البرادعی: کشورهای عربی در گفت‌وگوها با ایران شرکت کنند

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار مشارکت کشورهای عربی در روند گفت‌وگو با ایران درباره برنامه‌های هسته‌ای این کشور شد و گفت: کشورهای عربی باید بخشی عملی از روند گفت‌وگو با ایران قرار گیرند. این در حالی است که روز پنج‌شنبه هفته گذشته کشورهای اردن، مصر و عراق به همراه اعضای شورای همکاری خلیج فارس در نشست گروه ۱+۵ شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه فرامنطقه‌ای الحیات در منزلش در وین، بر عزم خود برای ترک منصب‌اش تا پایان دوره ریاستش در ماه نوامبر آینده تاکید کرد و گفت: تصمیم وی نهایی و جدی است و با احساسی پر از اندوه منصب خود را ترک می‌کنم، زیرا به نظر می‌رسد جهان از زمانی که این سمت را در ماه‌های پایانی سال ۱۹۹۷ برعهده گرفته‌ام، ناامن‌تر است.

البرادعی افزود: کشورهای عربی در صورتی که وضعیت کنونی خود را ادامه دهند، اصلا آینده‌ای پیش رو نخواهند داشت. ما عرب‌ها بر خودمان در زمینه آموزش، فناوری، توسعه و آزادی مطبوعات می‌خندیم. مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین گفت: ایران برای توقف برنامه تسلیحات هسته‌ای خود، بهای سنگینی درخواست خواهد کرد.وی مشوق‌های غرب به ایران را «سخاوتمندانه» خواند و مشکل کنونی را مخالفت تهران با خواسته‌های غرب مبنی بر توقف غنی سازی اورانیوم پیش از مذاکرات اعلام کرد.

البرادعی افزود: بخش اساسی راه حل با امنیت منطقه‌ای و نقش ایران در منطقه ارتباط دارد و به همین دلیل به رهبران عرب در مصاحبه‌ها و سخنان عمومی خود اعلام کرده‌ام که کشورهای عربی باید بخشی عملی از روند گفت‌وگو با ایران قرار گیرند، زیرا هر گونه راهکاری درباره اوضاع منطقه با مصالح و منافع کشورهای عربی ارتباط دارد. وی با ابراز تعجب از موضع‌گیری خنثای کشورهای عربی افزود: چگونه کشورهای عربی در مساله‌ای به این اندازه حیاتی و با اهمیت حضور ندارند و چگونه حل این مساله بدون اینکه کشورهای عربی بخشی از آن باشد، امکان‌پذیر است.