صدراعظم سابق آلمان در تهران

عکس: AFP

گرهارد شرودر امروز با مقامات ارشد ایران دیدار می‌کند. صدراعظم سابق آلمان به تهران آمد

درخواست شرودر برای گفت‌وگوی مستقیم ایران و آمریکا

گرهارد شرودر صدراعظم سابق آلمان در کنار پروفسور سمیعی به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت

دنیای اقتصاد - در حالی که گرهارد شرودر صدراعظم سابق آلمان روز پنج‌شنبه در یک کنفرانس خبری در تهران به صراحت اعلام کرد که حامل پیامی برای ایران نیست، اما خبرگزاری‌ها در سطحی وسیع عنوان کردند که وی خواستار گفت‌وگوی مستقیم ایران و امریکا شده است.

شرودر که برای حضور در مراسم موسسه بین‌المللی علوم و اعصاب به تهران آمده است، دلیل اصلی حضورش را راه‌اندازی این مرکز عنوان کرد، اما در عین حال گفت که در کنار آن مسایل سیاسی نیز مطرح می‌شود.

به گزارش ایسنا، شرودر در یک کنفرانس خبری که در هتل استقلال تهران برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره دلیل حضورش در تهران گفت: من پیام آور کسی نیستم تا بخواهم واسطه باشم و اگر بخواهند کاری کنند، مسلما راهکاری هم دارند، اما به عنوان فردی سیاسی خوشحال می‌شوم گفت‌وگوهای مستقیم آغاز شود و این موضوع خواسته بسیاری در سطح بین‌الملل است. وی در پاسخ به این که آیا در رابطه با موضوع مذاکرات هسته‌ای ملاقاتی در ایران خواهید داشت، تصریح کرد: این که آیا قرار است چنین ملاقاتی در برنامه باشد، را از تشریفات امور خارجه بپرسید.

شرودر در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید، با توجه به این که در آینده نشست ۱+۵ در برلین برگزار می‌شود، آیا حامل پیامی از سوی مرکل برای مقامات ایرانی هستید؟ با بیان این که من فعال گروه سیاسی نیستم و این باعث می‌شود تا گاهی با احتیاط صحبت کنم،‌ اظهار کرد: خیر من حامل پیامی نیستم.

پیش از سفر شرودر به تهران، یک روزنامه صبح در گزارشی نوشت: «درباره دلایل این سفر گمانه زنی‌های متفاوتی صورت گرفته است از جمله اینکه وی برای گفت‌وگو درباره مسائل هسته‌ای با مسوولان بلند پایه ایرانی به تهران سفر می‌کند، اما برخی منابع رسمی ایرانی اعلام کردند این سفر در پی دعوت پروفسور سمیعی جراح برجسته مغز و اعصاب به تهران صورت می‌گیرد.

این گزارش افزوده بود:‌ برخی رسانه‌های آلمانی نیز مذاکره درباره فروش قطار پرسرعت به ایران را از جمله اهداف دیگر سفر شرودر عنوان کرده‌اند.

در همین حال بهروزی فر، مسوول پروژه قطار سریع تهران- مشهد در گفت‌وگو با روزنامه یادشده این خبر را که صدراعظم سابق آلمان برای فروش قطار سریع‌السیر به تهران سفر می‌کند، رد کرد.

پیش از این، حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه نیز هرگونه موضوع میانجیگری آلمان بین ایران و آمریکا در جریان سفر شرودر به تهران را رد کرده و گفته بود که نه آلمانی‌ها در این باره چیزی به ما اعلام کرده‌اند و نه قرار است چنین برنامه‌ای در دستور کار این سفر باشد.شرودر افزون‌بر حضور در مراسم افتتاح موسسه بین‌المللی خیریه سلامت پروفسور سمیعی، دیروز در مراسم کلنگ‌زنی دانشکده علوم اعصاب پروفسور سمیعی در دانشگاه گیلان در شهر رشت شرکت و در این مراسم سخنرانی کرد.

امیدوار رضایی عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع‌رسانی تابناک درباره ادامه برنامه‌های شرودر خبر داده است که صدراعظم سابق آلمان صبح شنبه، سوم اسفندماه در جلسه اتاق بازرگانی به همراه سرمایه‌گذاران داخلی و آلمانی همراه شرکت کرده و در آنجا سخنرانی می‌کند و پس از آن دیداری با دکتر احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور، خواهد داشت.

رضایی برنامه‌های بعدازظهر روز شنبه شرودر را نیز چنین شرح داده است: دیدارهایی با دکتر لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، نوذری، وزیر نفت و نیز دکتر متکی، وزیر امور خارجه و نیز شرکت در ضیافت شامی که به افتخار وی ترتیب داده شده، است.شرودر روز یکشنبه، چهارم اسفند ماه نیز پس از افتتاح پروژه موزه پروفسور سمیعی در کاخ سعدآباد، راهی اصفهان می‌شود تا پس از بازدید از مکان‌های تاریخی، این شهر را ترک کند. پیش از این نیز روزنامه زودویچه سایتونگ آلمان از دیدار شرودر با رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رییس‌جمهور و رییس‌ مجلس ایران خبر داده بود.

در همین رابطه، شیخ عطار، سفیر ایران در آلمان در حاشیه مراسم تاسیس موسسه بین‌المللی علوم اعصاب در تهران به واحد مرکزی خبر، درباره موضوعاتی که گرهارد شرودر قرار است با مسوولان کشورمان رایزنی کند، گفت: آقای شرودر رییس کنسرسیوم گازی نورد استریم روسیه (انتقال‌دهنده گاز حوزه قفقاز به اروپا) است، بنابراین به عنوان یک صاحب‌نظر قرار است در خصوص صادرات گاز ایران به اروپا با وزیر نفت کشورمان دیدار و رایزنی کند.

وی با بیان اینکه سفر صدراعظم سابق آلمان به ایران بیشتر غیرسیاسی است، ‌گفت: آقای شرودر از طرف آمریکا حامل هیچ پیامی نیست.

وی همچنین با بیان اینکه آقای شرودر به هیچ وجه رابط گروه ۱+۵ و موضوع هسته‌‌ای ایران نیست، افزود: پاره‌ای از مسائل سیاسی که قرار است صدراعظم سابق آلمان با مسوولان سیاسی کشورمان و به‌ویژه با رییس‌جمهور رایزنی و گفت‌و‌گو کند، بعد از این دیدارها اعلام خواهد شد.