فارس- رییس شورای صنفی نمایش گفت: آیین‌نامه اکران سال ۸۸ پس از بررسی‌های زیاد از طرف خانه سینما نهایی و برای تایید اداره نظارت و ارزشیابی به این نهاد ارسال شد.

«مهدی کرم‌پور» افزود:‌ در تمام طول مدت تدوین این آیین‌نامه جدید از مشورت و حسن نظر اداره نظارت و حسن ارزشیابی بهره‌مند بودیم و قطعا تایید این آیین‌نامه تنها جزو مراحل اداری این سازمان است. وی گفت: از جمله مهم‌ترین موارد آیین‌نامه اکران جدید طرح گروه‌های فرهنگی است که دو گروه فرهنگی با سینماهای ممتاز برای هر گروه در نظر گرفته شده که این گروه‌ها می‌توانند به اکران آثار فرهنگی که هنوز به نمایش درنیامده، کمک کنند و این فیلم‌ها نیز می‌توانند مخاطبان اصلی خود را پیدا کنند.قطعا سال آینده برای اکران فیلم‌های فرهنگی سال خوبی خواهد بود. در آیین‌نامه جدید اکران برای سینماهای بخش خصوصی، امتیازاتی در نظر گرفته شده که مهم‌ترین آن این است که گروه‌بندی روی این سینماها فشاری نمی‌آورد و آنها حق انتخاب دارند و این تاثیر به این دلیل صورت گرفته که بتوانیم امکان رقابت در بخش خصوصی را به‌وجود آوریم. همچنین بعضی از سینماهایی را که کارکرد مناسبی ندارند و تجهیزات خود را به روز نکرده‌اند اما به دلیل عضویت در گروه به طور خودکار فیلم دریافت می‌کنند، از گروه‌های سینمایی خارج کردیم تا بتوانیم سینماهای فرسوده را کم‌کم به سمت بازسازی پیش ببریم. همچنین پردیس‌های سینمایی هم به شکل خوبی در برنامه اکران جدید حضور دارند.

وی در مورد دیگر نکات آیین‌نامه اکران توضیح داد: یکی از مهم‌ترین موارد آیین‌نامه اکران جدید تشکیل شورای عالی نظارت بر اکران است که ترکیب خوبی از اعضای صنوف سینمایی خواهد داشت و مدیر کل اداره نظارت و ارزشیابی نیز از اعضای آن خواهد بود که نظام‌بخشی به اکران و ایجاد تنوع فرهنگی در اکران از جمله وظایف این شورا است و تشکیل آن مطابق با برنامه چهارم توسعه و افزایش تصدی‌گری صنوف سینمایی در امر اکران است.«مهدی کرم‌پور» در مورد روز اکران نیم‌بها گفت: بحث اکران نیم‌بها به شکلی کارشناسانه و بسیار دقیق مورد بررسی‌های مکرر قرار گرفت چون مدتی بود که بین روزهای شنبه و سه‌شنبه اختلاف وجود داشت و سرانجام مقرر شد روز سه‌شنبه به عنوان روز اکران نیم‌بها اختصاص یابد، به این دلیل که در همه جای دنیا روز وسط هفته برای اکران نیم‌بها در نظر گرفته می‌شود و دلیل دیگر این که روز شنبه چون بار تعطیلی روز جمعه را پشت خود دارد، برای اکران مناسب نخواهد بود.رییس شورای صنفی نمایش در ادامه در مورد ترکیب این شورا و آیین‌نامه داخلی آن خاطرنشان کرد: بدنه سنگین شورای صنفی سبک‌تر شده و بسیاری از آیین‌نامه‌ها و بندهای قانونی که در طول سال‌های گذشته مرتبا در آیین‌نامه‌های شورا تکرار می‌شد، کلا در یک آیین‌نامه جدید به شکل مدونی قرار گرفت.