فرار دولت  به جلو

معاون وزارت اقتصاد دولت اصلاحات درباره دلایل اجرای طرح تحول اقتصادی گفت: دولت برای فرار به جلو، طرح تحول اقتصادی را مطرح کرده است و هدف اصلی این طرح هدفمند کردن یارانه‌ها نخواهد بود. به گزارش پایگاه خبری آفتاب، سعید شیرکوند که در نشست تحلیل و بررسی وضعیت اقتصادی کشور در دفتر ورامین حزب اعتدال و توسعه سخن می‌گفت، با بیان این مطلب افزود: «دولت برای رهایی از پاسخگویی به وضعیت کنونی اقتصاد کشور بحث طرح تحول اقتصادی را مطرح کرد».

شیرکوند ادامه داد: «دولت با طرح تحول اقتصادی می‌خواهد نگاه‌ها و توجهات را به سوی یک مساله جدید جلب کند که به این رویکرد در علوم سیاسی فرار به جلو و رفتن به میدان جدید می‌گویند».

معاون وزارت اقتصاد دولت اصلاحات با بیان اینکه رییس‌جمهور، پروژه‌هایی را حتی قبل از تشکیل جلسه هیات دولت تصویب و به مردم اعلام می‌کند، گفت: «این رویکرد از دو حال خارج نیست. اگر پروژه‌ها برای سال جاری است، چرا تا آن زمان اجرا نشده و اگر برای سال بعد است چه اطمینانی وجود دارد که مجلس این مصوبات دولت را تصویب کند که بخواهد برای آن بودجه در نظر بگیرد».

وی درباره رشد شاخصه‌های اقتصادی کشور در دولت نهم خاطرنشان کرد: «در سه سال اخیر تمام شاخصه‌های اقتصادی روند تنزلی داشته است، به طوری که نرخ تورم در سال ۱۳۸۴، ۳/۱۱‌درصد بوده و اکنون به ۲۸‌درصد رسیده است».

عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره نتایج طرح تحول اقتصادی گفت: «با طرحی به نام «تحول اقتصادی» که به منظور هدفمند کردن یارانه‌ها مطرح شده است شاهد افزایش تورم در کشور خواهیم بود و پیامدهای آن تا ۲ سال بعد مشخص خواهد شد».

وی در ادامه با بیان اینکه ابعاد این طرح برای کارشناسان مبهم است و مشخص نیست نقشه راه کجاست؟ گفت: « اصل اجرای برنامه ضروری است و دولت‌های قبلی هم اقداماتی را در این خصوص انجام دادند که مجلس هفتم آن را متوقف کرد». شیرکوند ادامه داد: «به هر شکل با این طرح، یارانه‌ها هدفمند نمی‌شود و قدر مسلم مجلس نباید به این شکل موافق باشد». معاون وزیر اقتصاد دولت اصلاحات در خصوص کارگاه‌های اقتصادی زودبازده گفت: «تاکنون هجده هزار میلیارد تومان پول مملکت را برای این موضوع به افرادی پرداخت کرده‌اند که از آن نتیجه نگرفته‌اند و حتی پول‌ها هم برنگشته است».