نامزدی‌ عجیب بنجامین باتن

زمانی که «کریس ویتاکر» بازیگر سیاهپوست صاحب اسکار در مقابل دوربین تلویزیون شبکه ABC قرار گرفت و فهرست نامزدهای هشتادو یکمین دوره جوایز آکادمی علوم و فنون هنرهای تصویری آمریکا موسوم به اسکار را قرائت کرد، خیلی‌ها شگفت‌زده شدند، زیرا .... که نه فیلم «میلیونرهای زاغه‌نشین» در صدر بیشترین نامزدهای اسکار قرار داشت و نه فیلم «شوالیه تاریکی». میلیونرهای زاغه‌نشین چندی قبل جایزه گلدن گلاب را درو کرده بود و بسیاری منتقدان آن را بخت‌های بلند اسکار می‌دانستند و شوالیه تاریکی نیز با روایت دیگری از ماجرای «بت‌من» توانسته بود عنوان برتر گیشه را در سال ۲۰۰۸ و دومین فیلم پرفروش جهان را به خود اختصاص دهد، اما در نهایت این «دیوید فینچر» بود که با فیلم «ماجرای عجیب بنجامین باتن» توانست در ۱۳ رشته از جوایز اسکار نامزد شود تا عنوان پرتعدادترین نامزد جوایز را در تاریخ اسکار نیز به خود اختصاص دهد، پس از آن فیلم میلیونرهای زاغه‌نشین با ۱۰ نامزدی و شوالیه تاریکی با ۸ نامزدی پرتعدادترین نامزدها را دارند که البته نیمی از رشته‌‌های آنها در میان شاخه‌های اصلی اسکار جایی ندارد.

آکادمی تغییر سلیقه می‌دهد

سال گذشته فیلم‌هایی که در گیشه پرفروش بودند، ۱۵بار توانستند‌ جایزه اصلی اسکار یعنی بهترین فیلم را هم به دست آورند. در دهه ۹۰میلادی این الگویی بود که به طور پیوسته آرای بیش از ۸هزار عضو آکادمی اسکار تکرار می‌شد. اما حالا به نظر می‌رسد سلیقه اعضای آکادمی در حال حاضر فاصله گرفتن از علاقه عامه مردم است. ۱۰ سال پس از اکران فیلم تایتانیک دیگر فیلم پرفروش شوالیه تاریکی حتی نامزد دریافت بهترین فیلم هم نمی‌شود.

استاد بازی‌های ذهنی

شما هم اگر فیلم «ماجرای عجیب بنجامین باتن» را دیده باشید حق می‌دهید که این فیلم در تک‌تک رشته‌هایی که نامزد اسکار شده لیاقتش را داشته است. بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش دوم زن، بهترین گریم و بهترین موسیقی از جمله رشته‌های اصلی هستند که این فیلم در آنها نامزد شده است. دیوید فینچر استاد بازی‌های ذهنی است و بارها برخلاف تصاویری که به ما نشان می‌دهد ذهن را با استفاده از دیالوگ‌های پیچیده و خط روایت مخصوص به جایی دیگر می‌کشاند. او این کار را در فیلم‌های پیشین خود همچون «زودیاک»، «باشگاه مبارزه»، «اتاق وحشت» و«بازی» نیز انجام داده است.فیلم داستان بنجامین است که در ۸۰سالگی متولد می‌شود و با گذشت زمان در حالی که بقیه پیر می‌شوند او جوان می‌شود. او در پیری و ناتوانی عاشق دختری می‌شود که کودکی بیش نیست، در مرحله‌ای با دختر همسن و سال می‌شود، در نهایت دختر با بازی «کیت بلانشت» به سوی پیری و او به سوی جوانی حرکت می‌کند، این فیلم با سرمایه‌گذاری ۱۵۰میلیون دلاری ساخته شده است. پس از یک‌ماه اکران تنها ۱۰۳میلیون دلار فروش داشته، اما نتوانسته نظر منتقدان سینمایی را در هالیوود به خود جلب کند، باید صبر کرد و دید آیا بازی ذهنی فینچر می‌تواند ذهن داوران را هم درگیر کرده و جوایز را هم مانند نامزدی‌ها درو کند؟

چهره‌ها و اسکار ۸۱

پس از دیدن «ماجرای عجیب بنجامین باتن» می‌شود به راحتی حدس زد که براد پیت باز هم نامزد اسکار خواهد شد، خلق مراحل مختلف یک انسان غیرعادی آن هم در سنین مختلف و سخت‌تر از همه اینها در آوردن آنچه دیوید فینچر در ذهن خود از این انسان دارد در کنار تحمل گریم‌های سنگین فیلم می‌تواند نامزدی اسکار را به کمترین دستمزد معنوی «برادپیت» تبدیل کند. برادپیت دومین بار است که برای اسکار نامزد می‌شود، اما آیا می‌تواند این بار مجسمه طلایی را به خانه ببرد. «شان پن» برای بازی در فیلم «میلک» اصلی‌ترین رقیب براد پیت است. مریل استریپ امسال برای فیلم «شک» باز هم نامزد جایزه بهترین نقش اول زن شده است. این پانزدهمین بار است که مریل استریپ برای اسکار نامزد می‌شود و از این لحاظ هیچ‌کس به پای او نمی‌رسد. استریپ پیش از این دو بار برای فیلم «کرامر علیه کرامر» و «انتخاب سوفیا» موفق به دریافت جایزه اسکار شده و رقابت اصلی اسکار در این بخش بین او و کیت وینسلت برای فیلم کتابخوان خواهد بود.هیث لجر آنقدر عمر نکرد که حتی اکران فیلمش را ببیند و پیش از اکران «شوالیه تاریکی» درگذشت، اما او همچنان پس از مرگ به خاطر ایفای نقش دلقک در این فیلم نامزد جایزه شده است.

پس از گلدن گلاب و چند جایزه کوچک اکنون نوبت آکادمی است تا او را برای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد نامزد دریافت اسکار کند.به‌طور حتم هیچ بازیگری در هالیوود پس از مرگ، این همه مورد لطف قرار نگرفته. آنجلینا جولی دیگر چهره خبرساز اسکار هشتادویکم است، این بازیگر برای بازی در فیلم «بچه عوضی» ساخته «کلینت ایستوود» نامزد جایزه اسکار شده است، اگر براد پیت و آنجلینا جولی هر دو بتوانند جوایز اسکار را به دست آورند نخستین زن و شوهری خواهند بود که در یک سال به جایزه اسکار رسیده‌اند.