دنیای اقتصاد- علیرضا شیخ عطار سفیر ایران در آلمان گفته است که آلمان علاقه‌مند به حل مسایل ایران و آمریکا و مایل به ایفای نقش مثبت در این زمینه است. وی به خبرنگاران گفته است که هر کشوری که قرار باشد وارد حل مسایل بین ایران و آمریکا شود، باید طرح مشخصی ارایه کند. سفیر ایران در آلمان با اشاره به مذاکرات خود با مقامات آلمانی از جمله گرهارد شرودر، از فصل تازه‌ای در روابط ایران و آلمان خبر داد و گفت: شرودر تاکید دارد نیاز اروپا به گاز به اندازه‌ای زیاد است که حضور شریک مهم دیگری مثل ایران در روابط گازی برای تامین امنیت انرژی اروپا ضروری است و مزاحمتی برای روسیه ندارد.

علیرضا شیخ عطار سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان با اشاره به سفر گرهارد شرودر رییس هیات‌مدیره کنسرسیوم خط لوله روسیه به اروپا به تهران، صادرات گاز ایران به اروپا را از موضوعات در دستور کار این سفر خواند و تاکید کرد که صدر اعظم سابق آلمان قرار است به عنوان یک صاحب نظر درخصوص صادرات گاز ایران به اروپا با غلامحسین نوذری وزیر نفت گفت‌وگو کند.

شیخ عطار که پیشتر نیز این سفر را غیرسیاسی و غیر مرتبط با مسائل هسته‌ای خوانده بود، در پاسخ به این سوال که با توجه به رقابت ایران و روسیه در صادرات گاز به اروپا، آیا فشاری از سمت مسکو به کشورهای اروپایی از جمله آلمان برای جلوگیری از دریافت گاز از ایران اعمال می‌شود، گفت: چنین خبری را من نشنیده‌ام، بلکه بر عکس در مذاکراتی که اخیرا با گرهارد شرودر داشتم، وی اعلام کرد نیاز اروپا به گاز به اندازه‌ای زیاد است که حضور شریک دیگری مثل ایران در روابط گازی با اروپا مزاحمتی برای روسیه ندارد.

سفیر ایران در آلمان همچنین با اشاره به تشکیل سازمان اوپک گازی آینده این همکاری‌ها را بسیار روشن پیش‌بینی کرد. وی کشف و معرفی عرصه‌های جدید اقتصادی روابط تهران و برلین را از برنامه‌های خود عنوان کرد و گفت: نیاز شدید آلمان به گاز از روسیه و دریای شمال تامین می‌شود.