در دفاع از طرح اوباما

مترجم: محسن رنجبر

باراک اوباما، اعلام کرده است که برنامه‌ای برای بهبود اقتصاد و حمایت از خانواده‌های آمریکایی دارد. تیم کین (Tim Kaine)، فرماندار ویرجینیا و بیل دلی (Bill Daley) وزیر سابق تجارت، اعتقاد دارند که طرح اوباما، به بهبود دوباره اقتصاد کمک خواهد کرد و اجرای فوری آن را ضروری می‌دانند.

باراک اوباما، هفته گذشته طرحی را برای رونق دوباره اقتصاد در کوتاه‌مدت، با یک بست تشویقی اعلام کرد که طبق آن، ۷۵میلیارد دلار در قالب کاهش مالیات‌ها و صرف مخارج مستقیم در خانواده‌های کارگران، افراد سالخورده، صاحبخانه‌ و بیکاران به اقتصاد تزریق خواهد شد. این طرح همچنین شامل ۴۵میلیارد دلار به عنوان ذخیره است که می‌تواند در آینده، در صورتی که اقتصاد به سقوط خود ادامه دهد سریعا تزریق گردد.

باراک اوباما گفته است: «زمان از بین بردن شکاف رو به رشد بین وال‌استریت و مین‌استریت فرا رسیده است. آرزوی آمریکایی‌ها این است که بسیاری از خانواده‌هایی که حقوقشان کفاف هزینه‌های بالای قبض پزشک و شهریه فرزندانشان را نمی‌دهد، از این وضعیت خارج شوند. من،‌ چهار ماه پیش گفتم که زمان آن است که مالیات خانواده‌های طبقه متوسط، ۱۰۰۰دلار کاهش یابد تا کارگرانی که مستحق آن هستند از آن بهره‌‌مند شوند. این کاهش مالیات سبب خدمات مالیات بر درآمد سالخوردگان خواهد شد که کمتر از ۵۰هزار دلار درآمد دارند. نمی‌توانیم منتظر رییس‌جمهور بعدی باشیم تا این کار را انجام دهد. امروز بیش از هر زمان دیگری به کاهش مالیات طبقه متوسط نیاز داریم. این کار را نه پنج ماه دیگر و نه پنج هفته دیگر، بلکه همین حالا باید انجام دهیم. من طرحی را اعلام می‌کنم که با دادن پول به کسانی که بیش از همه به آن احتیاج دارند آن را به سرعت هزینه خواهند کرد و اقتصاد را رونق خواهد داد.»

تیم کین، فرماندار ویرجینیا در کنفرانسی مطبوعاتی، در توضیح این طرح گفته است: «از همان روز اولی که باراک اوباما بر سر کار بیاید، اولویت‌ وی، قدرتمند ساختن اقتصاد آمریکا و ایجاد مشاغلی با درآمد خوب خواهد بود. اما همین امروز باید دست به کار شویم. باراک اوباما طرحی را ارائه کرده است که عدالت را به اقتصاد آمریکا باز خواهد گردانید و تضمین خواهد داد که آمریکایی‌ها سخت‌کوش، زندگی خوبی را برای خانواده‌هایشان فراهم خواهند آورد و مقداری را برای آینده پس‌انداز خواهند کرد. باراک اوباما، بهترین موضع را برای بهبود اقتصاد آمریکا در اختیار ما قرار می‌دهد. زیرا از این توان برخوردار است که دموکرات‌ها، مستقل‌ها و جمهوری‌خواه‌ها را برای تصویب اصلاحاتی که در سراسر آمریکا اعمال خواهند شد،‌ متحد سازد.»

برنامه باراک اوباما برای به حرکت درآوردن اقتصاد و حفاظت از خانواده‌های آمریکایی به این قرار است:

* کاهش فوری ۲۵۰دلاری مالیات کارگران و خانواده‌های آنها.

* افزودن پاداش فوری و موقتی ۲۵۰دلاری به قبض‌های تامین اجتماعی سالخوردگان.

* کاهش مجدد ۲۵۰دلاری مالیات کارگران و سالخورده‌ها، در صورتی که روند نزولی اقتصاد ادامه یابد.

* معافیت مالیاتی برای صاحبخانه‌هایی که از بحران مسکن صدمه دیده‌اند.

* کمک به ایالت‌هایی که بیشترین صدمه را از بحران مسکن دیده‌اند، جهت پیشگیری از کاهش کیفیت خدمات.

* افزایش و گسترش بیمه‌های بیکاری.

در طرح تحریک اقتصادی باراک اوباما، ۷۵میلیارد دلار در قالب کاهش مالیات‌ها و صرف مستقیم هزینه‌ها برای افرادی که بیشترین نیاز را به آن دارند، به اقتصاد تزریق خواهد شد.

در طرح اوباما، با استفاده از ابزارهایی که تاخیرهای دولتی یا اجرایی طولانی‌مدت به همراه ندارند، فورا محرک‌هایی فراهم خواهند شد. این طرح همچنین، محرک‌های ۴۵میلیارد دلاری اضافی درخور دارد که می‌تواند در آینده، در صورتی که اقتصاد به روند نزولی خود ادامه دهد، تزریق شود.