دولت بودجه 88 را فورا بیاورد

عکس:خبرگزاری فارس، حسن قائدی

باهنر: دولت منتظر تصویب لایحه «هدفمند کردن یارانه‌ها» برای ارائه «لایحه بودجه» نباشد. نمایندگان مجلس به تاخیر دولت اعتراض کردند

درخواست ارائه فوری لایحه بودجه

دنیای‌اقتصاد- گروهی از نمایندگان مجلس به تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه ۸۸ اعتراض کردند و همزمان محمدرضا باهنر و محمدحسن ابوترابی فرد دو نایب رییس مجلس به دولت پیغام دادند منتظر تصویب طرح نقدی کردن یارانه‌ها نماند و لایحه بودجه را به مجلس تقدیم کند.

اعتراض نمایندگان به تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه و سپس پیغام دو نایب رییس مجلس به دولت پس از آن صورت گرفت که برخی مقامات دولت اعلام کرده‌اند لایحه بودجه ۸۸ براساس طرح نقدی کردن یارانه‌ها تنظیم خواهد شد، اما نمایندگان به‌این تصمیم دولت معترض شده‌اند و معتقدند بررسی طرح نقدی کردن یارانه‌ها زمان بر است و ممکن است تا پایان سال هم نهایی نشود.

دولت طرح نقدی کردن یارانه‌‌ها را حدود دو هفته پیش با قید یک فوریت تقدیم مجلس کرد که یک فوریت آن از تصویب مجلس گذشت، اما هنوز متن لایحه برای بررسی نهایی به صحن علنی مجلس نیامده است. براساس‌این طرح قیمت حامل‌های انرژی از جمله آب، برق، گاز، بنزین، گازوئیل و... آزاد خواهد شد و در عوض برخی از وجوه حاصل از آزادسازی حامل‌های انرژی به صورت نقدی به بخش‌هایی از جامعه تعلق خواهد گرفت.

دولت اعلام کرده است، سرنوشت‌این طرح تاثیر مهمی‌بر لایحه بودجه ۸۸ برجای خواهد گذاشت، اما نمایندگان مجلس معترض شده‌اند و خواستار تسریع در رسیدن لایحه بودجه به مجلس هستند. از جمله محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس پیام صریحی برای دولت فرستاد و دیروز در جمع خبرنگاران پارلمانی گفت: لایحه هدفمند کردن یارانه‌‏ها در حال حاضر در کمیسیون ویژه مجلس در حال بررسی است و تلاش می‌‏کنیم تا زمان رسیدگی به لایحه بودجه، در فضای کلی مجلس به بررسی‌این لایحه بپردازیم.

وی افزود: البته ممکن است بررسی لایحه هدفمندکردن یارانه‌‏ها تا قبل از ارائه لایحه بودجه نهایی نشود به همین دلیل از دولت خواسته‌‏ایم که منتظر تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه‌‏ها برای ارائه لایحه بودجه نباشد. باهنر با بیان‌این‌‏که ارائه لایحه بودجه خیلی دیر شده است، ادامه داد: از دولت خواسته‌‏ایم تا قبل از پایان دی ماه‌این لایحه را تقدیم مجلس کند.وی در پاسخ به‌این‌‏که آیا با ارائه لایحه بودجه، بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌‏ها متوقف خواهد شد یا نه؟، اظهار داشت: با آمدن لایحه بودجه بررسی لایحه هدفمندکردن یارانه‌‏ها از دستور کار ما خارج نخواهد شد و نمایندگان‌این دو لایحه را به شکل هم عرض و موازی بررسی خواهند کرد.

البته باهنر در شرایطی‌این پیام را برای دولت فرستاد که آن سوتر محمدحسن ابوترابی فرد نماینده قزوین و نایب رییس مجلس در جلسه علنی مجلس از مصوبه‌ای در جلسه هیات رییسه مجلس خبرداد که براساس‌این مصوبه ارائه فوری بودجه ۸۸ از دولت درخواست شده است. ابوترابی فرد‌ این خبر را در پاسخ به تذکر‌آیین‌نامه‌ای محمدرضا خباز نماینده کاشمر بیان کرد. خباز در جلسه علنی دیروز مجلس از تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه انتقاد کرد و طی تذکری‌آیین‌نامه‌ای خطاب به محمدحسن ابوترابی فرد که ریاست جلسه علنی مجلس را برعهده داشت، گفت: اگر دولت لایحه بودجه را دیر به مجلس ارسال کند، نمایندگان فرصت کافی برای بررسی آن را نخواهند داشت.

وی گفت: هیات رییسه مجلس باید از دولت بخواهد که لایحه بودجه را زودتر به مجلس ارائه دهد که ابوترابی فرد هم در پاسخ گفت: هیات رییسه مجلس مصوب کرده است که درخواست فوری ارائه لایحه بودجه از دولت خواسته شود.همچنین ابوترابی فرد از دولت درخواست کرد تا در کوتاه‌ترین زمان، گزارش برنامه چهارم توسعه را به مجلس ارائه کند.‌این درخواست هم در پی تذکری آیین‌نامه یکی از نمایندگان بیان شد.داریوش قنبری نماینده‌ایلام پیش از پایان جلسه علنی دیروز در تذکری آیین نامه‌ای از عدم ارائه گزارش برنامه چهارم توسعه مجلس از سوی دولت انتقاد کرد.

این نماینده اظهار داشت: قانون برنامه، قانونی مادر است و دولت باید سالانه گزارش مربوط به عملکرد خود در زمینه تحقق سیاست‌های اجرایی و مواد قانونی‌این برنامه را ارائه کند، اما ‌این گزارش سال گذشته ارائه نشد و امسال نیز تاکنون گزارشی در‌این زمینه ارائه نشده است.

قنبری تصریح کرد: اگر قرار است کشور بر اساس برنامه حرکت کند، باید مشخص شود برنامه‌های تدوین شده چگونه اجرا می‌شوند تا کاستی‌های برنامه‌ها مشخص و در برنامه‌های بعدی اصلاح شوند.

وی تصریح کرد: اکنون که در آستانه تدوین برنامه پنج ساله پنجم هستیم، ارائه گزارش دولت در خصوص قانون برنامه چهارم می‌تواند ما را در جهت شناخت و رفع کاستی‌ها و تدوین برنامه جامع تر یاری دهد که امیدواریم مجلس با اقتدار بیشتر از دولت بخواهد گزارش خود را در خصوص برنامه چهارم توسعه ارائه دهد. محمدحسن ابوترابی فرد نایب رییس مجلس هم با تائید تذکر نماینده ‌ایلام تاکید کرد: دولت باید در کوتاه‌ترین زمان گزارش برنامه چهارم توسعه را ارائه دهد و‌این مطالبه جدی ما است. وی خاطرنشان کرد: اگر دولت در زمان مقرر گزارش خود را در خصوص تحقق سیاست‌ها و مفاد قانون برنامه توسعه ارائه دهد، می‌توانیم بهتر قضاوت کنیم که دولت بر روی ریل طراحی شده در کشور حرکت می‌کند یا نه و در اصلاح برخی برداشت‌ها نیز موثر خواهد بود.

هادی قوامی‌ نماینده اسفراین و مخبر کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس هشتم نیز بر لزوم ارائه گزارش نظارتی مربوط به قانون برنامه و گزارش مربوط به اجرای قانون اصل ۴۴ قانون اساسی از سوی دولت تاکید کرد. این نماینده تصریح کرد: گزارش نظارتی قانون برنامه چهارم توسعه باید شهریور ماه ارائه می‌شد که‌این کار صورت نگرفت و گزارش قانون اصل ۴۴ که مشکلاتی فرا روی تحقق آن قرار دارد نیز باید تا آخر ماه جاری ارائه شود تا در صورت نیاز مورد اصلاح قرار گیرد. ابوترابی فرد ‌در پاسخ به تذکر‌این نماینده هم با وارد دانستن تذکر گفت که هیات رییسه مجلس موضوع را پیگیری کرده و تلاش می‌کند دولت سریع‌تر گزارشات مربوط به قانون برنامه اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی را به مجلس ارائه کند.

هفته‌ آینده با نقدی کردن یارانه‌ها

در ‌این میان مخبر کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه امروز کمیسیون که به مدت سه ساعت به طول انجامید، وزرای نفت و امور اقتصادی و دارایی به سوالات اعضای کمیسیون پاسخ گفتند. به گزارش ایسنا، سیدکاظم دلخوش با بیان‌این مطلب تصریح کرد: سوالات بیشتر در مورد نفت سفید، گاز و نوسانات قیمت نفت در جهان بود. نماینده صومعه سرا ادامه داد:‌این جلسات با دیگر وزرای اقتصادی نیز ادامه پیدا خواهد کرد. دلخوش در پایان عنوان کرد: احتمالا بررسی کلیات لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها تا هفته آینده در کمیسیون به پایان می‌رسد و لایحه به صحن علنی ارائه خواهد شد.