اظهارات العطیه درباره جزایر سه‌گانه ایرانی

در حالی که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس به همراه عراق، مصر و اردن به تازگی در نشست کشورهای ۱+۵ شرکت کرده‌اند، دبیرکل این شورا گفته است که اعضای آن از ایران می‌خواهند که به تلاش‌های امارات برای حل مساله جزایر سه گانه پاسخ دهند. این در حالی است که مقام‌های ایران بارها و بارها بر جدایی‌ناپذیر بودن جزایر سه‌گانه از خاک این سرزمین تاکید کرده‌اند. به گزارش ایسنا، عبدالحرمن‌العطیه، دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس در گفت‌وگو با روزنامه عربستانی عکاظ اظهار کرده است: کشورهای عضو شورا از ایران می‌خواهند که به تلاش‌های امارات برای حل مساله جزایر سه گانه از طریق انجام مذاکرات مستقیم یا ارجاع مساله به دادگاه لاهه پاسخ دهد. وی افزوده است: کشورهای عضو شورا همچنین معتقدند که حل بحران هسته‌ای ایران باید از طریق گفت‌وگوهای دیپلماتیک صورت پذیرد.

به گفته العطیه، سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در نشست بیست و نهم ماه جاری در مسقط استفاده از انرژی هسته‌ای مسالمت آمیز را مورد بررسی و از نتایج گزارشاتی که از سوی دبیرخانه در این باره آماده شده، مطلع خواهند شد.

کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین به همراه آلمان موسوم به گروه ۱+۵ طی سال‌های اخیر با ارائه مجموعه‌ای از مشوق‌های اقتصادی تلاش کرد‌ه‌اند که تهران را به پذیرش تعلیق‌ غنی‌سازی اورانیوم ترغیب کنند. در این میان ورود کشورهای عربی به نشست گروه ۱+۵ و همچنین انعقاد قرارداد همکاری هسته‌ای میان آمریکا و امارات متحده از سوی برخی تحلیل‌گران، نشانگر اعمال فشارهای بیشتر غرب بر ایران ارزیابی می‌شود.