استیضاح منتفی است

دنیای اقتصاد- زهرا واعظ: در حالی که قرار است امروز طرح استیضاح محمدرضا اسکندری، وزیر جهاد کشاورزی در مجلس بررسی شود سخنگوی دولت دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در مورد استیضاح وزیر جهاد کشاورزی گفت که فکر می‌کند موضوع منتفی است و تلاش و خدمت در این فرصت برای دولت قوی‌تر فراهم می‌شود. غلامحسین الهام در این نشست اظهارکرد: فکر می‌کنم کارکرد وزارت کشاورزی کارکرد قابل دفاعی است و وزرا با اعتماد به نفس تلاش می‌کنند که از هر طریق ممکن بیشتر و بیشتر به مردم خدمت کنند و با همکاری‌های متقابل دولت و مجلس، دولت بتواند بیشتر و بهتر به مردم خدمت کند.

رویکرد مثبت مجلس به هدفمندکردن یارانه‌ها

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر نظر دولت درباره‌ تصویب یک فوریت لایحه‌ هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس، در ابتدا با تشکر و قدردانی از مجلس به خاطر تعامل با دولت در تصویب یک فوریت از لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها پاسخ داد: نمایندگان محترم مجلس برای ابراز نظر و عقیده خود آزاد هستند و رای دادن به صورت آزاد و کارشناسی حق مسلم مجلس است. این امر در تمام عرصه‌ها از جمله تصویب این لایحه صورت گرفت و رای خوبی با همراهی خوب نمایندگان مجلس به این لایحه داده شد.

وی با اشاره به اینکه «این لایحه از مدت‌ها قبل در دولت مورد بررسی قرار گرفته و در مورد آن کار کارشناسی شده است» گفت: ‌امیدواریم در مجلس نیز با دقت جامع و کارشناسی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. در این ارتباط دولت و مجلس تعامل خوبی با یکدیگر داشته‌اند و به صورت مستمر یک سال در این ارتباط کار کردند. نظرات مختلف کارشناسان و نمایندگان مجلس در این ارتباط گرفته و این لایحه تکمیل شده است.

وی همچنین با بیان این‌که «امیدواریم این لایحه هرچه زودتر در مجلس شورای اسلامی به تصویب نهایی برسد» گفت:‌ ما رویکرد مجلس در این زمینه را مثبت می‌دانیم و امیدواریم به سرعت به نتیجه نهایی برسیم.

همه اصلاحات اقتصادی نیاز به اصلاح قانون ندارد

خبرنگار دیگری درباره طرح تحول اقتصادی پرسید: برخی از کارشناسان می‌گویند که باید طرح تحول اقتصادی با هفت محور آن مورد توجه قرار می‌گرفت و به مجلس ارائه می‌شد. چرا دولت فقط طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را به مجلس ارائه داد؟

سخنگوی دولت در پاسخ گفت: طرح تحول اقتصادی به صورت کلی در دولت دنبال می‌شود و در دستور کار دولت قرار دارد. باید توجه داشته باشیم که همه اصلاحاتی که می‌خواهیم در قالب طرح تحول اقتصادی صورت دهیم نیاز به اصلاح قانون ندارد. بخشی از قوانین در جهت اجرای این طرح باید اصلاح و در بخشی از آن نیز باید رفتارها عوض شود.

وی با بیان این‌که «اگر قسمتی از این اصلاحات صورت بگیرد، حرکت در بخش‌های دیگر روان می‌شود» گفت:‌ اصلاح مالیاتی، گمرک، ‌نظام مالی و پولی و بانکی از دستور کار دولت خارج نشده و آنها نیز مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند و بحث‌ها در مورد آن دنبال می‌شود. ولی مهم‌ترین بخش امروز بخش هدفمند کردن یارانه‌هاست که نیازمند قانون نیز بود و همان‌طور که گفتم در اجرای طرح تحول اقتصادی ما در همه موارد نیازمند اصلاح قانون نیستیم. وی ادامه داد: ما فکر می‌کنیم با انجام این بخش از طرح پیگیری بخش‌های دیگر نیز راحت‌تر شود و هر موقع در بخش‌های دیگر اجرای طرح نیازمند به اصلاح قانون بودیم این امر از طرق قانونی صورت می‌گیرد. الهام تاکید کرد: ما نباید ظرفیت دولت را معطل نگه داریم.

دولت وارد مقوله‌های سیاسی و انتخاباتی نمی‌شود

خبرنگاری از الهام پرسید: آقای باهنر اعلام کرده که با حضور احمدی‌نژاد اجماع صددرصدی اصولگرایان امکان ندارد، نظر دولت یا نظر شخصی شما در این ارتباط چیست؟ سخنگوی دولت با بیان این‌که «سوالات سیاسی در ذهنم‌ نمی‌ماند» و تاکید بر این‌که «من اینجا نقطه‌نظر شخصی خود را ابراز نمی‌کنم و دولت نیز بنا ندارد که وارد مقوله‌های سیاسی و انتخاباتی شود» ادامه داد: دولت مهم‌ترین وظیفه‌ خود را خدمتگزاری و کار برای مردم می‌داند؛ این مطالبه رهبری از دولت نیز هست. کار مستمر خود را برای خدمت به مردم انجام می‌دهد و نباید وارد مسائل سیاسی و انتخاباتی شود و اکنون زمان برای فعالیت‌های رسمی انتخاباتی نیست.