بیزینس مانیتور در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که درآمدهای دولت ایران در سال جاری افزایش خوبی خواهد داشت. به گزارش ایسنا، موسسه بیزینس مانیتور در گزارش سه ماهه اول ۲۰۰۹ خود، درآمدهای مالی دولت در سال گذشته را ۴۷۲‌هزار و ۹۹۵‌میلیارد ریال برآورد و پیش‌بینی کرد که این شاخص با بیش از ۱۶۷هزار ‌میلیارد ریال افزایش در سال جاری به ۶۴۰‌هزار و ۷۱۴‌میلیارد ریال برسد.

انتظار می‌رود طی سال آینده درآمد دولت کاهش یافته و رقم ۵۷۷‌هزار و ۹۷۹‌میلیارد ریال برای آن به ثبت برسد که دوباره طی سال ۸۹ شاهد افزایش این شاخص به ۶۹۸‌هزار و ۲۷۴‌میلیارد خواهیم بود.

تداوم روند صعودی، درآمد دولت را در سال ۱۳۹۰ به ۷۶۸‌هزار و ۹۸۸‌میلیارد ریال خواهد رساند و در سال‌های ۱۳۹۱ و ۹۲ به ترتیب برای این شاخص ارقام ۸۵۲‌هزار و ۱۹۳‌میلیارد ریال و ۹۴۱‌هزار و ۱۷۱‌میلیارد ریال به ثبت خواهد رسید.

افزایش درآمدهای دولت در حالی صورت می‌گیرد که هزینه‌های دولت نیز همگام با آن و حتی سریع‌تر از آن در حال رشد است، به طوری که این شاخص که در سال گذشته معادل ۵۶۹‌هزار و ۵۰‌میلیارد ریال بوده، در سال جاری به ۸۲۷‌هزار و ۷۰۰‌میلیار ریال خواهد رسید.

طی سال ۸۸ هزینه‌های دولت به یک‌میلیون و ۷۶‌هزار‌میلیارد ریال خواهد رسید که با افزایش بیش از ۱۶۱‌هزار‌میلیارد ریالی در سال ۸۹ این شاخص معادل یک‌میلیون و ۲۳۷‌هزار و ۴۱۲‌میلیارد ریال خواهد بود.

سال ۱۳۹۰ سالی است که برای هزینه‌های دولت رقم یک‌میلیون و ۳۶۱‌هزار و ۱۵۳‌میلیارد ریال به ثبت خواهد رسید که رشد خوب این شاخص را در سال‌های ۱۳۹۱ و ۹۲ به ترتیب به یک‌میلیون و ۴۹۷‌هزار و ۲۶۸‌میلیارد ریال و یک‌میلیون و ۶۴۶‌هزار و ۹۹۵‌میلیارد ریال خواهد رساند.

با توجه به آمارهای درآمد و هزینه‌های دولت متوجه می‌شویم که کسری بودجه ایران در سال جاری به ۱۸۶‌هزار و ۹۸۶‌میلیارد ریال می‌رسد که نسبت به سال گذشته افزایش حدود دو برابری نشان می‌دهد.

انتظار می‌رود طی سال آینده کسری بودجه ایران افزایش بسیار زیاد ۳۰۰‌هزار‌ میلیارد ریالی پیدا کرده و به ۴۸۷‌هزار و ۳۱‌میلیارد ریال برسد که تداوم روند صعودی این شاخص را در سال ۸۹ به ۵۳۹‌هزار و ۱۳۷‌میلیارد ریال می‌رساند. در سال ۱۳۹۰ کسری بودجه ۵۹۲‌هزار و ۱۶۴‌میلیارد ریالی گریبانگیر کشور خواهد بود که با گذر از مرز ۶۰۰‌هزار‌میلیارد ریال در سال ۱۳۹۱ به ۶۴۵‌هزار و ۷۵‌میلیارد ریال خواهد رسید.

سال ۱۳۹۲ سالی است که کسری بودجه ایران از مرز ۷۰۰‌هزار‌میلیارد ریال گذشته و به ۷۰۵‌هزار و ۸۲۴‌میلیارد ریال خواهد رسید که نسبت به سال گذشته افزایش بیش از هفت برابری نشان می‌دهد.