دانشنامه آکورد

نام لاتین: Guitar Cords Encyclopedia

تعداد صفحات: ۳۴۹

قطع: جیبی

تالیف: مهدی میرزا باقریان

ناشر: نشر جامعه نگر

بها: ۳۹۰۰ تومان

شابک: ۱-۳۶-۸۷۶۰-۹۴۶-۹۷۸

شماره کتاب شناسی ملی: ۱۰۶۸۴۴۲۲

کتاب دانشنامه آکورد بر خلاف عنوانش که معمولا خواننده را به یاد پیانو و خطوط حامل موسیقی می‌اندازد، در باره ساز گیتار است و آکورد‌های مختلف را به صورت شماتیک روی Fret Board (که به اشتباه مصطلح به آن دسته گیتار گفته می‌شود) با انگشت‌گذاری مربوطه نشان داده البته کلمه «گیتار» بر خلاف عنوان انگلیسی پشت جلد، در عنوان فارسی روی جلد آورده نشده، اما تصویر دسته گیتار نشان می‌دهد که این کتاب مخصوص گیتاریست‌ها است.

صفحات نخستین کتاب به آموزش نشانه‌ها و علائم مورد استفاده پرداخته و در بقیه صفحات به آموزش انواع مختلف آکوردها و موقعیت‌های مختلف آن (Chord Positions) روی دسته گیتار پرداخته شد.

مهم‌ترین ویژگی این کتاب جامع بودن و سادگی استفاده آن برای نوازندگان گیتار است و کوچک بودن قطع این کتاب (قطع جیبی) باعث می‌شود به راحتی در جیب یا Soft Case گیتار جای بگیرد.

مهم‌ترین اشکال این کتاب این است که برای استفاده باید مانند کتاب‌های انگلیسی از چپ به راست خوانده شود.

در واقع اگر کتاب را از جلد پشتی آن باز کنید صفحه فهرست آن، دومین صفحه خواهد بود.

علاقه‌مندان به فراگیری آکوردهای گیتار می‌توانند از این کتاب به عنوان یک مرجع کوچک و جمع و جور استفاده کنند.

توصیه نگاه سوم:

علاقه‌مندانی که در سطوح پیشرفته‌تر نوازندگی گیتار هستند می‌توانند از کتاب Progressive Guitar Chords نوشته شده توسط Gary Turner و Barry White که حاوی CD صوتی آموزشی نیز هست استفاده کنند. مزیت این کتاب برای گیتاریست‌هایی که مرحله مقدماتی آموزش گیتار را فراگرفته‌اند، این است که در این کتاب علاوه بر آموزش آکورد‌ها، آموزش توالی آکوردها یا Chord Progression نیز داده شد.