وزیرخارجه گفت: امروز جنگ واقعی در دنیا، جنگ ایده‌ها است و آنکه دارای ایده برتر و منطق قوی‌تر است به موفقیت بیشتری دست می‌یابد. به گزارش ایسنا، منوچهر متکی وزیر امورخارجه، شامگاه یکشنبه در جمع مردم قم با اشاره به توان تسلیحاتی غرب و آمریکا و شکست آنان در برابر ملت‌های بیدار اسلامی اظهار کرد: در این شرایط نه قدرت نظام و نه توان اقتصادی آنها کم شده است، ولی غربی‌ها در بحث منطق کم آوردند و چالش‌های امروز از جنس نظامی و سخت افزاری نیست.

وی با بیان اینکه غرب از ابتدا به دنبال تغییر نظام ایران بود، گفت: آنها وقتی در تئوری‌های خود در این زمینه ناکام ماندند، به این نتیجه رسیدند که باید در خود تغییر ایجاد کنند.

وی با اشاره به جایگاه ایران در جهان تاکید کرد: امروز منطق انقلاب اسلامی در مناسبات بین‌المللی تاثیرات خود را می‌گذارد و اگر ملتی مصمم و متحد شده و دارای هدف و آرمان باشد، به میزان متعالی بودن هدف ملت، می‌تواند راه‌های پیشرفت را طی کند.

متکی در ارتباط با نحوه موضع‌گیری ایران نسبت به برقراری ارتباط با آمریکا و دیگر کشورها تاکید کرد: دیپلماسی ایران یعنی حرکت بر مسیرهای بسیار ظریف و حساس و طی این مسیر بدون همراهی، هماهنگی و همدلی و حرکت در مسیر اصول انقلاب اسلامی امکان پذیر نخواهد بود و رهنمودهای مقام معظم رهبری همواره اصل و مورد توجه قرار دارد.