به هیچ وجه از عرصه کنار نمی‌کشیم

رییس‌جمهور سابق کشورمان اظهار کرد: ما تجربه فراوانی داریم و شرایط امروز را می‌شناسیم؛ برنامه‌دادن و تحول ایجاد کردن کار سختی نیست. ولی زمینه‌ها مناسب نیست و خیلی سریع و شتابان نمی‌توان تحول ایجاد کرد. مردم بدانند هرکسی که بیاید نمی‌توان از او توقع داشت یک شبه تحولات محسوسی در زندگی آنها ایجاد کند. به گزارش پایگاه خبری یاری سید محمد خاتمی، در جمع اقشار مختلف مردم استان لرستان تصریح کرد: بنده یک فرد کوچک از ملت بزرگ ایران هستم که هر چه دارم از محبت آنها است. اگر آبرویی هست به خاطر اعتماد ملت است، اگر عنوانی در جهان دارم به خاطر این است که به نمایندگی از این ملت سخن گفته‌ام؛ بنابراین هر چه دارم از آن ملت است و همواره به عنوان سرباز کوچک در خدمت ملت خواهم بود. طبعا در هر کجا که بدانم موثر هستم و می‌توانم نقشی داشته باشم هیچ چیزی ندارم که به خاطر آن بخواهم عافیت طلبانه از صحنه کنار بکشم و البته این صرفا به این معنا نیست که در موقعیت و مسوولیت‌های رسمی قرار بگیرم.

رییس‌جمهور سابق کشورمان خاطرنشان کرد: ما به هیچ وجه از عرصه کنار نمی‌کشیم و در خدمت مردم خواهیم بود. در اینکه باید وضعیت کنونی تغییر کند تردیدی نداریم و خواست ملت نیز همین است. کسانی‌که دلشان برای انقلاب می‌سوزد به این مساله واقف هستند، باید بپذیرند تغییرات باید ایجاد شود و مسیر درست‌تری برای حفظ ارزش‌های انقلاب و عظمت ایران انتخاب و اتخاذ شود.

سیدمحمد خاتمی با اشاره به وضعیت خاص کشور و تهدید‌های پیش روی کشور گفت: ما دغدغه فراوانی داریم که آیا نسبت به آرمان‌های انقلاب و آنچه در قانون اساسی آمده و مورد نظر امام (ره) و خواست ملت بوده حرکت می‌کنیم یا خیر؟ چه کارهایی باید بکنیم که از اهداف انقلاب دور نیفتیم و در کدام مسیر حرکت کنیم؟ و این کار آسانی نیست.

وی با اشاره به تدوین سند چشم انداز ۲۰ساله کشور و اینکه ایران در سال ۱۴۰۴ باید برترین کشور منطقه باشد، گفت: آیا در جهت سند چشم‌انداز حرکت شده است؟ آیا با افزایش در آمد نفتی در چند سال اخیر؛ فقر در کشور کمترو تولید زیادتر شده است؟ آیا توقعاتی که بالا برده شده و پول نقدی که داده شده، ولی متاسفانه فقر زدوده نشده است؛ حرکت در مسیر درستی است؟ و اگر نیست همه باید نگران وضع آینده باشند. سید محمد خاتمی افزود: باید زمینه‌های ثروت آفرینی، فعالیت امن بخش خصوصی، سرمایه‌گذاری و تولید فراهم آید تا بتوان عدالت واقعی را برقرار کرد.

رییس بنیاد باران با اشاره به لزوم آمادگی همه برای تغییرات و ایجاد زمینه برای کسانی که می‌خواهند خدمت کنند، گفت: اگر این نظر در بعضی‌ها باشد ولی در عمل این زمینه‌ها فراهم نباشد یا حتی مانع ایجاد شود آیا می‌توان خدمت کرد؟ آمدن یا نیامدن منوط به این است که چقدر می‌توان کار کرد والا آبروی ما چه ارزشی دارد و خدای ناخواسته نباید این تلقی شود اگر فردی برای ورود به عرصه اعلام آمادگی نکرد برای عافیت طلبی است.

وی تاکید کرد: گذاشتن آبرو در صورتی است که بتوان به نتیجه رسید و به نیازهای مردم پاسخ داد. یک رییس جمهور باید بتواند برنامه‌ای را که ارائه می‌کند پیاده کند. ما تجربه فراوانی داریم و در دولت اصلاحات ۲ برنامه تدوین کرده‌ایم. ما شرایط امروز را می‌شناسیم. برنامه دادن و تحول ایجاد کردن کار سختی نیست. ولی زمینه‌ها مناسب نیست و خیلی سریع و شتابان نمی‌توان تحول ایجاد کرد. مردم بدانند هر کسی که بیاید نمی‌توان از او توقع داشت یک شبه تحولات محسوسی در زندگی آنها ایجاد کند، ولی می‌توان در جهتی حرکت کرد که وضع بهتر از این باشد به شرط آنکه تشکیلات و دستگاه‌ها که هستند کارشکنی نکنند. خاتمی درباره انتخابات گفت: در انتخابات حتما باید در جهتی حرکت کرد که نیازها، خواست‌های مردم و آن چیزی که شایستگی انقلاب و ایران است تامین شود و انتخابات درست برگزار شود. اولا مردم در صحنه بیایند؛ ثانیا آنچه را مردم می‌خواهند درست حفاظت و حراست شود و خواست آنها به نتیجه برسد. وی تاکید کرد: کارگزاران و دست‌اندرکاران انتخابات باید به ملت اطمینان دهند که خواست آنها تامین خواهد شد.