تحقق اصل 44 در گرو واگذاری کامل مالکیت

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه «برای تحقق اهداف مورد نظر اصل ۴۴ قانون اساسی باید فراتر از وظایف عمل کنیم» گفت: تحقق اصل ۴۴ در گرو واگذاری کامل مالکیت و مدیریت است. به گزارش خبرگزاری مهر، علی آقا محمدی که در همایش تشریح سیاست‌های اصل ۴۴ سخن می‌گفت، افرادی که در این حوزه، مقاومت از خود نشان می‌دهند را به سه دسته تقسیم کرد و گفت: دسته نخست مخالفین نظام هستند، چون این حرکت توفیق نظام را در پی دارد پس به مخالفت دست می‌زنند. وی دسته دوم را گروهی خواند که اجرای اصل ۴۴ با منافع آنان متضاد است و از نگاه وی دسته سوم احتمالا کسانی هستند که با دولت نهم مخالف هستند و نمی‌خواهند کار تاریخی بزرگ در این راستا تحقق پذیرد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی حرکتی از جنس جابه‌جایی قدرت به شمار می‌رود، پس در این راه قطعا با مقاومت‌هایی مواجه هستیم چرا که این حرکت، انقلابی اقتصادی است. او با اشاره به این که سیاست اجرای اصل ۴۴ مبتنی بر دو اصل تولید ثروت و عدالت است، تصریح کرد: کسانی که مسوولیت دارند نباید نسبت به این تصمیم تاریخی و حیاتی بی تفاوت باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در توضیح این که امکان ثروتمند شدن عده ای با اجرای این اصل وجود دارد، اظهار داشت: باید ثروت تولید شود و به تناسب آن عده ای ثروتمند شوند تا بتوانیم در پی آن شاهد توزیع عادلانه ثروت در میان سایر اقشار جامعه باشیم و باید از نگاه انحرافی که به هر شکل در این زمینه آشکار می‌شود بپرهیزیم.

آقا محمدی در خصوص اهداف کلی اصل ۴۴ قانون اساسی خاطرنشان کرد: قرار است کشور با تولید ثروت و توزیع عادلانه به نقطه اوج برسد و به تعبیر رهبری ما در سیاست و فرهنگ به الگوهای خوبی دست یافته‌ایم، اما در اقتصاد شاهد چنین چیزی نبوده‌ایم.وی با اشاره به این که درآمد سرانه در حال حاضر ۸ هزار دلار است، اظهارکرد: اگر بخواهیم این نرخ را به میزان چهار و نیم برابر افزایش دهیم باید نرخ رشد را به ۸ درصد برسانیم که این میزان در برنامه چهارم توسعه به طور متوسط زیر ۷ درصد بوده است. آقا محمدی این نرخ را به دو بخش فیزیکی و بهره‌وری و بازدهی تقسیم کرد و گفت: در زمینه نرخ فیزیکی به اهداف برنامه رسیده‌ایم، اما نرخ بهره‌وری ما ۵۰ درصد از آنچه که باید به آن دست بیابیم کمتر است. وی از فراخوان بخش خصوصی و واگذاری‌ها به عنوان دو موضوع اصلی در اصل ۴۴ یاد کرد و گفت: در پدیده واگذاری باید مالکیت و مدیریت به طور کامل منتقل شود و در این صورت شاهد افزایش بهره‌وری خواهیم بود.