اصغر فرهادی که پیش از این بارها تاکید کرده بود موفقیت‌های خارجی فیلم جای شیرینی اکران آخرین فیلمش را در ایران نخواهد گرفت، فرسنگ‌ها دور از وطن و در قلب اروپا چندین بار تاکید کرد: «درباره ‌الی» مشکلی برای نمایش در ایران ندارد. او گفت: «هیچ‌وقت هیچ‌کس به ما نگفت که فیلم مجوز اکران ندارد.

تعدادی از مطبوعات سعی کردند این شایعه را پر و بال بدهند. در واقع اصل قضیه از مطبوعات آغاز شد.» فرهادی اما کمی بعدتر این نکته را خاطرنشان کرد: «نمی‌توانم با قطعیت بگویم اما بعید می‌دانم که «درباره ‌الی» با مشکل مواجه شود.» او البته به دلیل تلخی فیلم، نوروز را زمان مناسبی برای اکران ندانست و گفت که برای بعد از تعطیلات نوروز برنامه‌ریزی خواهند کرد. کارگردان جوان ایرانی که فیلم تحسین شده «چهارشنبه سوری» را هم در کارنامه دارد، «اخلاق» را سوال اصلی فیلم دانست و تاکید کرد: «قضاوت مطلق درباره اخلاق ممکن نیست چون حقیقت با حرف راست مترادف نیست.»
یکی از بهترین‌ها
شاید هنوز برای قضاوت زود باشد اما از حال و هوای منتقدان ایرانی حاضر در نخستین جلسه نمایش «درباره الی» می‌شد فهمید که فیلم یکی از بهترین‌های چند سال اخیر سینمای ایران است. بازی عالی مجموعه‌ای از بازیگران شامل شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، گلشیفته فراهانی، مریلا زارعی، مانی حقیقی، پیمان معادی، رعنا آزادی‌ور و... در کنار کارگردانی هوشمندانه فرهادی محصولی ناب و کم‌نظیر را به سینمای ایران هدیه کرده است که حیف است آن را به هر دلیل از تماشاگران ایرانی محروم کنیم. داستان فیلم درباره «احمد» پسر جوانی است که پس از سال‌ها زندگی در آلمان و یک ازدواج ناموفق برای تعطیلات به ایران برگشته. دوستان دوران دانشکده‌اش سفری سه‌ روزه به شمال ترتیب می‌دهند تا احمد را با «الی» آشنا و مقدمات ازدواج آن دو را فراهم کنند. اما یک اتفاق ساده همه‌چیز را به هم می‌زند. فرهادی این داستان را برگرفته از زندگی یکی از دوستان نزدیکش که در شمال آلمان ساکن است، دانست و تاکید کرد: «تلاش داشتم مشکلاتی را به نمایش بکشم که نه در ایران بلکه در هر جای دیگر دنیا وجود دارد. هدف من، به تصویر کشیدن داستانی جهانی بود و تلاش من رفتن به عمق ماجرا و ریشه‌یابی آن بود.»
عکس :مانی حقیقی و ترانه علیدوستی در تهران فیلم را با مطبوعاتی‌ها دیدند