شرایط بد اقتصادی مانع توسعه

غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی صبح روز گذشته در مراسم افتتاحیه گردهمایی سراسری این حزب در مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن با تاکید بر اینکه در تحزب به وظیفه شرعی خود عمل می‌کنیم، خاطرنشان کرد: وظیفه شرعی همان اهتمام در اشاره به نکات قابل نقد افراد و نظام‌ها است. به گزارش خبرگزاری مهر، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی در جمع شوراهای مرکزی دفاتر استانی این حزب با بیان اینکه این مسلم است که در شرایط بد اقتصادی نمی‌توان به سراغ توسعه سیاسی رفت، گفت: توسعه سیاسی تنها در ایران نیست که به این اندازه دچار فراز و نشیب و مشکلات عدیده است، بلکه در تمام دنیا چنین مواردی در تشکیل احزاب مشاهده می‌شود و کار حزبی با تمام ضرورت‌هایی که وجود دارد کار ساده‌ای نیست.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی راه کنترل قدرت طلبی در جامعه سیاسی را باز بودن فضا برای توسعه سیاسی و تشکیل احزاب دانست. غلامحسین کرباسچی از ایجاد نظام حزبی و پرهیز از روش عوام‌فریبی در جامعه، رشد طبقه متوسط، تضعیف دولتمداری و دولت سالاری، عدم ابهام در قانون اساسی و حضور قوه قضائیه مستقل و بیطرف و قرابت جغرافیایی و همراهی جهانی با دموکراسی‌های آزاد در دنیا و دوری ارتش و نیروهای مسلح از سیاست به عنوان برخی عوامل برای توسعه سیاسی در کشورها نام برد.وی در تبیین ملزومات فعالیت حزبی در ایران از ارتقای سواد و آگاهی مردم از مسائل سیاسی، نهادینه‌شدن دموکراسی و بالا بودن فرهنگ مشارکت در کشور و نقش رهبران احزاب نام برد و احزاب دستوری و فرمایشی را به عنوان عاملی بر سر راه تحزب برشمرد و گفت: احزاب دستوری و فرمایشی موجب ایجاد فضای ناسالم سیاسی می‌شوند و چون این احزاب از دل مردم بیرون نیامده با استقبال مردم هم مواجه نمی‌شوند همان‌طور که قبل از انقلاب شاهد احزاب فرمایشی بودیم.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی پایین‌بودن سطح تجربه در احزاب سیاسی و تاثیر گروه‌های متنفذ در ناپایداری احزاب سیاسی را از عوامل ناکارآمدی در احزاب برشمرد و در بخش دیگری از سخنانش ترجیح فردگرایی بر جمع گرایی در ایران را از دیگر موانع توسعه تحزب یاد کرد و گفت: افراد نباید منافع خود را بر منافع حزب و جمع ترجیح دهند.غلامحسین کرباسچی تمرکز حاکمیت را از دیگر چالش‌های تحزب در یک کشور دانست و گفت: هر چه حکومت متمرکزتر باشد امکان رشد احزاب کمتر وجود دارد. هدایت‌الله آقایی رییس گردهمایی سراسری حزب کارگزاران سازندگی نیز در افتتاحیه این مراسم از برگزاری پنل سیاسی با حضور محمد هاشمی و پنل اقتصادی با حضور اسحاق جهانگیری و دکتر همتی در این گردهمایی خبر داد و گفت: گردهمایی حزب کارگزاران با یاد مرحوم نوربخش رییس کل سابق بانک مرکزی برگزار می‌شود. این گردهمایی سراسری امروز از ساعت ۹ صبح با حضور شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی همراه با قرائت بیانیه پایانی خاتمه پیدا می‌کند.