اصلانی: فروش «آتش سبز» مهم نیست ...
محمدرضا اصلانی در نشست خبرگزاری فارس گفت: در شرایط فعلی، بلافاصله آمار فروش را پیش میکشند در حالی که برای فیلمی مثل «آتش سبز»، اصلا فروش مهم نیست و تاثیرگذاری آن مهم است.
به گزارش خبرگزاری فارس، هفته گذشته نشست فیلم «آتش سبز» با حضور «محمدرضا اصلانی» کارگردان و «قاسم قلیپور» تهیهکننده این فیلم در خبرگزاری فارس برگزار شد.
در این نشست درباره «آتش سبز» در گروه فیلمهای فرهنگی و بازگشت محمد رضا اصلانی پس از سی سال به سینما صحبت شد که بخشی از صحبتهای اصلانی را در زیر میخوانید.
بیش از این که به ملیت خودمان فکر کنیم، دادوستد میکنیم
ما در هیچ جا حتی آمریکا هم سراغ نداریم که در یکسال ۴۵ فیلم اول ساخته شود چرا که فیلم اول هر کسی یعنی یک انقلاب و تحول اما وقتی که این اتفاق در سینمای ما نمیافتد، معلوم است که جغرافیای مثالی در سینمایمان گم میشود و وقتی که جغرافیای مثالی یک کشوری گم شود دیگر سخنی برای گفتن ندارد و به همین دلیل است که امروزه در دنیا، با وجود این که فیلمهایمان جوایز زیادی میگیرند اما تاثیر زیادی ندارند.
کارگردان «آتش سبز» ادامه داد: امروز اگر یک فیلم در فرهنگ پیشرو ایران ساخته شود کجا به آن اعتبار میدهند؟ این نشانه یک نوع تحمیل فرهنگی و سیاسی است که باید ریشهیابی شود. بنابراین ساخته شدن «آتش سبز» در این شرایط نوعی احساس نیاز بود و اگر این نیاز در من احساس نمیشد، میتوانستم در گوشهای برای خودم خیلی راحت کشاورزی کنم. البته کشاورز همکار خداوند است اما برخلاف فیلمهای امروز که فقط به نیازهای جنسی مخاطب توجه میکنند، من دنبال با «آتش سبز» به دنبال این موضوع نبودم.
فروش «آتش سبز» اصلا مهم نیست و تاثیرگذاریاش اهمیت دارد
محمدرضا اصلانی در ادامه در خصوص سختیهای تولید این پروژه و دلتنگیهایی که در این سختیها بهوجود آمده، به فارس گفت: متاسفانه هنوز هم این سختیها ادامه دارد به طوری که تایید پوسترهای فیلم، مسیری غیر از مسیر عادی خود را طی کرد و در هنگام اکران نیز این سختیها همچنان به چشم میخورد و بسیاری از سینماها فقط یک سانس مرده را به فیلم اختصاص دادهاند و در این شرایط، بلافاصله آمار فروش میدهند در حالی که برای فیلمی مثل «آتش سبز» اصلا فروش مهم نیست و تاثیرگذاری آن مهم است.
او ادامه داد: شاید عدهای فکر میکنند که چون من کارم را انجام دادهام و پولم را گرفتهام دیگر سرنوشت فیلم نباید برایم مهم باشد اما واقعا در این مورد با تهیهکننده همدردی میکنم چرا که دارم میبینم چه رفتاری با فیلم شده است و واقعا تا چه حد میشود یک نفر را اذیت کرد.
سینمای کمدی تنها وجه غالب سینمای ایران است
این کارگردان سینمای ایران در ادامه با انتقاد شرایط امروز سینمای ایران که بسیاری از ژانرها به فراموشی سپرده شده است، گفت: سینمای کودک مهمترین سینمای هر کشور است اما ما فقط میخواهیم به هر قیمت که شده کودکان خود را بخندانیم، ما باید به خنده به یک بار فرهنگی نگاه نکنیم نه این که این خنده تنها یک بار لمپنیسم باشد.
او خاطرنشان کرد: امروز تمام بحث سینمای ما بر سر فروش فیلمها است، در حالی که اگر فیلمی دهها میلیارد تومان فروش کند و یا اگر حتی یک ریال هم فروش نکند برای اقتصاد ملی ما هیچ اتفاقی نمیافتد. یعنی فقط برای ثروتمند شدن و یا ثروتمند نشدن یک سرمایهگذار اتفاقی رخ میدهد به دلیل این که از سرمایه واقعی کشورمان برای ساخت فیلم هزینه میکنیم و نه از ارزش افزودهای که سینما برای اقتصاد ما به همراه داشته است.
سی سال کسی نگفت و ننوشت چرا اصلانی فیلم نمیسازد
«محمدرضا اصلانی» با اشاره به ادامه روند فیلمسازی خود پس از سیسال گوشه نشینی گفت: واقعا این اهالی مطبوعات هستند که باید سؤال کنند چرا من سی سال کار نکردم، پس از انقلاب و در طی این سی سال گذشته کدامیک از مطبوعات حتی برایشان سؤال بود که چرا اصلانی کار نمیکند در حالی که بودند کسانی که تنها ۶ ماه کار نکردند اما وامصیبتا راه انداختند در حالی که من سی سال تمام کار نکردم اما برای هیچکس مهم نبود و کسی سراغی از من نگرفت.
او خاطرنشان کرد: البته در طی این سی سال من فعالیت داشتم اما فیلم بلند سینمایی نساختم اما کسانی که «شطرنج باد» را دیده بودند کدامیک آمدند و اصلا برایشان مطرح بود که چرا من فیلم نمیسازم و همه سکوت کردند و با لبخند از کنار آن گذشتند و در این شرایط دیگر چه انگیزهای برای من باقی میماند.
ارسال نظر