دفاع صریح احمدی‌نژاد از طرح بنگاه‌های زودبازده

عکس: خبرگزاری ایسنا، حمید فروتن. پاسخ صریح احمدی‌نژاد به پورمحمدی

رییس‌جمهور از طرح بنگاه‌های زودبازده حمایت قاطع کرد

دنیای‌اقتصاد- رییس‌جمهور ضمن دفاع از طرح بنگاه‌های زودبازده تاکید کرد دولت با تمام توان خود از این طرح حمایت خواهد کرد؛ چرا که در طول سه سال گذشته از ۲۰۰‌هزار میلیارد تومان تسهیلاتی که برای اشتغال در کشور تخصیص یافته است تنها حدود ۱۵‌هزار میلیارد تومان آن به بخش بنگاه‌های کوچک و زودبازده تخصیص یافته، اما ‌بیش از۷۵ درصد از اشتغال کشور در این بخش ایجاد شده است.

به گفته رییس‌جمهور بر اساس آمار کمترین معوقه‌های بانکی نیز تاکنون مربوط به بخش بنگاه‌های کوچک و زودبازده است.

دفاع احمدی‌نژاد از طرح بنگاه‌های زودبازده در حالی صورت می‌گیرد که علاوه بر انتقادات صورت گرفته به این طرح از ابتدای اجرا تاکنون که قربانی هم در پی داشته و به دنبال آن طهماسب مظاهری رییس کل بانک مرکزی از کار برکنار شد، در آخرین اظهارنظرها مصطفی پورمحمدی رییس سازمان بازرسی کل کشور روز شنبه هفته جاری از تهیه گزارشی درباره بررسی طرح بنگاه‌های زودبازده در سازمان متبوع خود خبر داد که نتیجه آن گزارش، نشان از غیرکارشناسی بودن طرح‌ها داشته و مشخص می‌شود زمان زیادی صرف بررسی آن نشده است. البته پورمحمدی به دلیل آنکه هنوز طرح بنگاه‌های زود بازده در حال اجرا است از ذکر جزئیات این گزارش خودداری و اعلام آن را به آینده موکول کرد. پیش از این نیز مظاهری در قالب گزارشی اعلام کرده بود که بنگاه‌های زودبازده کارآیی نداشته و تنها به وسیله ای برای پرداخت وام تبدیل شده که معوقات بانکی فراوانی را نیز ایجاد کرده است.

اما محمود احمدی‌نژاد که از مدافعان بنگاه‌های زودبازده است انتقادات رییس سازمان بازرسی کل کشور را رد کرد و در مقام پاسخ به این اظهارات برآمد. احمدی‌نژاد دیروز در نخستین جشنواره کارآفرینان برتر کمیته امداد امام خمینی(ره)، به برخی مخالفت‌ها با بنگاه‌های زودبازده اشاره کرد و گفت: برخی با فضاسازی، تورم در سال‌های اخیر را ناشی از توجه دولت به بنگاه‌های کوچک و زودبازده می‌دانند و من نمی‌دانم چرا آنها با این کار خوب و عالمانه که در کشور به راه افتاده است، مقابله می‌کنند. وی افزود: ما نیاز داریم حدود ۴ الی ۵ سال دیگر بنگاه‌های کوچک را توسعه دهیم تا نرخ بیکاری در کشور به حداقل برسد. رییس‌جمهور با اشاره به جایگاه و نقش اشتغال و کارآفرینی در کشور تصریح کرد: بر اساس آمارهای اعلام شده بیش از ۲میلیون نیروی فعال آماده به کار در کشور داریم که هنوز فرصت شغلی برای آنها فراهم نشده است و سالانه حدود یک میلیون نفر به این آمار اضافه می‌شود. رییس قوه مجریه با تاکید بر اینکه ما باید الگوی توسعه، سرمایه‌گذاری و بنگاه‌های اشتغال خود را حتما مورد تجدید نظر قرار دهیم، گفت: اگر بخواهیم آمار بیکاری در کشور را به صفر نزدیک کنیم باید از همه استعدادها و پتانسیل‌های موجود خود استفاده کنیم.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه برای ایجاد اشتغال در بنگاه‌های بزرگ برای هر نفر چیزی حدود ۱۰۰میلیون تومان منابع مالی نیاز است که به اعتباری حدود ۲۰۰‌هزار میلیارد تومان بالغ می‌شود، تاکید کرد: حتی اگر از تسهیلات و سرمایه‌گذاری‌های خارجی نیز استفاده کنیم امکان تامین چنین منابع مالی وجود ندارد آن هم نه تنها کشور ما، بلکه در هیچ کشوری نیز چنین منابعی در دسترس نیست.

احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در نظام سرمایه‌داری اکثریت مردم کارگر و عده ای قلیل کارفرما هستند و اگر این زنجیره به هم پیوسته آسیب ببیند، تمام مردم نقاط دنیا که هیچ دخالتی در این تصمیم گیری غلط نداشته اند باید هزینه آن را بپردازند. رییس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه برخی‌ها در کشور خیال می‌کنند که توسعه کشور و ایجاد اشتغال منوط به موفقیت سرمایه‌داران بزرگ است، خاطرنشان کرد: ما مخالف موفقیت سرمایه‌داران بزرگ نیستیم، اما ما باید طیفی از فعالیت‌های اقتصادی را طراحی کنیم که افراد بتوانند در بنگاه‌های چند نفره و حتی تک نفره موفق به اشتغال و تولید شوند و اگر بخواهیم نرخ بیکاری را در کشور کاهش دهیم حتما باید به سمت توسعه بنگاه‌های کوچک برویم. وی با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر حدود ۵۰۰‌هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شده است، اظهار کرد: برای ایجاد اشتغال برای هر نفر از ۲ تا ۱۰میلیون تومان هزینه شده و با شورای ایجاد اشتغال که در دولت ایجاد شده در سه سال گذشته بیش از یک‌میلیون شغل در کشور توسط این شورا ایجاد شده است.

رییس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه ما باید نگاه خود را در بحث اشتغال به سرعت عوض کنیم، افزود: البته منظور ما این نیست که نباید به بنگاه‌های بزرگ توجه کرد، بلکه ما هم به بنگاه‌های بزرگ و هم به بنگاه‌های کوچک نیازمندیم. البته باید توجه داشت که برای ایجاد یک بنگاه بزرگ بین ۷ تا ۱۰ سال زمان لازم است در حالی که بنگاه‌های کوچک حداکثر بین ۶ ماه تا ۲ سال راه‌اندازی می‌شوند و به بهره‌برداری می‌رسند.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در دو سال گذشته برای توسعه بنگاه‌های زودبازده اقدامات خوبی صورت گرفته است، اظهار کرد: کمیته امداد امام خمینی(ره) در این بخش فعالیت‌های بسیار خوب و ارزشمندی داشته است. رییس‌جمهوری با بیان اینکه در طول سه سال گذشته از ۲۰۰‌هزار میلیارد تومان تسهیلاتی که برای اشتغال در کشور تخصیص یافته است، حدود ۱۵‌هزار میلیارد تومان آن به بخش بنگاه‌های کوچک و زودبازده تخصیص یافته است، گفت: ‌بیش از ۷۵درصد از اشتغال کشور در بخش بنگاه‌های زودبازده و کوچک صورت گرفته است که این رقم بسیار خوبی است. به گفته رییس‌جمهور بر اساس آمار کمترین معوقه‌های بانکی نیز تاکنون مربوط به بخش بنگاه‌های کوچک و زودبازده است.

احمدی‌نژاد تاکید کرد: دولت حتما از بنگاه‌های کوچک حمایت خواهد کرد؛ چرا که ما نیاز داریم به سرعت هم ایجاد اشتغال کنیم و هم حلقه‌ها را تکمیل کنیم. وی در ادامه با بیان اینکه امروز در دنیا بحث بنگاه‌های کوچک و زودبازده یک بحث جدی است و ما هم نیازمندیم بنگاه‌های کوچک و زودبازده را متناسب با نیاز خودمان توسعه دهیم، اظهار داشت: متاسفانه بعضی‌ها خیال می‌کنند که روابط حاکم بر کار و اشتغال ما باید همان روابطی باشد که خارج از مرزهای کشور وجود دارد، در حالی که در گذشته روابط و فرهنگ کار در کشور ما متناسب با نیاز و فرهنگ کشورمان بود و هیچ گونه نقطه تقابل و ضدیتی بین کارگر و کارفرما و استاد و شاگرد وجود نداشت.

وی خاطرنشان کرد: امروز روابط کار را به گونه‌ای تنظیم کرده‌اند که این روابط وارداتی است و انگیزه‌ها و فرصت‌ها را از بین می‌برد و تضاد و دشمنی درست می‌کند، پس ما باید این الگو را تغییر دهیم و به سمت توسعه بنگاه‌های کوچک و زودبازده برویم. رییس‌جمهوری در ادامه با انتقاد از فرهنگ حاکم بر غرب اظهار کرد: در کشورهای غربی فرهنگ مصرف مطلق و بی‌حد و حصر در دنیا به راه انداخته شده تا جیب برخی از سرمایه‌داران را پر کنند، اما ما در کشور خود نیازمندیم فرهنگ مصرف مبتنی بر ارزش‌های انسانی تعریف کنیم. وی در ادامه سخنان خود با تقدیر از تلاش‌های کمیته امداد در این عرصه اظهار داشت: دولت به فضل‌الهی از این سیاست حمایت خواهد کرد و این هدفگذاری را تا زمانی که هیچ جوانی در کشور بیکار نماند حمایت خواهیم کرد. در این مراسم و پیش از سخنان رییس‌جمهور به تعدادی از کارآفرینان برتر کمیته امداد امام خمینی(ره) توسط رییس‌جمهور لوح تقدیر و هدایایی اهدا شد. کمیته امداد امام خمینی(ره) همچنین به خاطر حمایت‌های احمدی‌نژاد از معاونت اشتغال کمیته امداد، این کمیته لوح تقدیری به نشانه سپاس و تشکر از رییس‌جمهوری به وی اهدا کرد.