تصویب کلیات لایحه بودجه ‌٨٨ در کمیسیون تلفیق

مخبر کمیسیون تلفیق بودجه ۸۸ در جمع خبرنگاران از تصویب کلیات لایحه بودجه ۸۸ با ۳۳ رای از میان ۴۳ عضو حاضر در کمیسیون تلفیق بودجه خبر داد. به گزارش ایسنا، محمدمهدی مفتح در دومین گزارش خود از ادامه بررسی‌های لایحه بودجه ۸۸ در کمیسیون تلفیق گفت: بعد از تصویب کلیات لایحه وارد مبحث درآمدها شدیم. درآمدهای عمومی بودجه، رقمی بالغ‌بر ۵۲‌هزار و ۷۰۰‌میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته ۲/۴۵‌درصد رشد دارد. درآمدهای مالیاتی، اولین جزء لایحه بودجه ۸۸ است که مالیات سال آینده ۲۹‌هزار و ۳۸۲‌میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که نسبت به بودجه سال ۸۷ از ۵/۲۲‌درصد رشد برخوردار است.

وی افزود: در درآمدهای مالیاتی به دلیل افزایش قیمت جهانی نفت، مالیات معوقه بانک مرکزی و مالیات معوق شرکت نفت افزایش یافته است که باید در سال ۸۸ اخذ شود. بنابراین اگر در ارقام مشابه مالیات‌ها در سال ۸۷، مالیات معوقه عملکرد بانک مرکزی و مالیات معوق شرکت ملی نفت و مالیات بر ارزش افزوده از کلیات مالیات‌ها کسر شود، درآمدهای مالیاتی در سال ۸۸ به نسبت عملکرد سال جاری، ۳/۱۵‌درصد رشد می‌یابد که این رقم با توجه به تورم سال آینده، رشد قابل‌قبولی است.

مفتح با اشاره به بررسی جزئیات درآمدهای مالیاتی در جلسات کمیسیون تلفیق گفت: مالیات علی‌الحساب شرکت‌های دولتی و مالیات عملکرد شرکت نفت تا بررسی بند ۷ لایحه بودجه ۸۸ و مشخص شدن ارتباط مالی دولت و شرکت نفت، مراعا گذاشته؛ چراکه این رقم متاثر از آن سیاست‌گذاری است.

نماینده رزن افزود: در رابطه با مالیات علی‌الحساب شرکت‌های دولتی، با توجه به تاکیداتی که در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی انجام گرفته است، با توجه به بند ۳ ماده ۱۸ این قانون، هر شرکتی در لیست واگذاری هیات واگذاری قرار گرفت، از آن تاریخ مشمول مقررات دولتی نمی‌شود. بنابراین این قبیل از شرکت‌ها باید از مالیات علی‌الحساب مستثنی شوند. از این رو از دولت خواستیم جدول پیوست شماره ۳ لایحه بودجه را اصلاح و با خارج کردن مالیات عملکرد شرکت‌های در لیست واگذاری، رقم جدید را به کمیسیون اعلام کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۸۸ با اشاره به مصوبات هشت گانه کمیسیون گفت: مالیات معوق شرکت‌های دولتی، ۶‌هزار و ۱۲۴‌میلیارد تومان، مالیات بر شرکت‌های غیردولتی ۴‌هزار و ۴۸۸‌میلیارد تومان، مالیات حقوق ۲۲‌هزار و ۴۹۸‌میلیارد تومان، مالیات مشاغل هزار و ۵۱۷‌میلیارد تومان، مالیات نقل‌وانتقال سرقفلی ۱۵۰‌میلیارد تومان، مالیات نقل‌وانتقال املاک و مستغلات ۱۵۰‌میلیارد تومان، مالیات حق تمبر ۴۳۷‌میلیارد تومان و مالیات ورودی خودرو‌ هزار ‌میلیارد تومان به تصویب رسید.

وی افزود: نرخ مالیات بر حقوق برای سال ۸۸ تغییری نکرده است، بلکه افزایش عدد به دلیل افزایش حقوق کارکنان و افزوده شدن حقوق‌بگیران جدید است. همچنین در بخش مالیات نقل‌وانتقال املاک و مستغلات، کمیسیون تلفیق عدد سال گذشته را که ۱۵۰‌میلیارد تومان بود، به تصویب رساند، در صورتی که پیشنهاد دولت ۱۴۹‌میلیارد تومان بود.

وی ادامه داد: در بخش مالیات ورودی خودرو برای سال آینده دولت افزایش ۱۰۰‌درصدی داده است. بنابراین مالیات ۵۰۰‌میلیارد تومانی به هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

مفتح خاطرنشان کرد: البته تعرفه واردات خودرو باید متناسب با کاهش جهانی قیمت خودرو، تعداد خودرو ورودی مشخص شود که سیاست‌گذاری آن بعدا در کمیسیون تلفیق انجام خواهد شد.