اولین مراسم اعطای جوایز اسکار روز ‌١٦ مه ‌١٩٢٩ در هتل «روزولت» هالیوود برگزار شد تا برترین‌های سال‌های ‌١٩٢٧ و ‌١٩٢٨ برای فعالیت‌های چشم‌گیر در سینما مورد تقدیر قرار بگیرند. آکادمی اسکار از ‌٥ هزار و ‌٨٣٠ عضو تشکیل شده است که با آرای خود، برندگان هرساله بخش‌های مختلف این جایزه معتبر را انتخاب می‌کنند. در این میان، بازیگران با هزار و ‌٣١١ نفر، بیشترین حضور را دارند.

نام رسمی مجسمه اسکار، «نشان لیاقت آکادمی» است که یک تندیس طلایی بر روی یک پایه فلزی مشکی‌رنگ است که ‌٣٤ سانتی‌متر بلندی و ‌٨٥/ ۳ کیلوگرم وزن دارد. تا پیش از برگزاری دوره هشتادم اسکار، مجموعا دو هزار و ‌٦٨٧ جایزه‌ اسکار اعطا شده است و بیش از ‌٢٩٠ بازیگر موفق به دریافت آن شده‌اند که ‌١٤١ تن از آنان هنوز در قید حیات هستند.

پیرترین کارگردانی که موفق به کسب جایزه اسکار شده است، «کلینت ایست‌وود»، کارگردان سرشناس آمریکایی است که سال ‌٢٠٠٤ در سن ‌٧٤ سالگی موفق شد برای فیلم «دختر میلیون دلاری» جایزه اسکار را دریافت کند. پس از او، «رومن پولانسکی» در سال ‌٢٠٠٢ در سن ‌٦٩ سالگی توانست برای فیلم «پیانیست» این جایزه ارزشمند را به‌دست آورد.

در سوی مقابل، جوان‌ترین کارگردان برنده اسکار «نورمن تاروگ» است که در سال ‌١٩٣٠ درحالی‌که تنها ‌٣٢ سال داشت، برای فیلم «Skippy» توانست برنده اسکار نام بگیرد که تا به‌امروز نیز رکورد او پابر‌جا مانده است.

رکورد پیرترین بازیگر مرد برنده اسکار، متعلق به «هنری فوندا» است که سال ‌١٩٨١ در سن ‌٧٦ سالگی برای فیلم «در برکه طلایی» موفق به کسب اسکار شد. «جان وین»، بازیگر مطرح هالیوود نیز که در سن ‌٦٢ سالگی برای فیلم «True Grit» جایزه اسکار گرفت، رتبه دوم را در اختیار دارد.

رکورد جوان‌ترین بازیگر مرد برنده اسکار، در اختیار «آدرین برودی» است که سال ‌٢٠٠٢ برای فیلم «پیانیست» توانست جایزه اسکار را در سن ‌٢٩ سالگی کسب کند.

«مریل استریپ» امسال با فیلم «تردید» توانست برای پانزدهمین‌بار نامزد بهترین بازیگر زن شود و رکوردی بی‌نظیر را به ثبت برساند. او طی این سال‌ها، دو بار در سال‌های ‌١٩٧٩ (بازیگر مکمل زن) و ‌١٩٨٢ (نقش اول) جایزه اسکار را کسب کرده است.

در میان بازیگران مرد نیز «جک نیکلسون» با ‌١٢ بار نامزدی، رکورددار بی‌رقیب است. از این تعداد نامزدی، او دو بار اسکار بهترین بازیگر نقش اول (‌١٩٩٧ و ‌١٩٧٥) و یکبار اسکار نقش مکمل مرد (‌١٩٨٣) را دریافت کرد.

رکورد بیشترین تعداد جوایز اسکار که تاکنون به یک فیلم تعلق گرفته، برای اولین‌بار «بن هور» در سال ‌١٩٥٩ به‌دست آورد که توانست ‌١١ جایزه اسکار را کسب کند. این رکورد در سال ‌١٩٩٧، توسط فیلم «تایتانیک» و در سال ‌٢٠٠٣ توسط «ارباب حلقه‌ها؛ بازگشت پادشاه» تکرار شد.