دنیای اقتصاد - جلال طالبانی، رییس‌جمهور عراق در راس هیاتی بلندپایه که برای ششمین بار طی چهار سال گذشته به تهران سفر کرده است، دیروز با مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی‌‌‌از جمله محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور دیدار و گفت‌و‌گو کرد. هدف سفر طالبانی به تهران توسعه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی اعلام شده است؛ اما برخی از تحلیل‌گران براین باورند که وی در این سفر مقام‌های ایرانی را به برگزاری دور جدید مذاکرات با آمریکا درباره عراق تشویق خواهد کرد. مقام‌های ایران و عراق بر توسعه همکاری دو کشور تاکید کردند

طالبانی در تهران

دنیای اقتصاد - جلال طالبانی رییس‌جمهور عراق در راس هیاتی بلندپایه که برای ششمین بار طی چهار سال گذشته به تهران سفر کرده است، دیروز با مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی‌‌‌از جمله محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور دیدار و گفت‌و‌گو کرد. هدف سفر طالبانی به تهران توسعه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی اعلام شده است؛ اما برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که وی در این سفر مقام‌های ایرانی را به برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و آمریکا درباره عراق تشویق کند. موضوع اسارت پنج دیپلمات ایرانی به دست نیروهای آمریکایی در اربیل عراق نیز یکی از موضوعاتی است که احتمال می‌رود در دیدارهای رسمی‌‌‌مقامات دو کشور درباره آن مذاکره شود. اما دیروز به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری؛ رییسان جمهوری اسلامی‌‌‌ایران و عراق در مذاکرات مشترک هیات‌‌های عالی رتبه دو کشور بر توسعه همه جانبه مناسبات و همکاری‌‌های تهران - بغداد در عرصه‌‌های مختلف تاکید کردند.

محمود احمدی نژاد و جلال طالبانی با اشاره به ظرفیت‌‌ها و توانمندی‌‌های دو کشور اظهار داشتند: سیاست، فرهنگ، امور نظامی‌‌‌و امنیتی، آموزش عالی، انرژی‌‌، بازرگانی‌‌، مسکن و راه و ترابری از جمله زمینه‌‌های موجود برای توسعه روابط جمهوری اسلامی‌‌‌ایران و عراق است.

رییس جمهور ایران در این مذاکرات روابط برادرانه ایران و عراق را رو به گسترش و تعمیق دانست و گفت: امروز ملت عراق گام‌‌های مهمی‌‌‌را یکی پس از دیگری برای استقرار امنیت و پیشرفت برمی‌‌‌دارد.

احمدی نژاد با بیان اینکه تهران برای افزایش و گسترش همکاری‌‌ها با بغداد محدودیتی ندارد، تصریح کرد: تجربیات ایران در بخش‌‌های گوناگون برای تسریع در پیشرفت عراق، در اختیار دولت و ملت دوست و برادر، عراق قرار می‌‌‌گیرد.

رییس جمهور توسعه همکاری‌‌های کشورهای منطقه در بخش‌‌های مختلف از جمله اقتصاد را به دلیل شرایط جهان ضروری دانست و تاکید کرد: همکاری‌‌های چهارجانبه ایران‌‌، عراق، ترکیه و سوریه بسیار مهم و پایه یک امنیت پایدار و تقویت برادری است.

طالبانی نیز در مذاکرات مشترک هیات‌‌های عالی رتبه دو کشور با قدردانی از حمایت‌‌ها و کمک‌‌های دولت و ملت ایران برای پیشرفت و آبادانی عراق پس از سقوط دیکتاتوری صدام تصریح کرد: سطح روابط سیاسی‌‌، نظامی‌‌، امنیتی‌‌، فرهنگی و بازرگانی جمهوری اسلامی‌‌‌ایران با عراق باید تا حداکثر ممکن گسترش و افزایش یابد.

رییس جمهور عراق با تاکید بر اینکه هیچ مانعی برای پیشبرد روابط دو کشور وجود ندارد، اظهار کرد: همه امکانات و ظرفیت‌‌ها برای توسعه حداکثری روابط تهران - بغداد به نفع ملت‌‌های ایران و عراق وجود دارد.

طالبانی روز پنج‌شنبه در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال رسمی منوچهر متکی وزیر امور خارجه قرار گرفت. وی امروز تهران را به مقصد بغداد ترک خواهد کرد. او پیش از سفر به تهران سفر چهار روزه‌ای به کره‌جنوبی داشت. در سفر طالبانی به تهران وزیران بازرگانی، نیرو، مسکن، معاون وزیر خارجه و همچنین رییس گروه ارتباطات خارجی پارلمان عراق وی را همراهی می‌کنند.

عکس: president.ir