درخواست عراق از ایران برای دریافت کمک‌های بیشتر

مشاور امنیت ملی عراق در دیدار با سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی‌ایران و نمایندگان رسانه‌ای ایران‌، با قدردانی از نقش ممتاز تهران در کمک به دولت عراق در برقراری ثبات و امنیت عراق تصریح کرد که ما همچنان به‌این کمک‌ها و همکاری‌ها نیاز داریم. به گزارش خبرگزاری مهر،‌ حسن قشقاوی- سخنگو و دستیار ویژه وزیر امورخارجه کشورمان رأس یک هیات رسانه‌ای روز یکشنبه با موفق الربیعی مشاور امنیت ملی عراق دیدار و درباره توسعه روابط تهران - بغداد در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و رسانه‌ای گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد. الربیعی با تشریح اقدامات دولت عراق جهت برخورد با تروریسم و گروه‌های تروریستی تصریح کرد: اطمینان می‌دهیم که عراق سرزمین تهدید برای هیچ کشوری نخواهد بود و اراده عراق حاکمیت کامل بوده و پایگاهی برای تروریست‌ها نخواهد بود.

مشاور امنیت ملی عراق در ارتباط با توافقنامه امنیتی با آمریکا، شش ماه آینده را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: مردم و دولت عراق تحرکات و پایبندی و صداقت آمریکایی‌ها را برای خروج نیروهایش و حاکمیت کامل عراق مورد ارزیابی قرار می‌دهد و چنانچه ارزیابی مردم در همه پرسی عمومی‌از آمریکا منفی باشد، آنان باید خاک عراق را ترک گویند. وی تصریح کرد: رژیم صدام برای انحراف افکار عمومی‌در راستای ایجاد دشمنی علیه ‌ایران و جمهوری اسلامی‌ایران تلاش زیادی کرد. بر این اساس به منظور تنویر افکار عمومی‌ضروری است همکاری‌های فرهنگی و رسانه‌ای به طور جدی صورت پذیرد تا با توجه به زمینه‌های تاریخی بین دو ملت، تلاش‌ها و جوسازی‌های تبلیغی علیه‌ ایران که در دوره صدام صورت گرفت به طور کامل از بین برود. سخنگوی وزارت امورخارجه ایران نیز با تاکید بر اهمیت و کارایی دیپلماسی عمومی‌در دنیای مدرن، آمادگی جمهوری اسلامی‌ایران را برای همکاری و کمک به عراق در زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی برای خبرنگاران و تبادل هیات‌های رسانه‌ای، ارائه خدمات فنی در زمینه رادیو و تلویزیون اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، علی دباغ سخنگوی دولت عراق نیز در دیدار هیات رسانه‌‏ای ایران ضمن تاکید بر روابط ویژه ایران و عراق اظهار داشت: دولت عراق آمادگی دارد که خروج نهایی آمریکایی‌‏ها، حتی پیش از زمان توافق شده باشد و پس از آن نیز اجازه تردد هیچ نیروی آمریکایی را نمی‌‏دهیم مگر براساس توافق دیگر. لبید عباوی، معاون اول وزیر خارجه عراق نیز در دیداری جداگانه با هیات رسانه‌ای ایران با تاکید بر اهمیت دیپلماسی عمومی در سیاست خارجی، نقش رسانه‌ها در این زمینه را بسیار مهم و تاثیرگذار خواند. وی با اشاره به تلاش‌های فراوان در زمان صدام برای ترویج ایران هراسی و عراق هراسی در دو کشور، ابراز امیدواری کرد: امیدواریم همکاری‌های روزافزون دو کشور در کلیه زمینه‌ها به ویژه همکاری‌های رسانه‌ای در تنویر افکار عمومی موثر و مثبت واقع شود.