قیمت کالاهای صنعتی در نقطه تعادل

دنیای اقتصاد- به گفته وزیر صنایع، کاهش قیمت تولیدات صنعتی یک موضوع تخصصی است و باید منطق علمی داشته باشد و یک دستور کلی برای کاهش قیمت تولیدات همه صنوف منطقی نیست. به اعتقاد وی، کاهش قیمت بر اساس معیارهای علمی اثرات مثبت دارد، اما کاهش قیمت ا جباری تاثیر منفی بر کسب و کار خواهد داشت. قیمت کالاهای صنعتی در نقطه تعادل

وزیر صنایع و معادن: مردم خرید کنند

وزیر صنایع و معادن با تشریح نوسانات اخیر قیمت کالاهای صنعتی در جهان اعلام کرد: به نظر می‌رسد بخش صنعت و معدن در زمینه قیمت کالاهای صنعتی به نقطه تعادل رسیده است و لذا مردم می‌توانند اقدام به خرید کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صنایع و معادن، علی اکبر محرابیان در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: در سال گذشته و امسال با همکاری تشکل‌ها و واحدهای صنعتی شاهد کاهش قیمت در بسیاری از محصولات صنعتی بوده‌ایم. برای مثال محصولات بخش فولاد، سیمان و پتروشیمی ۶۰‌درصد، آلومینیوم ۵۵‌درصد و محصولات بخش مس نیز در این مدت ۶۵‌درصد کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند.وی با اشاره به کاهش قیمت در بخش ساختمان تصریح کرد: خوشبختانه طی یک سال گذشته شاهد وضعیت بسیار خوبی در بخش ساختمان بودیم و هزینه ساخت در این بخش به شدت کاهش یافته است که این امر نتیجه تنزل قیمت کالاهای تولیدی مورد مصرف در بخش ساختمان بوده است.

وزیر صنایع و معادن تصریح کرد: در نیمه دوم سال گذشته که قیمت نهاده‌ها و عوامل تولیدات صنعتی به شدت افزایش یافت، وزارت صنایع و معادن در تعامل با تولیدکنندگان، قیمت محصولات صنعتی را مدیریت کرد و اجازه نداد قیمت محصولات صنعتی همپای افزایش قیمت‌های جهانی افزایش یابد و به همین دلیل محصولات صنعتی با کمترین افزایش قیمت مواجه بودند.به گفته محرابیان، تولیدکنندگان در بخش صنعت با وجود تمامی سختی‌ها و مشکلات که عمده آنها ناشی از بحران‌های جهانی بود، به تولید خود ادامه داده‌اند و حتی در مقاطع بحران نیز اقدام به افزایش تولید کرده‌اند. وی با اشاره به اینکه کاهش قیمت تولیدات صنعتی یک موضوع تخصصی است و باید از یک منطق علمی برخوردار باشد، افزود: کاهش قیمت کالاها اگر از یک روند منطقی و براساس معیارهای علمی در هر صنفی برخوردار باشد، اثرات مثبت بر جامعه خواهد گذاشت، اما کاهش قیمت اجباری اثرگذار نخواهد بود و تاثیر منفی بر کسب و کار و تولید خواهد گذاشت.

وزیر صنایع و معادن در مورد انتظاراتی که در سطح جامعه در ارتباط با وضعیت قیمت‌ها ایجاد می‌شود، با اشاره به این که قیمت‌گذاری محصولات صنعتی اقدامی تخصصی است، تصریح کرد: تولید انواع مختلف محصولات صنعتی وضعیت متفاوتی با یکدیگر دارند و یک دستور کلی برای کاهش قیمت تولیدات همه صنوف منطقی نیست.محرابیان گفت: مطالعات کارشناسان وزارت صنایع و معادن نشان می‌دهد در بین ۱۰ کشور منطقه، ایران بیشترین کاهش را در قیمت محصولات صنعتی داشته است. وی افزود: کاهش قیمت محصولات از آنجا که قدرت خرید مردم را افزایش می‌دهد و به تبع آن باعث گردش سریع‌تر چرخ‌های اقتصاد و صنعت کشور می‌شود، در نهایت به نفع صنعت است؛ لذا تولیدکنندگان صنعتی از روند منطقی آن حمایت می‌کنند.محرابیان اظهار داشت: از بین ۲۰ کالای موثر در تورم حتی یک کالای آن جزو محصولات صنعتی نیست.وزیر صنایع و معادن تاکید کرد: همزمان با کاهش قیمت محصولات صنعتی و حساسیت بجای دستگاه‌های نظارتی بر قیمت کالاهای صنعتی تولید داخل، نظارت دقیق بر قیمت و تعرفه کالاهای وارداتی و عرضه کالا در کشور نیز نقش مهمی در مدیریت قیمت محصولات مورد نیاز مردم دارد و نظارت بر این بخش نیز باید افزایش یابد.محرابیان از تولیدکنندگان صنعتی به خاطر کاهش توافقی قیمت محصولات صنعتی تشکر کرد و گفت: موضوع کاهش قیمت یک بحث توافقی و استدلالی است و متناسب با شرایط نیز ادامه خواهد داشت، اما با توجه به کاهش فزاینده قیمت کالاهای صنعتی در شش ماه گذشته، به نظر می‌رسد قیمت عمده محصولات صنعتی به نقطه تعادل رسیده است.وی افزود: برخی از تولیدکنندگان به خاطر شرایط خاص کشور مجبور به فراهم کردن مواد اولیه مورد نیاز یک سال خود بودند و هنوز کالای انبار شده قدیمی خود را که با قیمت‌های قبل خریداری کرده‌اند، مصرف می‌کنند. در این شرایط طبیعی است که نمی‌توانند بیش از این، قیمت محصولات خود را کاهش دهند.

وزیر صنایع و معادن درباره قیمت خودرو در کشور گفت: رعایت حقوق مصرف‌کننده هم از نظر کیفیت و هم قیمت برای وزارت صنایع و معادن همواره اهمیت داشته است، لذا تلاش شده است قیمت این محصول به رغم افزایش نهاده‌های تولید در جهان، افزایش نیابد و برای مثال در یک تعامل و تفاهم مناسب با تولیدکنندگان، قیمت خودرو تندر-۹۰ هیچ‌گونه افزایشی نیافت.