گزارش لاریجانی از تخلفات بودجه‌ای وزارت نفت

موسی الرضا ثروتی، نماینده بجنورد

دنیای اقتصاد - انتقاد نمایندگان از اجرای نامطلوب تبصره ۱۳ لایحه بودجه ۸۵ توسط دولت، تبصره‌ای که به سهمیه‌بندی بنزین و استفاده از عواید آن برای توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی می‌پردازد و البته موضوع مورد اختلاف ستاد تبصره ۱۳ و شهرداری تهران نیز محسوب می‌شود علاوه‌بر آنکه با تاییدیه دیوان محاسبات همراه شد، سبب شد تا لاریجانی نامه‌ای را به پیوست گزارش دیوان به دفتر مقام معظم رهبری و رییس‌جمهوری بنویسد. نامه‌ای که موسی‌الرضا ثروتی خبر آن را اعلام کرد.

اما نامه رییس مجلس به دفتر مقام معظم رهبری و نیز رییس‌جمهوری در رابطه با تخلفات بودجه‌ای وزارت نفت و نیز ارائه گزارش دیوان محاسبات در مورد کسری دولت در اجرای تبصره ۱۳ لایحه بودجه طی دو روز گذشته به محل بحث نمایندگان و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و تاییدیه‌ها و تکذیبیه‌‌های طرفین تبدیل شد. چه موسی‌الرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه که در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا برای اولین بار از نامه گلایه‌آمیز لاریجانی در رابطه با تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه سال آتی خبر داده بود، در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری فارس این مطلب را تکذیب کرده و گفته بود که رییس‌مجلس گزارش دیوان محاسبات درباره عملکرد دولت در مورد تبصره ۱۳ لایحه بودجه را به دفتر ریاست‌جمهوری و مقام‌معظم رهبری ارسال کرده است روز گذشته اما این نماینده مجلس مجددا خبر ارائه نامه لاریجانی به دفتر رهبر انقلاب را تایید کرده و اجمالا به تشریح دو نامه رییس مجلس به رییس‌جمهوری و دفتر مقام معظم رهبری پرداخت. نامه‌هایی که اگرچه رونوشت آنها جهت اصلاح و پیگیری در اختیار رییس کمیسیون برنامه‌و‌بودجه و اعضای این کمیسیون قرار گرفته است، اما تعدادی از اعضای کمیسیون مزبور و نیز نمایندگان از وجود این نامه ابراز بی‌اطلاعی کردند. هرچند که به گفته رضا عبداللهی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه نامه رییس مجلس به مقام معظم رهبری محتوای این نامه محرمانه بوده و مسوولیتی برای انتشار آن بر عهده اعضای کمیسیون نیست. عبداللهی در عین حال خبر مربوط به ارسال گزارش رییس کل دیوان محاسبات درباره کسر و بودجه در اجرای تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۸۵ و تخلفات وزارت نفت به مجلس را تایید کرد و گفت که جزئیات این گزارش‌ها محرمانه بوده و قابل‌انتشار نیست. عبداللهی اما تصریح کرد که اگر لازم باشد، اقداماتی را انجام می‌دهیم.

براین اساس و به گفته ثروتی، رییس مجلس در دو نامه مجزا به مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور در مورد اشکالات قانونی متعدد وزارت نفت و تاخیر در عملکرد تبصره ۱۳ قانون بودجه ۸۵ مطالبی را نوشته است. این نامه‌ها نیز بر مبنای گزارش‌های اخیر رییس کل دیوان محاسبات، رحمانی فضلی درباره نحوه عملکرد بودجه دولت در اجرای تبصره ۱۳ قانون اساسی بودجه سال ۸۵ و مشکلات قانونی وزارت نفت و اضافه مصرف منابع بابت واردات فرآورده‌های نفتی به مجلس نوشته شده است. به گفته وی در نامه لاریجانی که به پیوست گزارش مستدل و کارشناسی دیوان محاسبات کشور در خصوص عملکرد شرکت‌های تابعه وزارت نفت ارائه شده است؛ آمده است: با عنایت به انجام عملیات حسابرسی و به منظور پاسداری از بیت‌المال، موارد مهم که نشانگر اشکالات متعددقانونی در وزارت نفت می‌باشد، ایفاد می‌گردد. ثروتی در تشریح نامه لاریجانی به احمدی‌نژاد نیز با اشاره به اینکه این نامه نیز به پیوست گزارش ارزیابی دیوان محاسبات کشور ارائه شده است، افزود: این نامه با اشاره به گزارشی تحت عنوان تاخیر در عملکرد تبصره ۱۳ قانون بودجه ۸۵ جهت استحضار تقدیم رییس‌جمهور شده است. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه هر دو نامه مذکور در تاریخ ۲۶/۸/۸۷ نوشته شده ادامه داد: رونوشتی از این نامه‌‏ها به رضا عبداللهی رییس کمیسیون برنامه و بودجه جهت اطلاع و پیگیری لازم ارائه شده و ایشان نیز آن را در اختیار اعضای کمیسیون قرار داده‌‏اند.ثروتی تاکید کرد که اعضای این کمیسیون مواردی از عدم اجرای قانون توسط دولت را به رییس مجلس گزارش داده‌‏اند که ایشان می‌‏بایست برای رفع آن اقداماتی می‌‏کردند.

وی با تاکید بر اینکه رییس مجلس تاکنون نامه‌‏ای برای تاخیر در ارائه لایحه بودجه به رهبری ننوشته‌‏ است، اظهار کرد: البته آقای لاریجانی حدود ۲ ماه پیش نیز نامه دیگری خطاب به آقای احمدی‌‏نژاد نوشته بودند که در آن به مشکلات عدم اجرای بودجه ۸۷، در۷-۶ مورد اشاره شده بود. از سویی رییس حوزه عمومی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور در واکنش به اظهار دو روز اخیر ثروتی این اقدام نماینده مذکور را به دلیل آنچه آن را خواسته نامتعارف ثروتی خواند، دانست. امیر شاه‌حسینی، مشاور و رییس حوزه عمومی این معاونت در گفت‌و‌گو با ایلنا تصریح کرد که چند روز گذشته ثروتی به همراه دو تن از معاونان استانداری خراسان‌شمالی به این معاونت آمدند و درخواست قرار گرفتن پروژه‌ای در ردیف اعتبارات عمرانی بودجه سال ۸۸ را داشتند که این پروژه باید از سوی وزارتخانه ذی‌ربط تایید شده و سپس گزارش آن به معاونت ارجاع شود که این گزارش تاکنون نیامده است.

به گفته وی، وقتی ثروتی با این پاسخ معاونت روبه‌رو شد، با اصرار بر خواسته‌اش با فحاشی و اهانت به برقعی خواستار ملاقات با وی شد. او ادامه داد:‌ رفتار ایشان به دور از اخلاق بود به طوری که با شدت به در اتاق آقای برقعی کوبید، به طوری که ایشان متوجه شد و از اتاق کار خود بیرون آمد. او خاطرنشان کرد: آقای برقعی در مقابل، خواسته‌های غیرمنطقی و غیرمعقول، نماینده بجنورد را با توضیحات کافی و یادداشت به وزیر محترم مربوطه ارجاع داد و از وی خواست تا روال قانونی طی شود. شاه‌حسینی تصریح کرد: آقای ثروتی هنگامی که با مقاومت آقای مهندس برقعی روبه‌رو شد، تهدید کرد که اگر با این خواسته او موافقت نشود، موضوع را به رسانه‌ها خواهد کشاند که گفت‌و‌گوی وی با ایلنا ناشی از این اختلاف بوده است. البته ثروتی در واکنش به اظهارات این مقام دولتی آن را رد کرد و گفت: چنین مطالبی صحت ندارد.