غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، با تشریح اقدامات انجام گرفته در کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی و با اشاره به سابقه، نحوه و زمان بررسی لایحه هدفمندسازی یارانه‌ها، گفت: کمیسیون ویژه به طور غیررسمی بررسی موضوع یارانه‌ها را هفته‌ها قبل از ارائه لایحه هدفمندسازی یارانه‌ها به مجلس آغاز کرد. رییس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی با بیان این‌که کمیسیون‌های ۱۳گانه مجلس نیز تا روز سه‌شنبه هفتم بهمن ماه فرصت دارند تا نظرات و پیشنهادات‌شان را به کمیسیون اصلی ارائه دهند، با اشاره به نگرانی‌های نمایندگان مجلس، اظهار کرد: اعضای کمیسیون ویژه و نمایندگان مجلس علاوه بر موضوعات فوق معتقدند در لایحه دولت باید تغییراتی انجام شود، از جمله اصلاح ماده ۱۳ لایحه. این ماده نگرانی‌های زیادی در طبقه حقوق‌بگیر به وجود آورده است، به همین دلیل نمایندگان معتقدند اولین اصلاح باید اصلاح این ماده باشد. حقوق کارمندان و کارگران باید متناسب با نرخ تورم افزایش یابد، ولی نباید تورم ناشی از اصلاح قیمت‌های حامل‌های انرژی در آن دخیل شود.

نماینده تهران در عین حال از تفاهم دولت و کمیسیون ویژه برای اصلاح ماده ۱۳ بر اساس نگرش فوق خبر داد و افزود: در جمع‌بندی نهایی تصمیمات و پیشنهادات در کمیسیون ویژه پس از دریافت نظرات کمیسیون‌های مجلس انجام و اعلام می‌شود؛ البته نباید از نظر دور داشت که بین نظر نمایندگان مجلس و دولت بر سر سرعت اجرای لایحه اختلاف‌نظرهایی وجود دارد هم‌چنین در خصوص تعیین قیمت پایه نفت در اعداد و ارقام پیشنهادی دولت نیز اختلاف‌نظرهایی وجود دارد که در نهایت ممکن است گزینه پیشنهادی دولت برای سال ۸۸ و سال‌های آتی اصلاح شود.

این عضو اصولگرای مجلس هشتم حذف یا اصلاح ماده ۱۳ لایحه هدفمندسازی یارانه‌ها را به مفهوم تعدیل مبلغ یارانه‌های نقدی دانست و افزود: افزایش دستمزد برای سال ۸۸ به معنای کاهش یافتن مبلغ یارانه نقدی مورد نظر دولت به هفت دهک تعیین شده است.

یارانه نقدی تورم‌زا نیست

رییس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی، تصویب لایحه هدفمندسازی‌ یارانه‌ها را دلیل بر افزایش رشد نقدینگی ندانست و اظهار کرد: بنا نیست نقدینگی جدیدی به پایه پولی کشور افزوده شود، به عبارت دیگر در کل نظام اقتصادی کشور جابجایی نقدینگی اتفاق خواهد افتاد نه ورود نقدینگی جدید؛ بنابراین پرداخت نقدی یارانه‌ها تورم‌زا نخواهد بود.

مصباحی مقدم با بیان این‌که لایحه هدفمندسازی را با وفاق جمعی نمایندگان به تصویب می‌رسانیم، خطاب به درخواست‌‌کنندگان تشکیل کمیسیون مشترک تاکید کرد:‌کمیسیون ویژه هرگز نسبت به نظرات، پیشنهادات و نگرانی‌های نمایندگان بی‌تفاوت نیست و نظرات همکاران محترم را مورد غفلت قرار نخواهد داد.