعیت پرونده‌های ارجاع شده به بانک‌های عامل که نتیجه‌ای نداشته، گفت: این نگاه نباید مطلق باشد، چون بخشی از این پرونده‌ها به نتیجه رسیده است و بخشی هنوز نتوانسته‌اند تسهیلات دریافت کنند که مشکل آن در بحث سیاست‌های پولی بانک‌ها است.

وی درباره رویکرد وزارت کار در دهه چهارم در سال آینده گفت: وزارت کار برنامه خود را با ۱۴ استراتژی و برنامه‌های عملیاتی شروع کرده که با بازنگری سالانه این برنامه‌ها موفق بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که لایحه حمایت از مشاغل خانگی کی به مجلس می‌‏رود، ‌‏گفت: این لایحه در هفته جاری به مجلس ارائه خواهد شد.